کد خبر: ۳۰۲۰۵
 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در استان، کمربند ایمنی مقابله با بیماری تب برفکی در شهرستان ماهنشان بسته شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، «دکتر منصور صمصامی» شامگاه چهارشنبه در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهرستان سلطانیه با تشریح نحوه شیوع و نوع بیماری تب برفکی در بین دام‌ها اظهار کرد: مقابله با ابن بیماری به دلیل ماهیت ویروسی بودن آن مشکل است.

وی همجواری با کشورهای فاقد امکانات کنترلی را در شیوع بیماری تب برفکی در بین دام‌ها موثر دانست و اضافه کرد: قاچاق دام از کشورهای مانند عراق، افغانستان و پاکستان هم به شیوع بیماری و تلفات ناشی از آن کمک می‌کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان از شیوع بیماری تب برفکی در سال 2016 خبر داد و تصریح کرد: با توجه به شیوع این بیماری در بین دام‌های استان‌های همجوار از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و اردبیل احتمال درگیر شدن دام‌های استان هم افزایش یافته است.

صمصامی با تاکید بر تداوم مایه‌کوبی دام‌های استان زنجان بر ضد بیماری تب برفکی افزود: مایه‌کوبی دام‌های استان در روستاها 6 ماه یکبار و در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی چهار ماه یکبار انجام می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در دامپزشکی استان زنجان در پی گزارش‌های شیوع بیماری تب برفکی ابراز کرد: مایه کوبی دام‌های سبک به محض ارائه گزارش‌های شیوع بیماری آغاز شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه کشور برای مقابله با حجم شیوع بیماری تب برفکی واکسن وارد کرده است، ادامه داد: واردات واکسن از کشورهای ترکیه، هند و تا حدودی فرانسه انجام شده، ضمن اینکه از تولیدات موسسه رازی هم استفاده شده است.

صمصامی با تاکید بر برنامه‌ریزی انجام شده در استان زنجان مبنی بر بسته شدن کمربند ایمنی مقابله با بیماری تب برفکی در شهرستان ماهنشان افزود: حجم اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

وی به بهادار شدن مایه‌کوبی دام‌های سنگین اشاره کرد و گفت: هزینه این مایه‌کوبی در مقایسه با فایده آن بسیار ناچیز است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر مقاومت‌های موجود در بین دامداران با وجود بالا بودن تعداد دام‌ها گفت: ای کاش به دامداران اطلاع‌رسانی شود که عدم واکسینه کردن دامداری‌هایی که 600 تا 700 راس دام دارند می‌تواند چه عواقب خطرناکی را در بر داشته باشد.

صمصامی با بیان اینکه مایه‌کوبی دام‌ها بر ضد بیماری تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده است، اضافه کرد: دامپزشکی در این حوزه وظیفه نظارتی دارد.

وی درگیری شهرستان سلطانیه در بیماری تب برفکی را در مقایسه با دیگر شهرستان‌های متوسط رو به بالا اعلام کرد و گفت: ماهنشان عنوان درگیرترین شهرستان و طارم و سلطانیه کمتر‌ین آسیب را در شیوع بیماری تب برفکی داشته‌اند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان عدم همراهی دامداران را از مشکلات پیش روی دامپزشکی در مایه‌کوبی دام‌ها بر ضد بیماری تب برفکی دانست و ادامه داد: دامپزشکی بیشترین تمرکز خود را برای مقابله با این بیماری به کار گرفته است.

صمصامی رتبه استان زنجان را در بیماری تب مالت بالا اعلام کرد و افزود: با توجه به بالا بودن آسیب‌ها از این بیماری باید در این حیطه هم مراقبت‌های لازم از جمله واکسینه دام‌ها در سن خاص دام‌ها انجام شود.

در ادامه مدیر دامپزشکی شهرستان سلطانیه هم گزارشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری تب برفکی در بین دام‌های شهرستان ارائه و تاکید کرد: اقدامات مقتضی برای مقابله با این بیماری در سطح شهرستان در حال انجام است.

مصطفی نظری با تاکید بر انجام اطلاع رسانی‌های لازم در مورد شیوع بیماری تب برفکی و نحوه مقابله با آن به دامدارها ابراز کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد 90 درصد از دام‌های سبک و بیش از 53 درصد از دام‌های سنگین شهرستان بر ضد این بیماری واکسینه شده‌اند.
 
 
نظر شما
ادامه