کد خبر: ۳۰۱۶۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

در پی درج خبری با عنوان «دامپزشکی کردستان به کمک تب برفکی آمد» توسط خبرگزاری فارس، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان جوابیه ای را منتشر کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر می باشد:

 

مدیرمسئول محترم خبرگزاری فارس در استان کردستان

با سلام

احتراماً با توجه به انتشار خبری با عنوان «دامپزشکی کردستان به کمک تب برفکی آمد» به شماره خبر 13950306000071 مورخه 9/3/95 توسط آن خبرگزاری، مقتضی است متن جوابیه این اداره کل را عیناً به شرح زیر مطابق قانون ناظر بر رسانه های ارتباط جمعی جهت تنویر افکار عمومی در صفحه Home page خود و در قسمت خبرهای برگزیده درج فرمایید.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر دامی است که توانائی ایجاد واگیری 100% و بروز تلفات تا 20 درصد را دارا می باشد. از اواخر سال 94 استان کردستان همزمان با سایر نقاط کشور در معرض بروز سویه های جدیدی از عامل بیماری تب برفکی قرار گرفت که برخلاف سویه های بومی، دارای توان کشندگی بسیار بالاتری بود. اداره کل دامپزشکی استان کردستان بلافاصله با پشتیبانی مستقیم سازمان دامپزشکی کشور و ادارات ذیربط در سطح استان، نسبت به برقراری سیستم مراقبت فعال و پایش و اطلاع رسانی به کلیه دامداران و تشکل های دامداری اقدام و با جذب واکسن های مورد نیاز نسبت به پوشش مایه کوبی لازم با اولویت کانون های بیماری، مناطق اطراف کانون و واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی اقدام نمود که در این راستا در فاصله پنج ماهه (زمستان 94 و دو ماهه اول سال 95) بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار نوبت واکسیناسیون انواع دام انجام گردیده است (2.5 برابر حجم تعهد سالیانه). همچنین از ابتدای خرداد ماه سال جاری اجرای فاز اول مایه کوبی تب برفکی دامی به مدت 40 روز کاری در جمعیت دامی در حدود 600 هزار راس انواع دام را در دستور کار دارد.

اقدامات انجام شده در سطح استان توانسته تا حدود بسیار زیادی از بروز تلفات و خسارات پیش بینی شده ی بیماری جلوگیری نموده، اما با توجه به غیر بومی بودن سویه های در گردش، امر مبارزه با بیماری قطعاً زمانبر و طاقت فرسا بوده و انتظار دارد با تداوم واکسیناسیون و همکاری مستقیم دامداران و روستائیان استان و همدلی مسئولین، بتواند به طور کامل بیماری را به کنترل درآورد.

در این خصوص توجه خوانندگان محترم را به نکات ذیل الذکر جلب می نماید:

1- کلیه واکسن های مورد استفاده در امر مبارزه با بیماری های دامی، از منابع کاملاً معتبر داخلی و خارجی و با نظارت مستقیم سازمان دامپزشکی کشور و پس از طی بررسی های آزمایشگاهی و فارمی تهیه گردیده و اثر بخشی و بی ضرری آنها کاملاً مورد تائید مراجع ذیمدخل قرار گرفته است.

2- باستناد منابع علمی موجود، واکسن های در دسترس که در امر مبارزه با بیماری تب برفکی در استان و کشور به کار می رود، از نوع واکسن کشته بوده و تلقیح آنها در دام ها به هیچ عنوان به ایجاد بیماری تب برفکی منجر نمی گردد، بلکه بعد از چند روز (7 تا 10 روز) باعث ایجاد ایمنیت در دام بر علیه بیماری می شود. در خصوص این ادعا منابع علمی معتبر، موجود و قابل ارائه می باشد.

3- در فاصله ی تلقیح واکسن تا ایجاد ایمنی در دام، در صورت ورود عامل بیماری زا به دامداری، امکان ابتلا و بروز علائم و عوارض دور از انتظار نمی باشد و بدین لحاظ وظیفه ی دامدار، رعایت کامل اصول قرنطینه و بهداشت در دامداری در تمام طول دوره ی پرورشی بوده و اکتفا نمودن به ایمنیت واکسن و عدم رعایت مقررات فوق الذکر می تواند خود یکی از عوامل بروز و شیوع بیماری های مختلف واگیردار در سطح دامداری های استان باشد.

