کد خبر: ۳۰۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان عنوان کرد: انجام واکسیناسیون کل جمعیت دامی استان برعلیه بیماری تب برفکی در سه مرحله در طول سال نیازمند اختصاص ۷ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر کامران زیباکردار» امروز یکشنبه در نشست خبری که با هدف تنویرافکار عمومی در ارتباط با شایعاتی که در خصوص اثرگذاری واکسن های تب برفکی در استان ایجاد شده بود، برگزارشد، گفت: اطلاعاتی در استان در حال انتشار است که می تواند به عملیات مبارزه با تب برفکی لطمه وارد کند.

وی عنوان کرد: اخباری منتشر شده مبنی براینکه واکسن هایی که برای مقابله با تب برفکی در دام ها مورد استفاده قرار گرفته، اثربخشی ندارد و این مسئله باعث ایجاد شبهاتی در ذهن دامداران و منجر به کاهش همکاری آنها با دامپزشکی شده است و بی شک ادامه این روند تشدید بیماری تب برفکی را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهارداشت: دامداران باید نسبت به بیماری های دامی به ویژه تب برفکی شناخت کافی داشته باشند تا با همکاری دامپزشکی مانع از شیوع آن شوند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در گزارش منتشرشده در یکی از خبرگزاری های استان عنوان شده که بعد از واکسیناسیون دام های یکی از دامداران روستاهای استان، دام ها مبتلا به بیماری تب برفکی شده و تلف شدند، و این درحالی است که اگر واکسن کارایی نداشته باشد عوارضی هم ایجاد نمی کند و قطعا این مسئله صحت ندارد.

زیباکردار با بیان اینکه تب برفکی، خطرناک ترین بیماری برای اقتصاد دامداری کشور محسوب می شود، بیان کرد: بیماری تب برفکی بین انسان و دام مشترک نیست بنابراین از لحاظ بهداشتی جای هیچ نگرانی وجود ندارد تنها از نظر اقتصادی دامداران را متضرر می کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کشورهای دنیا برنامه های کنترلی و ریشه کنی در مقابل این بیماری را زیرنظر سازمان جهانی مبارزه با بیماری های دامی اجرا می کنند، ادامه داد: ایران در منطقه ای قرار گرفته که کانون اصلی تب برفکی در دنیا است و متاسفانه کشورهای همسایه ما شامل افغانستان، پاکستان و عراق برنامه جدی برای کنترل این بیماری ندارند و این مسئله موجب واردشدن ضرر و زیان فراوانی به دامداران کشورما شده است.

زیباکردار با بیان اینکه بیماری ویروسی تب برفکی درمان ندارد، بیان کرد: پیشگیری و انجام اقدامات کنترلی و مقابله ای در این نوع بیماری حرف اول را می زند.

وی به دو ویژگی خطرناک بیماری تب برفکی اشاره کرد و اظهارداشت: این بیماری هفت نوع مختلف دارد که هر نوع می تواند با ظهور علائم بالینی متفاوت منجر به ایجاد تلفات شود و هر کدام هم نیازمند واکسن مخصوصی هستند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در هر لحظه ممکن است با خصوصیات بیماری زای جدیدی در ارتباط با تب برفکی مواجه شویم و مقابله با آن هم مستلزم تولید واکسن های جدیدی است.

زیباکردار با بیان اینکه در کشورما امکان اجرایی کردن سیاست ریشه کنی بیماری تب برفکی وجود ندارد، گفت: سیاست موجود در کشورما کنترلی است و در این راستا باید دام ها را با واکسیناسیون در مقابله با این بیماری مقاوم کنیم تا در صورت مبتلاشدن آنها به این ویروس کمترین صدمه و تلفات را داشته باشیم.

وی یکی از سیاست های اصلی سازمان دامپزشکی کشور را واکسیناسیون دام ها برعلیه بیماری های مختلف دامی ذکر کرد و افزود: در سه مرحله(بهار، پاییز و زمستان) دام ها در سطح کشور برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند تا بیماری کنترل و کمترین صدمه و آسیب به جمعیت دامی وارد شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم در درازمدت با همکاری کشورهای همسایه برنامه های ریشه کنی بیماری تب برفکی در ایران اجرایی شود تا دیگر نیازی به واکسیناسیون دام ها نباشد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: این بیماری وقتی وارد منطقه ای شود توانایی واگیری ۱۰۰ درصدی دام ها و تلف کردن ۲۰ درصدی دام های نابالغ و ۲ درصدی دام های بالغ را دارد.

ثبت ۱۹۲ کانون تب برفکی در کردستان

زیباکردار بیان کرد: در اواخر سال گذشته با دو ویروس جدید تب برفکی مواجه شدیم که از مرزهای شرقی و غربی وارد کشورما شده بود.

