کد خبر: ۳۰۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر عامل کشت، صنعت و دامپروری مغان، خواستار برقراری دوباره یارانه شیر به عنوان مهم ترین فاکتور بهبود وضعیت تولید و مصرف شیر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، «اروجعلی محمدی» مدیر عامل کشت و صنعت مغان با اعلام این خبر افزود: قبل از انقلاب اسلامی به استناد آمار گمرک کشور ۶۷۰ میلیون دلار برای واردات لبنیات ۲۵ میلیون نفر جمعیت وقت کشور ارز از کشور خارج می شد؛ اما در حال حاضر تحول مهمی در کشور رخ داده است تا آنجا که نیم درصد شیر کشور را در حال حاضر کشت، صنعت و دامپروری مغان تولید می کند.

وی با بیان این که این کشت و صنعت یکی از بزرگ ترین گله های پرورش دام های شیری کشور را دارد و میزان سرانه مصرف شیر در کشور ۱۰۰ کیلوگرم است، گفت: این در حالی است که این میزان مصرف باید به ۳۰۰ کیلوگرم شیر در سال برای هر نفر افزایش پیدا کند.

محمدی با اشاره به این که یکی از دلایل پائین بودن این میزان مصرف بالا بودن قیمت شیر توزیعی بین مردم است، تاکید کرد: دولت باید یارانه شیر را برقرار کند، کما اینکه مگر اهمیت سرمایه گذاری در شیر کمتر از اهمیت سرمایه گذاری های میلیاردی در فوتبال است!؟ در واقع همین بازیکن باید از استخوان بندی و آناتومی قوی بدنی درسایه مصرف شیر برخوردار باشد تا به نحو شایسته فوتبال بازی کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: حمایت از واحدهای پرورش دام های شیری باید برای افزایش روزافزون تولید شیر به نحو جدی و شایسته صورت بگیرد تا این واحد ها بتوانند تا از طریق حمایت های دولتی و کاهش هزینه تولید این ماده غذایی مهم و اساسی را به قیمت پائین تر روانه بازار مصرف نمایند. در سال های گذشته دو هزار میلیارد تومان فرصت استفاده از ظرفیت شیر تولید نشده در مغان از دست رفته است، در حالی که با این میزان پول برای تعداد ۲۰ هزار نفر کارآفرینی ایجاد می شد.

وی با بیان این که دشت های حاصلخیز و پر برکت مغان این توانایی و استعداد را در خود دارد که غذای مورد نیاز یک میلیون واحد دامی گاو نژاد سیمینتال را تامین نماید، افزود: در این کشت و صنعت برای تولید ۳۰۰ تن شیرخام در روز برنامه ریزی شده است. کما اینکه از سال ۹۴ سالانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ راس ظرفیت دام ها افزایش می یابد و نژاد جدیدی از اتریش و آلمان خریداری و به گله های این شرکت اضافه خواهد شد تا میزان این دام ها را به ۵۰ هزار راس افزایش دهیم.

محمدی با اشاره این که سیاست ها و برنامه ریزی های دست اندرکاران بخش کشاورزی برای آینده کشاورزی کشور تولید بیش از ۴۰ درصد محصولات حاصل از زراعت مثل ذرت و یونجه و چغندر قند و پنبه و کلش به جا مانده از غلات خواهد بود که علوفه تولیدمی کنند، اضافه کرد: مغان آینده این فرصت را برای سرمایه گذاران خواهد داشت که تعداد شرکت های تهیه و تولید محصولات لبنی را از یک واحد به ۲۰۰ واحد افزایش دهد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
ایا واقعا فکر میکنید سرانه مصرف شیر در کشور 100 کیلو گرم است.خواهشا امارهای وزارت بهداشت را مطالعه کنید وببیند چه اماری داریم وچه فاجعه ای به علت کاهش مصرف شیر در 10 سال اینده از نظر کمبود کلسیم در بین تمام افراد جامعه خواهیم داشت
نظر شما
ادامه