4- علائم بیماری تب برفکی با تعداد قابل توجهی بیماری دامی دیگر مشابه بوده و یکی از وظایف اصلی دامپزشکی استان در درجه ی اول تشخیص نوع بیمار و متعاقباً تدوین دستورالعمل های مبارزه با آن خواهد بود. با توجه به این امر و به منظور جلوگیری از تداخلات کاری و باستناد ماده 6 آیین نامه مبارزه با بیماری های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، سازمان دامپزشکی تنها مرجع رسمی تأیید واعلام وقوع، شیوع، کنترل و ریشه کنی بیماری های دامی شناخته شده و بدین لحاظ انتشار اعلام نظر های غیر کارشناسی، بدون تحقیق و پرس و جو از مصادر قانونی تعیین شده آن هم توسط یکی از خبرگزاری های رسمی و شناخته شده ی کشور، می تواند در حکم تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب تلقی گردد.

5- با احترام به نظر دامداران محترم مذکور در خبر، تلفات اشاره شده در روستای شیخ وجیم از توابع شهرستان سنندج و روستاهای برگشاد و پشت تنگ بیجار و روستای بناوچان دیواندره فعلاً در حد ادعای دامداران محترم مطرح بوده و علیرغم انجام بازرسی میدانی و بررسی های اپیمیولوژیک، دلایلی دال بر صحت دامداران عاید این اداره کل نگردیده است.

6- اظهار نظرهای غیرکارشناسی مبنی بر عدم تاثیر واکسن های مورد استفاده در مبارزه با بیماری تب برفکی، علاوه بر خدشه دار نمودن تلاش های صادقانه ی پرسنل خدوم و زحمتکش دامپزشکی، قطعاً موجب تشویش اذهان دامداران گردیده و موجبات عدم همکاری آنها با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی را فراهم خواهد آورد و این موضوع در شرایط فعلی مسلماً به افزایش تعداد کانون های بیماری و در خطر افتادن سرمایه دامی کشور منجر می گردد.

7- عدم توجه خبرگزاری محترم به اثربخشی عملیات بهداشتی و پیشگیری انجام شده در حدود 1.4 میلیون راس دام واکسینه شده در سطح استان، خود گواهی بر عدم توجه نگارنده به جوانب مختلف موضوع داشته و می طلبد در انتشار اخبار بعدی با دقت بیشتر و با دید علمی و تخصصی بر موضوعات تمرکز نمایند.

8- در سال مزین به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" این اداره کل تمامی تلاش خود را در جهت تحقق اهداف بسیار متعالی آن متمرکز نموده و بر دانش بنیان نمودن امورات مبارزه با بیماری ها در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی به منظور توسعه ی صادرات و بازارپسندی محصولات تاکید دارد.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
0
خبرگزاری فارس که صرفا نیمه خالی لیوان را میزند مخصوصا که لیوان هم لیوان دولت باشد
ایرانی
|
Australia
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
0
خبر گزاری فارس وخبر های مندرج درآن هیچوقت صادقانه نیست. ولذا هرگز به درستی خبرهای خبر گزاری فارس نمیتوان اعتماد کرد.
ناشناس 2 (مریوانی)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
عملکرد دامپزشکی کردستان در سالهای اخیر جای هیچ دفاعی ندارد.چرا استان کرمانشاه با اینکه همسایه کردستان است هیچگاه درگیر بیماری نمی شود.تمام تمرکز دامپزشکی استان کردستان به مسائل مربوط به پرورش ماهی تاکید دارد. امیدوارم که آقایان به خودشان بیایند. اگر اداره کل دامپزشکی کردستان یک سال تعطیل شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
مطمن باشید.
حکیم مهر لطفا سانسور نفرمایید.
با تشکر از شما
صدف
|
United States of America
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
اتفاقا تنها خیرگزاری که حقیقت رو میگه فارس هستش.. با مستندات خیلی کارای زیر زیرکی دامپزشکی رو لو داده اینهاهم احساس خطر میکنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
کاش نگارنده خبر گوشه ای از زحمت های مشقت بار پرسنل خدوم دامپزشکی استان رو می دید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
چرا ناراحت میکنید خودتونو حقیقتوگفته اونوقتی که باید واکسن زده میشد زده نشد اعتبار نگرفتن .............. الان جوابگو باشه هر چی میکارین درو میکنین هر مرضی میاد کردستان اول از همه میگیره مشکل مرز نیست همه مرز دارن ................
جمال1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
چرا نبايستي به عملكرد مديريت دامپزشكي كردستان عليرغم پرسنل واقعاخدومش ايراد گرفت؟وقتي كه تنها در يك روستاي استان بيش از 500 راس بره و گوسفند تلف شده ولي آمار نهايي تلفات 826 در 10 شهرستان اعلام مي شود ........................................
نظر شما
ادامه