کد خبر: ۳۰۱۴

حکیم مهر -  با وجود آنکه بیماری لکه سفید در سایتهای پرورشی بومی شده است، چاره ای جز ادامه تولید وجود ندارد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام این مطلب گفت: ویروس وایت اسپات یا لکه سفید میگو چندی است که در کشور بومی شده است. بنابراین تنها رعایت موازین بهداشتی و مدیریت سایت های پرورشی ادامه تولید را امکان پذیر می کند.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: معرفی گونه وانامی که مقاومت نسبی به بیماری لکه سفید دارد، توانسته است بخش اعظمی از این صنعت را نجات دهد اما نباید مطمئن بود که این گونه صد درصد مقاومت دارد.

وی با اشاره به درگیری بعضی از سایتهای میگوی چوئیبده آبادان به ویروس لکه سفید طی هفته گذشته خاطرنشان کرد: مزارع درگیر شده ای که در مراحل اولیه رشد بودند و میگوهای آن زیر یک ماه سن داشتند و همچنین یکی از واحدها که در نزدیکی رودخانه عجب شیر قرار داشت، حذف شد و در سایر سایتها بیماری تحت مدیریت قرار گرفت.

مطلبی در ادامه افزود: ویروس این بیماری در گل و لای و کف استخرهای پرورشی وجود دارد. بنابراین چاره ای نیست جز آنکه در کنار بیماری به تولید ادامه دهیم.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور تصریح کرد: احتمال دارد میزان تلفات به 10 درصد نیز افزایش یابد اما باید سعی شود با مدیریتی صحیح و رعایت موازین بهداشتی تولید ادامه پیدا کند.

عرضه میگوهای آلوده به لکه سفید خطری برای انسان ندارد

مطلبی با اعلام اینکه میگوهایی که دارای سنی بالاتر از یک ماه باشند و آلودگی به ویروس در آنها مشاهده شده باشد، با مراقبت ادامه حیات خواهند داد، گفت: عرضه این میگوها در بازار مصرف از لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند زیرا ویروس تنها در بدن موجود زنده قادر به ادامه حیات است و با مرگ آن از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: وایت اسپات از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام نیز محسوب نمی شود.

مطلبی در ادامه تاکید کرد: رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه ای در سایتهای میگو خواهد توانست از تلفات حجم زیادی از میگوها جلوگیری کند.

وی در پایان، از تولید واکسن لکه سفید میگو با همکاری سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: تا سال آینده واکسن وایت اسپات که مناسب برای سویه در گردش ایران است، معرفی خواهد شد.

مطلبی همچنین گفت: استفاده از واکسن، تنها راه مقابله با بیماری لکه سفید میگو در دنیا است.

 

نظر شما
ادامه