کد خبر: ۳۰۱۳۹
 
 

دبیر انجمن حمایت از حیوانات شهری گفت: تنظیم اکوسیستم شهری به وجود حیوانات محلی نیازمند است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سعید ضمیری اخلاقی» افزود: حیوان‌آزاری یکی از انواعِ بداخلاقیِ اجتماعی و بزهکاری است، بسیاری از کشورها حیوان‌آزاری را فی‌نفسه یک جرم قضایی می‌دانند و این مهم در ایران جزء قوانینِ زیست‌محیطی هستند و نه قوانینی در حمایت از جانوران؛ در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا حیوان‌آزاری، جرم انگاری شده و به حیطهٔ جرایم وارد شود.

وی در مورد دستورات اسلام برای حیوان آزاری می گوید: ضرب و شتم حیوان به حکم خدا انجام فعل حرام است و طبق قانون مجازات اسلامی میتوان مجرم را مجازات کرد.

اخلاقی ادامه می دهد: بعنوان مثال در این خصوص نام سگ‌ها سه بار در قرآن در قصه اصحاب کهف به نیکی یاد شده است.

وی با اشاره به سفارش قرآن کریم درباره حیوان ها به آیه هایی اشاره می کند و می گوید: هیچ جنبنده اى در زمین نیست و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز مى کند وجود ندارد، مگر اینکه امت هایى مانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم؛ سپس همگى به سوى پرودگارشان محشور مى‌شوند.» (انعام: 38) «چه بسیار جاندارانى که نمى توانند متحمل روزى خود شوند، خداست که آنها و شما را روزى مى دهد و اوست شنواى دانا.» (عنکبوت: 60)

وی درباره اقدامات انجمن حمایت از حیوانات توضیح می دهد: انجمن حمایت از حیوانات مشهد در قدم اول و در راستای آگاه سازی و فرهنگ سازی اقدام کرده چون مهربان بودن و مهربانی کردن به حیوانات از ارزش های اخلاقی و تعهدات ما نسبت به محیط زیست پیرامونمان است در همین راستا افزایش آگاهی در خصوص بیماری های مشترک و میزان انتقال آن نیز یکی دیگر از اقدامات انجمن می باشد.

ضمیری اخلاقی تصریح کرد: عضوگیری از جامعه دامپزشکان استان و استفاده از صاحب نظران برای طرح های قابل اجرا از دیگر اقدامات است و جا دارد در همین جا از علاقه مندان در جهت مشارکت در فعالیت های انجمن حمایت از حیوانات مشهد دعوت بعمل آورم.

وی گفت: به دنبال پیگیری های انجمن حمایت از حیوانات در ستاد شهرستان کنترل حیوانات شهری مشهد برای پایان دادن به کار سوله ده غیبی مشهد فعالیت این مرکز از اسفندماه گذشته آغاز و منجر به توقف موقت کشتار شد.

بر همین اساس گزارش تخلفات پیمانکار شرکت پسماند از دستورالعمل وزارت کشور و آمادگی انجمن برای تنظیم شکایت حقوقی از متخلفان باعث شد که کشتار در سوله ، بصورت موقت متوقف شود.

پس از بازدید نماینده انجمن حمایت از حیوانات مشهد از سوله ده غیبی و توقف فعالیت این سوله سگ های موجود در آنجا با هماهنگی صورت گرفته توسط پناهگاه مهر مشهد انتقال و واکسینه شده اند.

وی تعریفی ازحیوانات شهری ارائه داد و وجود آنها در شهر را ضروری دانست و افزود: هر جانداری که در مناطق شهری به طور گسترده به همزیستی مسالمت آمیزی با انسانها رسیده باشند؛ مانند سگ، گربه، موش، کلاغ، گنجشک، کبوتر و تمام جانوران به‌صورت حلقه‌ها در زنجیره حیات به هم متصل بوده و برای بوم‌سازه مفید هستند. اگر حلقه‌ای از این زنجیره از بین برود، دیگر آن زنجیره توانایی‌های نخستینش را از دست می‌دهد.

اخلاقی در مورد سلامت حیوانات شهری تاکید کرد: بحث سلامت حیوانات در اینجا بعنوان یک تیتر کلی مطرح می شود اما در کل میتوان گفت با توجه با اقدامات گسترده و کنترلی اداره دامپزشکی استان، درصد مبتلایان به بیماری های مشترک و صعب العلاج بشدت تحت کنترل بوده و آنچه مهم و مورد تایید کشورهای گوناگون می باشد ورود به بحث مبارزه بیولوژیک در جهت حذف حیوانات موذی و ناسالم است تا کمترین عوارض را برای طبیعت که امانتی برای آیندگان هست باشد.

وی ادامه داد: برخی از صدمات و آسیب های زندگی شهری نیز برای حیوانات آسیب ایجاد می کند مثلا تصادف کردن و مشکلات فراوانی که ایجاد می شود باعث تلفات آنها شده و کم نیست عده ای از آنها به بیماری های پوستی ممکن است دچار شوند که به آسانی قابل درمان هستند و حشرات نیز برای آنها مزاحمت های زیادی ایجاد می کنند که به راحتی قابل پاکسازی از بدن آنهاست.

اخلاقی در مرداقدامات آینده برای این حیوانات گفت: بصورت خیلی مختصر اقدامات انجمن در کل، بررسی و تامین رفاه و آسایش برای حیوانات، سامان دادن به حیوانات شهری، امداد و نجات حیوانات می باشد، تلاش برای تصویب قانون حمایت از حیوانات که لزوم وجود آن در قوانین کشور به شدت احساس می شود و جلوگیری از کشتار بی رحمانه آنها ، شناسایی مناطقی که حیوانات در آن زندگی می کنند اجرای طرح کنترل جمعیت در میان آنها برای جلوگیری از کشتار های بعدی، واکسیناسیون و عقیم سازی و پلاک گذاری در خصوص حیواناتی مثل سگ و گربه.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه "آیا مشهد و نهادهای مرتبط در این خصوص توانسته برای حیوانات فعالیت موثری داشته باشند؟" افزود: متاسفانه برخلاف برخی شهرهای دیگر که شهرداری ها در این اقدام پیشقدم هستند در مشهد هیچ نهادی و هیچ ارگانی سعی در ایجاد فعالیت موثر و درستی در این مورد نداشته است. بسیاری از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران با انجمن همکاری دارند که راهکارهای بسیار مفیدی برای کنترل اصولی بدون لطمه زدن به اکوسیستم ها دارند، اما تاکنون استفاده مفیدی از آنان نشده است. یکی از اهداف انجمن حمایت از حیوانات این است که مشهد با توجه به حضور بارگاه ملکوتی امام رئوفمان به عنوان یکی از پیشگامان در کنترل جمعیت حیوانات شهری و بعنوان الگویی مناسب برای دیگر نقاط کشور باشد که برای رسیدن به این هدف راه طولانی در پیش رو وجود دارد و همکاری همه جانبه نهادها و ارگان ها را می طلبد.
  
  
نظر شما
ادامه