کد خبر: ۳۰۲۲۵
 
 

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا گفت: تغییر غیرقانونی و بدون اطلاع کاربری مرغداری‌ها باعث خروج این امکنه از مراکز تحت پوشش اداره دامپزشکی و عدم امکان بازرسی از آن‌ها می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، تغییر غیرقانونی کاربری اراضی معضلی بود که تا چندی پیش تنها در حوزه وظایف کاری اداره جهادکشاورزی مطرح بود، اما اکنون این مسئله به سایر حوزه‌ها هم تسری پیدا کرده تا جایی که رئیس اداره دامپزشکی شهرضا نیز در این خصوص ابراز نگرانی می‌کند.

برخی از افراد پس از اخذ تسهیلات اشتغالزایی و یا سرمایه گذاری مستقیم در عرصه‌های مختلف، برای آنکه هزینه‌های اولیه محل ایجاد عرصه کاهش پیدا کند، محل‌هایی را که قبلاٌ به کاربری‌های دیگری اختصاص داشته است را به عنوان محل‌هایی برای عرصه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌دهند.

این مسئله بیشتر در مناطق روستایی شهرضا وجود دارد، در این محل‌ها به دلیل وجود بافت سنتی مردم در محل‌هایی که برای نگهداری احشام مناسب باشد، اقدام به تأسیس و راه اندازی مراکز پرورش دام و طیور می‌کنند؛ اما این مسئله از نظر علمی و از دیدگاه متخصصان شبکه دامپزشکی رد شده است.

یکی از مزایای نظارت شبکه دامپزشکی بر مراکز پرورش دام و طیور، امان کنترل اپیدمی‌های دامی است که ممکن است ایجاد شود؛ به عنوان نمونه بیماری تب برفکی که در برخی از شهرستان‌های کشور و استان اصفهان شایع شده، با پیش بینی و سرعت عمل مسئولان شبکه دامپزشکی و حمایت‌های فرماندار شهرضا، در این شهرستان مهار شد.

«دکتر حمیدرضا امینی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا در این خصوص گفت: تغییر غیر قانونی کاربری مرغداری‌ها و اختصاص آن‌ها به عنوان محل‌هایی برای اجرای دیگر عرصه‌ها باعث خروج آن‌ها از مراکز تحت پوشش شبکه دامپزشکی و عدم اکان بازرسی این محل‌ها شده است.

وی تصریح کرد: ما مخالف تولید و ایجاد اشتغال نیستیم اما در هر شرایطی رعایت قانون لازم است زیرا این اقدام به سود مردم است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مهار بیماری تب برفکی در این شهرستان گفت: در شهرستان شهرضا شیوع بیماری تب برفکی تنها در یک کانون گزارش شد که بلافاصله واکسیناسیون دام‌های مستقر در آن محل و همچنین دامداری واقع در حاشیه سه کیلومتری آن انجام شد.

امیری تأکید کرد: بیماری تب برفکی از بیماری‌های مشترک بین انسان دام نبوده و تنها باعث اتلاف دام‌ها و ایراد خسارت به دامداران می‌شود.

از جمله معضلات دیگری که در شهرستان شهرضا در حوزه عرضه محصولات دامی وجود دارد، قطع ناگهانی برق برخی از خیابان‌ها و محلات شهری است که در برخی موارد باعث کاهش کیفیت و یا فسادپذیری زودرس محصولات پروتئینی و دامی موجود در یخچال‌ها و سردخانه‌های مغازه‌های می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا در این باره عنوان داشت: قطع برق برخی از مناطق به ویژه در روزهای تعطیل باعث فسادپذیری و کاهش کیفیت محصولات پروتئینی و لبنی موجود در یخچال‌های مغازه‌ها می‌شود و از این جهت لازم است اداره برق شهرستان در صورتی که احتمال وقوع چنین مسئله‌ای وجود دارد، به مغازه‌های مستقر در منطقه اطلاع رسانی کند.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود، از نصب کد رهگیری بر فراورده‌های خام دامی تولید شده در این شهرستان داد و تصریح کرد: با این اقدام، تمامی مراحل کشتار و عرضه محصول دامی قابل پیگیری و شناسایی خواهد بود.

وی اضافه کرد: تاکنون نصب کد رهگیری بر روی تخم مرغ تولید شده در شهرستان انجام شده و تا پایان امسال نصب این برچسب بر روی گوشت بلدرچین و شترمرغ تولید شده در شهرستان نیز انجام می‌شود.

یکی از بیماری‌های خطرناک دامی که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هم محسوب می‌شود بیماری «تب مالت» است؛ این بیماری با مصرف فراورده‌های لبنی آلوده در انسان ایجاد می‌شود و تأثیرات خطرناکی بر سلامت فرد برجای می‌گذارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع این بیماری در این شهرستان گفت: دامداری‌های شهرستان از نظر امکان ابتلا به این بیماری به دو دسته الف و ب تقسیم می‌شوند.

امیری اضافه کرد: در دامداری‌های گروه الف، تست و کشتار دام انجام می‌شود که در سال گذشته هشت هزار نوبت خونگیری در این دامداری‌ها انجام شد و با این اقدام سه کانون تب مالت موجود در شهرستان شناسایی و مهار شد.

وی تصریح کرد: در دامداری‌های گروه ب، واکسینه کردن دام‌های سبک و سنگین در مراکز روستایی و عشایری انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا تأکید کرد: غالب افرادی که در شهرستان به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند، به دلیل مصرف مواد خام لبنی سنتی بوده که باید نظارت بیشتری بر عرضه این مواد انجام شود.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که به دلیل استقرار شهرضا در مسیر جاده ترانزیت شما – جنوب کشور، همواره در طول سال، تعداد زیادی دام سبک و سنگین وارد این شهرستان شده و در محل‌های مختلفی از جمله مراکز عرضه دام واقع در خیابان طالقانی، به فروش می‌رسد.

از طرف دیگر بسیاری از اقلام مواد لبنی سنتی، خارج از شبکه اصناف، و در داخل منازل مسکونی به فروش می‌رسد، در این روش عرضه ای مواد که بیشتر مختص مناطق روستایی شهرستان است، منازلی که دارای دام سبک یا سنگین هستند، در منازل خود، اقدام به تولید و فروش فراورده‌های لبنی از جمله کره، ماست، دوغ، کشک و سایر مواد لبنی مشابه می‌کنند که این مسئله به دلیل عدم امکان نظارت مسئولان بهداشتی، می‌تواند مخاطراتی را به دنبال داشته باشد.

به نظر می‌رسد، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه این گروه از تولید کنندگان مواد لبنی در مناطق روستایی و توجه آن‌ها در خصوص لزوم به کار گیری موازین بهداشتی، می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد.
 
 
نظر شما
ادامه