کد خبر: ۳۰۰۷۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: بیماری تب مالت (بروسلوز) یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، این بیماری به علت سقط جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و به علت ابتلای انسان به آن از دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، «دکتر عبدالمحمد نجاتی» اظهار داشت: تب بالا در بعداز ظهرها و شب ها، لرز، عرق کردن شبانه، خستگی قابل توجه، درد به هنگام لمس کردن ستون فقرات، بزرگ شدن گره های لنفاوی از علائم این بیماری در انسان است.

وی مهمترین علایم بیماری در دام ماده را سقط جنین و در دام نر تورم بیضه برشمرد و گفت: سقط جنین در گاو از ماه 5 به بعد و در گوسفند در ماه 2 آخر آبستنی اتفاق می افتد.

این مقام مسئول گفت: دام ها تا مدتی پس از سقط با دفع ترشحات آلوده رحمی آلودگی را منتشر نمایند و شیر یا محصولات لبنی از را دهان و یا از طریق زخم و خراش های پوستی به انسان منتقل می شوند.

وی در پایان از مردم خواست با توجه به اینکه میکروب در خاک 40 روز، اصطبل 120 روز، در جنین های سقط شده 75 روز، ترشحات رحمی 200 روز، شیر خام 10 روز و در بستنی و خامه که در یخچال و فریزر قرار داشته باشند 30 روز زنده می مانند، شیر خام را قبل از استفاده بجوشانند و سقط جنین در دام ها را جدی بگیرند.
 
 
نظر شما
ادامه