کد خبر: ۳۰۲۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
عسل واحد کازرون
 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون با توجه به طرح زنبورستان تحقیقاتی این واحد، خاطرنشان کرد که این طرح توانسته زمینه مناسبی برای گذراندن دروس کارآموزی 1 و 2 دانشجویان دکتری دامپزشکی را فراهم کند و این دوره برای نخستین بار، تابستان سال جاری با درخواست جمع زیادی از دانشجویان دامپزشکی برگزار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر سعید خاتم‌ساز» توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش سرانه تولید علم و چشم‌انداز نظام بر اساس گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان مختصری از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان را توضیح داد.

وی گفت: سال‌های گذشته حرکت علمی کشور از محور آموزشی به سوی آموزش‌های علمی بر مبنای تولید ثروت و کارآفرینی پیش می‌رود و قطعا گسترش فعالیت‌های این حوزه می‌تواند گامی مهم در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1395 مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به شمار آید.

رئیس واحد کازرون افزود: افزایش میزان درآمدزایی غیرشهریه‌ای با توجه به سیاست‌گذاری‌های مدبرانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت انگیزه و مهارت کارآفرینی در اعضای هیات علمی واحد و برقراری ارتباط میدانی کارآمد بین صنعت و دانشگاه و نیز ایجاد ساز و کارهای اشتغال کم هزینه برای دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی، از مزایای فعالیت‌های این حوزه محسوب می‌شود.

خاتم‌ساز خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر طرح‌های دانش‌بنیان برای نخستین بار جایگاه سازمانی مدیریت طرح و برنامه و اقتصاد دانش‌بنیان در واحد کازرون مصوب شد و اکنون دکتر مجید باصری صالحی با همکاری دیگر معاونت‌های دانشگاه وظیفه یپگیری و بررسی وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان را عهده‌دار هستند.

وی درباره طرح‌ دانش‌بنیان عملیاتی در واحد کازرون به آنـــا گفت: طرح زنبورستان تحقیقاتی واحد کازرون، نخستین طرح عملیاتی حوزه طرح و برنامه و اقتصاد دانش‌بنیان است که اسفند 94 با استقرار 50 کندوی فعال زنبور عسل در باغ دو هکتاری مرکبات دانشگاه به اجرا در آمد و اکنون با گذشت حدود چهار ماه و با نظارت متخصصان این حوزه، تعداد کندوهای فعال دانشگاه به 150 کندوی فعال (کلونی) افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد:‌‌ این طرح پس از گذشت 29 سال از سابقه واحد کازرون، نخستین بار است که به اجرا درآمده و علاوه بر آن توانسته است زمینه مناسبی برای گذراندن دروس کارآموزی یک و 2 دانشجویان دکتری دامپزشکی را فراهم کند که برای نخستین بار در تابستان جاری با مشارکت حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و درخواست جمع زیادی از دانشجویان دکتری دامپزشکی برگزار می‌شود.

خاتم‌ساز با توجه به نتایج اجرای این طرح و چگونگی بازدهی آن اظهار کرد: با توجه به رشد سه برابری کندوهای فعال و نیز استحصال تقریبا 400 کیلو عسل دارویی (بالاترین نوع عسل) تا خرداد 95 که از سوی اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه خریداری شد و نیز برگزاری کلاس‌های عملی درس پرورش زنبور عسل برای دانشجویان دکتری دامپزشکی در طول هر هفته و علاوه بر آن با در نظر گرفتن ارزش کندوها و عسل و ژل رویال استحصال شده، این طرح توانسته در بازه زمانی کوتاهی، هزینه‌کردهای اولیه‌اش را جبران کند.

وی افزود:‌ اکنون با توجه به تلاش این حوزه در راستای راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این طرح و نیز گنجاندن دروس بالینی بیماری‌های زنبور عسل علاوه بر کارآموزی در سرفصل دروس دکتری دامپزشکی، توانسته ارتقای کمی و کیفی قابل قبولی را در زمینه‌های آموزشی و درآمدزایی و رضایت‌مندی عملی دانشجویان فراهم آورد.

رئیس واحد کازرون در پاسخ این سوال که، یکی از اهداف استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک به رونق شهرها و کشور است؛ در این زمینه چه برنامه‌ریزی انجام گرفته؟ به آنــا گفت: با توجه به حضور تقریبا 75000 کندوی فعال زنبور عسل در شهرستان کازرون و نیز وجود زنبورستان تحقیقاتی واحد و دانشکده دامپزشکی و ارتباطات حرفه‌ای که با پیشکسوتان این صنعت در شهرستان داریم، امیدواریم با کمک متخصصان و اینترن‌های دکتری دامپزشکی بتوانیم خدمات درمانی و مشاوره‌ای موثری را به زنبورداران پرتلاش منطقه ارائه کنیم تا به هدف نهایی‌مان «تجاری‌سازی علم» دست یابیم.

وی با تشکر از همکاری صمیمانه دکتر رضا لیمنجوب عضو هیات علمی گروه دامپزشکی واحد کازرون با حوزه دانش‌بنیان این دانشگاه که در راستای اجرایی شدن این طرح تلاش فراوانی داشته، عنوان کرد که از همه دانشگاهیان انتظار همکاری بیشتر با حوزه دانش‌بنیان دانشگاه را داریم.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
4
1
بنده هیچ ارتباط معنی داری بین رشته دامپزشکی با زنبور نمیتونم ببینم... فکر نمیکنید تولید عسل مربوط به کشاورزی میشه نه دامپزشکی ؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
4
باسلام و احترام
- چون در پرورش زنبورعسل به عنوان دام موضوع کنترل ، پیشگیری و درمان بیماری های زنبورعسل اهمیت زیادی دارد پس نقش دامپزشکی خیلی مهم و ضروری می باشد .
از طرفی نظارت بهداشتی بر محصولات زنبورعسل نیز به عنوان فراورده خام دامی به عهده دامپزشکی می باشد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
3
درود فراوان به دکتر لیمنجوب عزیز و با اخلاق. همت بلند ایشان کام واحد کازرون را شیرین کرد.
نظر شما
ادامه