وی ادامه داد: بلافاصله اکیپ های دامپزشکی واکسیناسیون دام ها را در سطح استان آغازکردند و تمامی کانون های شناسایی شده به شعاع ۳۰ کیلومتری برعلیه این بیماری واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته ۷۳ کانون تب برفکی در استان شناسایی و ثبت شد، افزود: ابتدای سال جاری هم تاکنون ۱۱۹ کانون دیگر شناسایی شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه از تعداد کانون های مذکور، در ۱۶۴ کانون شاهد تب برفکی از نوع جدید بودیم، اضافه کرد: براساس اطلاعات و تجزیه و تحلیل های انجام شده شیوع بین گله ای تب برفکی در استان هم حدود ۹ درصد بوده که این مسئله حاکی از انجام موفقیت آمیز عملیات مقابله با این بیماری است.

زیباکردار اعلام کرد: از زمستان ۹۴ تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوبت واکسیناسیون در دام های استان برعلیه بیماری تب برفکی انجام شده است.

وی اظهارداشت: در شرق کشور از واکسن های تولید شده هندی، در مرکز از واکسن های تولید شده در فرانسه و در غرب کشور هم از واکسن های تولید شده در ترکیه برای مقابله با تب برفکی استفاده شده و می شود.

وی با اشاره به اینکه واکسن هایی که در جمعیت دام های سنگین استفاده شده تولید خارجی است، یادآورشد: این واکسن ها ۷.۶ برابر حالت طبیعی قدرت ایمنی زایی دارند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان واکسن های مورد استفاده در جمعیت دام های سبک تولید داخلی است و ۶.۴ برابر حالت طبیعی هم قدرت ایمنی زایی در مقابل بیماری تب برفکی را دارند.

۸۲۶ راس دام سبک و سنگین در کردستان براثر تب برفکی تلف شدند

زیباکردار اعلام کرد: براساس بازدید های صورت گرفته شده و گزارش های اعلام شده از سوی اکیپ های دامپزشکی از زمستان ۹۴ تاکنون، ۸۲۶ راس دام سبک و سنگین در استان براثر بیماری تب برفکی تلف شدند و این درحالی است که ۲۶۰ هزار راس دام استان توانایی تلف شدن براثر این بیماری را داشتند.

وی عنوان کرد: از آنجا که بنیه اقتصادی دامداران استان ضعیف است قطعا تلف شدن یک راس دام هم براثر بیماری واقعه ای ناراحت کننده است.

وی اظهارداشت: دام هایی که به تب برفکی مبتلا می شوند شیر آن ها قطع شده و گوشتشان هم بسیار تیره می شود و از این لحاظ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد، چراکه این بیماری از طریق گوشت و فرآورده های دامی به مصرف کنندگان منتقل نمی شود.

بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار واکسیناسیون دامی در کردستان برعلیه بیماری تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه در طول سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای واکسیناسیون دام های استان برعلیه تب برفکی هزینه شد، گفت: سال گذشته واکسیناسیون دام ها برعلیه تب برفکی به صورت رایگان انجام شد.

زیباکردار ادامه داد: امسا هم برآورد شده میزان اعتبار مورد نیاز برای واکسیناسیون دام ها برعلیه تب برفکی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان است که هنوز مشخص نشده به صورت بهادار یا رایگان خواهد بود.

وی افزود: اگر بخواهیم سه فاز واکسیناسیون دام ها برعلیه تب برفکی را در کل جمعیت دامی استان (دام سبک دو فاز و دام سنگین سه فاز) را انجام دهیم نیازمند ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

وی با اشاره به اینکه امکان تامین اعتبار مذکور در استان وجود ندارد، بیان کرد: از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم از طریق اصلاح قانون و مقررات از محل اعتبارات توسعه روستایی نسبت به تخصیص اعتبارات بیشتر به واکسیناسیون دام ها اقدام کنند تا عملیات واکسیناسیون در سطح گسترده تری به ویژه در استان های محروم انجام شود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
1
با سلام به نظر بنده اگه ریشه ای به قضیه نگاه بشه میبنید که هر گاه لمپی اسکین یا تب برفکی یا انفلونزا یا هر بیماری دیگری وارد استان کردستان میشه فورا منجر به تلفات سنگین و بروز فاجعه میشه دلیلشم چیزی جز بی تدبیری ......... وناکارامدی در تصمیم گیری سریع و جذب اعتبار نیست وگرنه کرمانشاه که نزدیکترین استان به کردستانه رو ببینید نه انفلونزا میگیره نه تب برفکی اگرم بیماری وارد بشه سریع کنترل میشه نه بعد چند ماه تازه متوجه ورود بیماری بشن .نتیجه رو خودتون بگیرید با تشکر از حکیم مهر
نظر شما
ادامه