کد خبر: ۳۰۱۹۴
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز با تکذیب خبر ابتلای ۵۰ گوسفند در استان به بیماری تب برفکی گفت: موردی از ابتلای بیماری تب برفکی در استان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مسعود عصار» با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد بروز بیماری تب برفکی در البرز، اظهار داشت: این بیماری یک بیماری واگیردار دامی است که با انسان مشترک نیست.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان البرز با بیان اینکه این بیماری به سبب ضرر و زیان اقتصادی که می‌رساند برای دامپزشکی و بهداشت حائز اهمیت است، افزود: تب برفکی بیماری ویروسی است و با انجام واکسیناسیون به موقع از وقوع آن پیشگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان البرز دو گله که از سایر استان‌ها در حال ورود به استان البرز بوده‌اند، علائم این بیماری را نشان داده‌اند، گفت: علائم این بیماری با چند بیماری دیگر شباهت دارند و ما برای اطمینان از اینکه این بیماری تب برفکی است یا خیر از حیوانات نمونه‌گیری کرده و به آزمایشگاه ارسال کرده‌ایم.

عصار با بیان اینکه اگر این گله‌ها واکسن تب برفکی دریافت کرده، مدیریت بیماری‌های دامی با آن‌ها کاری ندارد و منتظر جواب آزمایشگاه می‌ماند، افزود: ولی اگر این گله‌ها واکسن تب برفکی دریافت نکرده باشند، این واکسن به آن‌ها ترزیق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گله‌های استان موردی از بیماری تب برفکی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر دامپزشکی در حال اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در سراسر استان البرز است و این طرح در سراسر استان اجرا می‌شود.

با بیان اینکه در اسفند ماه سال گذشته و اوایل فروردین سال جاری، یک مرحله از واکسیناسیون گوسفندان انجام شده است، افزود: مابقی طرح واکسیناسیون دام بر علیه بیماری تب برفکی در استان البرز در حال انجام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان البرز با اشاره به اینکه در استان نزدیک به 110 هزار راس گاو وجود دارد، گفت:‌ در حال حاضر در گاوداری‌های صنعتی نزدیک به 60 هزار راس گاو واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه در استان البرزنزدیک به 350 تا 400 هزار راس گوسفند وجود دارد، افزود: از این تعداد 330 هزار راس گوسفند در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری واکسیناسیون شده‌اند.

عصار با اشاره به اینکه گوسفندهایی هستند که از استان‌های همجوار وارد استان می‌شوند گفت: این گوسفندان در منطقه آزادبر مستقر می‌شوند و برای پوشش واکسیناسیون این حیوانات و جلوگیری از انتقال بیماری‌های احتمالی، اداره دامپزشکی آن‌ها را تحت پوشش واکسیناسیون خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر چندین جلسه‌ با حضور محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان البرز در اداره کل دامپزشکی تشکیل شده است، افزود: در این جلسات توافق شد که گوسفندانی که قصد ورود به استان البرز را دارند، ترجیحا واکسیناسیون آن انجام شده باشد ودر غیر اینصورت واکسیناسیون آن دام‌ها توسط دامپزشکی البرز انجام شود.

عصار با اشاره به اینکه منابع طبیعی در مجاری ورود دام‌ها به استان البرز ماموران خود را مستقر کردند که در کنار آنها نیروهای محیط زیست نیز مستقر هستند، گفت: این ماموران برای ورود گله‌ها به استان البرز مجوز چرا صادر می‌کنند و دامپزشکی از ماموران خواسته است که واکسیناسیون‌ها را نیز کنترل کنند.

وی با تکذیب اینکه 50 گوسفند در استان البرز مبتلا به بیماری تب برفکی هستند، افزود: بنده اطلاعات کاملا به روز را ارائه می‌دهم و چنین موضوعی وجود ندارد.

عصار با اشاره به اینکه طرح واکسیناسیون بر علیه تب برفکی به صورت سراسری در کل کشور اجرا می‌شود، گفت: با اتمام واکسیناسیون جمعیت دام سنگین استان، کار جمعیت گوسفندی آغاز می‌شود و خوشبختانه در حال حاضر هیچ موردی از بیماری تب برفکی در استان البرز وجود ندارد.
 
 
نظر شما
ادامه