کد خبر: ۳۰۰۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
واکسینه کردن دامها در برابر تب برفکی - اهر
 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اهر از واکسینه شدن ۲۶۲ هزار و ۶۱۸ رأس دام سبک و سنگین از تب برفکی طی یک ماه گذشته در این شهرستان خبر داد، گفت: بیماری تب برفکی در ۱۷ کانون شهرستان اهر کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی احمدی‌منش» در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری تب برفکی، با بیان اینکه اولین کانون تب برفکی 16 بهمن ماه در روستای ون آباد شهرستان اهر مشاهده شده بود و پیش از شیوع این بیماری دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده بود ولی متاسفانه میزان واکسن مورد نیاز نه تنها در استان بلکه در کشور نیز کمبود داشتیم، اظهار داشت: علل اصلی گسترش تب برفکی کمبود واکسن و پولی بودن اکثر دامداران جهت واکسینه کردن دام‌ها همکاری نکردند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اهر با اشاره به اینکه عدم تمایل دامداران به واکسینه کردن دام‌ها تعداد کانون‌های تب برفکی را افزایش داده بود، افزود: با فعالیت‌های شبانه روزی اکیپ‌های دامپزشکی و برای خروج شهرستان اهر از بحران بیماری تب برفکی 200 دوز واکسن واگذار شده است.

وی سپس گفت: 43 هزار و 499 رأس گاو و بیش از 219 هزار و 119 رأس گوسفند از زمان شیوع تب برفکی در شهرستان اهر واکسینه شده و از نیمه اردیبهشت ماه تا به این روز 28 هزار و 981 رأس گاو و 48 هزار و 633 رأس گوسفند را توانستیم برای جلوگیری از مبتلا شدن به تب برفکی واکسینه کنیم.

احمدی منش بابیان اینکه به دلیل کمبود نیروی انسانی و به کار گیری نیرو حتی از سایر ادارات و نهادها فرصتی برای جمع آوری میزان تلفات تب برفکی نداشتیم، بیان کرد: تاکنون 17 کانون بیماری تب برفکی در اهر شناسایی شده بود که اکثر این کانون‌ها به میدان خرید و فروش دام و شهر اهر نزدیک بودند که فقط در این کانون‌ها تلفات مشاهده شده و کانون‌هایی که از میدان دوآب فاصله داشتند میزان تلفات دام‌ها بسیار کمتر بود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اهر با ذکر اینکه منبع اصلی شیوع بیماری تب برفکی در اهر از میدان خرید و فروش دام‌ها بوده است، اظهار کرد: اولین اقدام ما برای پیشگیری از گسترش تب برفکی تعطیل کردن میدان دوآب اهر بود ولی اگر در زمان شیوع بیماری تعطیل می‌شد شاید تلفاتی را مشاهده نمی‌کردیم.

وی آهک پاشی و ضدعفونی اماکن دامی در روستاهای شهرستان اهر را از اقدامات مؤثر در زمینه کنترل بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: در مقایسه با واکسیناسیون دام‌ها، تنها 70 درصد آهک پاشی و ضدعفونی اماکن دامی تأثیر می‌گذارد و روستاهایی که به تب برفکی آلوده شده، واکسیناسیون بیشتر جوابگو نیست بلکه از ضدعفونی اماکن دامی بیشتر می‌توان جواب گرفت.

احمدی منش با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دام‌های عشایری و روستاهای عشایرنشین در اولویت قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به این که اکنون زمان کوچ عشایر است تاکنون 9 هزار و 32 رأس دام سنگین و 67 هزار و 931 رأس دام سبک عشایری واکسینه کرده‌ایم و اکثر روستاهایی که عشایرنشین هستند واکسینه شده‌اند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اهر تاکید کرد: برای آگاه سازی و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه 17 کلاس توجیهی در این شهرستان برگزار شده و روستاهایی که قبلاً از این آموزش‌ها بهره مند شده بودند شاهد خسارت حداقلی بودیم ولی در برخی از روستاها که دامپزشکان مراجعه نکرده بودند ساکنین به صورت خودجوش و خرید لوازم ضدعفونی کننده نسبت به ضدعفونی محل‌های نگهداری دام اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رهاسازی و دفع غیراصولی لاشه‌های دام تلف شده بر اثر تب برفکی باعث گسترش دامنه‌های این بیماری می‌شود، گفت: متاسفانه در برخی از روستاها به جای اینکه به توصیه‌ها توجه داشته باشند و اجساد دام‌های تلف شده اصولی دفن کنند، لاشه حیوانات را در فضای باز رهاسازی کرده‌اند و این اقدام آنها به جای کنترل بیماری بیشتر باعث گستری تب برفکی می‌شد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
عنايت ميفرموديد تعداد تلفات را هم ذكر ميكرديد، ضمنا علت اصلي گسترش و تلفات بالاي تب برفكي در اهر، به عملكرد بسيار نامناسب دامپزشكي استان در فازهاي قبل مايه كوبي برميگردد كه ............................... و آمارش بعنوان عملكرد در جي اي اس ثبت ميشد
خداآفريني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
دكتر احمدي منش تشكر تشكر
نظر شما
ادامه