کد خبر: ۳۰۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بجنورد ، بناب و زرندیه

 

20 هزار قطعه مرغ در بجنورد معدوم شد
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 20هزار قطعه مرغ در یکی از واحدهای مرغداری شهرستان بجنورد معدوم شد.
دکتر "مجید روحانی نژاد" اظهار داشت: با مشاهده بروز نوعی بیماری تنفسی به نام نیوکاسل این تعداد مرغ معدوم شد. وی افزود: عامل بیماری نیوکاسل نوعی ویروس است که باعث عفونت دستگاه تنفسی مرغ می شود. روحانی نژاد با بیان اینکه این بیماری عفونی و واگیردار است و می تواند خسارت زیادی به مرغداری ها وارد کند، اظهار داشت: معدوم سازی واحد مرغداری یک اقدام اقتصادی و در راستای جلوگیری از گسترش بیماری و شیوع آن است. وی با اشاره به اینکه این بیماری در استان کنترل شده است اظهار داشت: طبق توافقنامه با صندوق بیمه، در صورت مشاهده تلفات غیر متعارف به میزان 10 تا 15درصدی در مرغداریها و نیز مشاهده سیر سعودی آن اقدام به معدوم سازی مرغ های واحدهای مرغداری می شود.

وی اظهار داشت: مرغهای این واحد پرورشی تحت پوشش بیمه هستند و نیز واکسن مبارزه با این بیماری که از شرایط دریافت هزینه خسارت می باشد به آنان ترزیق شده است. وی با بیان اینکه نیوکاسل بیماری بومی در کشور است اظهار داشت: گرمای هوا، تراکم زیاد جوجه ریزی در واحدها و همچنین گرد و غبار از دلایل به وجود آورنده بیمار یهای تنفسی است که میزان بروز و شیوع آن بستگی به میزان رعایت نکات بهداشتی در واحدهای مرغداری دارد. هم اکنون 65 واحد پرورش مرغ در خراسان شمالی فعالیت دارند.

----------------------------------

 

دامپزشکی با عمل به رسالت خود سلامت جامعه را تضمین نموده است
 
نمانیده مردم شهرستان بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکلات دامپزشکی این شهرستان گفت: دامپزشکی با عمل به رسالت خود سلامت جامعه را تضمین نموده است.
 مهندس ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در محل کشتارگاه صنعتی سهند بناب تشکیل گردیده بود ضمن تشکر از عملکرد خوب اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی شهرستان بناب گفت: سازمان دامپزشکی با عمل به رسالت خود سلامت جامعه را تضمین نموده است.
وی خاطر نشان کرد تقویت و حمایت از سازمان دامپزشکی کشور در سطح کلان ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد چراکه اگر دامپزشکی با اطمینان خاطر به وظایف و رسالت خود عمل نماید سلامت دامها و به تبع آن سلامت غذای مردم تضمین خواهد شد.
مهندس اعزازی در پایان سخنان خود کسب رتبه برتر ارزیابی شبکه‌های دامپزشکی سطح استان توسط دکتر مهدی حامی رئیس شبکه دامپزشکی بناب و همکاران تلاشگر این شبکه را ستودنی و به حق دانست چرا که به اذعان مردم و مسئولین خدمات دامپزشکی این شهرستان ملموس و در خور تحسین است.
در این جلسه دکتر زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضمن تشریح عملکرد دامپزشکی استان در مبارزه با بیماری واگیر دامی و مشترک بین انسان دام و نیز تلاشهای کارشناسان اداره کل در ارتقاء بهداشت عمومی جامعه از همکاریهای بین بخشی مسئولین استانی و شهرستانی و به خصوص نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر نمود.
وی در ادامه از تلاشهای رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب که در ارزیابی سال گذشته نیز به عنوان شبکه نمونه و برتر برگزیده شدن بود تشکر و بر ادامه این روند در سال همت مضاعف و کار مضاعف تأکید نمود.
دکتر زندیه با اشاره به سرعت گرفتن روند تبدیل صنایع وابسته سنتی به صنعتی افزود؛ در این راستا تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته که با تحقق هرچه بیشتر این برنامه شاهد ارتقاء سلامت غذایی جامعه و کاهش موارد شیوع و بروز بیماری‌های مشترک و نوپدید و بازپدید خواهیم بود.

-------------------------------------

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان زرندیه:

نظارت ذبح شرعی در کشتارگاه های دام باید با جدیت بیشتری دنبال شود
 
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان زرندیه ضمن تاکید بر نظارت ذبح شرعی، تامین گوشت حلال را از جمله وظایف مهم دامپزشکی برشمرد.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی با فرماندار و امام جمعه شهرستان زرندیه دیدار و گفتگو کرد.
در این نشست، فرماندار این شهرستان ضمن رضایت از فعالیت های انجام گرفته در خصوص کنترل بیماریهای دامی از اقدامات انجام گرفته دامپزشکی استان قدردانی کرد و در زمینه توسعه صنعت شترمرغ در زرندیه که از مراکز مهم پرورشی می باشد مسائل مهمی را مطرح نمود.

دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی استان نیز ضمن برشمردن فعالیت های دامپزشکی، شهرستان زرندیه را پیشرو در امر پرورش مرغان تخمگذار دانست ، بطوریکه در این شهرستان بالغ بر پنجاه درصد تخم مرغ خوراکی استان از واحد های پرورشی طیور تخمگذار استحصال می گردد.

دکتر حسینی همچنین بر نظارت بر فراورده های خام دامی بویژه در ایام ماه مبارک رمضان تاکید نمود.

در ادامه نیز حجت الاسلام نیشابوری نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان زرندیه ضمن تاکید بر نظارت ذبح شرعی در کشتارگاه های دام، از فعالیت های شبکه دامپزشکی شهرستان در این زمینه تشکر نمود و تامین گوشت حلال را از جمله وظایف مهم دامپزشکی برشمرد.

گفتنی است مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی و هیات همراه از مزرعه مرغ مادر گوشتی در حال احداث این شهرستان نیز بازدید کردند.

 

 

 

نظر شما
ادامه