کد خبر: ۳۰۲۶۲
 

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: 12 راس گوسفند و بز و 2 رأس گاو و گوساله مبتلا به بیماری بروسلوز در سال 95 در استان شناسایی و معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد سعیدی» افزود: تعداد 72 رأس گوسفند و بز و تعداد 37 رأس گاو و گوساله مبتلا به بیماری بروسلوز در سال 94 در استان سمنان شناسایی و حذف شده بود.

وی تصریح کرد: بروسلوز یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است و میزان شیوع تب مالت در انسان به طور مستقیم به شیوع بروسلوز در دام ها بستگی دارد، از این رو کنترل بیماری بروسلوز در بین دام سبک و سنگین برای جلوگیری از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی آن، اجتناب ناپذیر است.

سعیدی گفت: باکتری بروسلا در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره های زمانی متغیر زنده باقی می ماند و پنیر سفید نرم غیرپاستوریزه تهیه شده از شیر بز منبع متداول باکتری بروسلاملی تنسیس است که به مدت هشت تا 10 هفته در این فراورده های لبنی زنده می ماند.

وی اظهار کرد: بیماری بروسلوز در بسیاری از نقاط جهان دیده می شود و تنها 17 کشور به طور رسمی عاری از بروسلوز اعلام شده اند.

مدیر کل دامپزشکی سمنان گفت: چهار نوع واکسن بروسلوز در دام ها استفاده می شود که در سال 1394 در استان سمنان تعداد 538 هزار و 607 رأس دام سبک و تعداد 15 هزار و 162 رأس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شدند.

سعیدی با بیان اینکه 25 دوره آموزشی مرتبط با این بیماری در استان سمنان تا به حال برگزار شده است، افزود: تعداد 715 نفر در این دوره های آموزشی حضور یافتند که از این تعداد 287 نفر زن بودند.

وی، پایش و مراقبت بیماری به صورت فعال در گاوداری ها زیر پوشش و در واحدهای پرواری گوسفند به صورت غیرفعال با انجام خونگیری و آزمایش بر روی سرم ها، بررسی میزان بروز بیماری در گاوداری های زیر پوشش با تکیه بر مبانی علم آمار و شیوع بیماری، مطالعه لازم بر روی جنین های سقط شده، ارزیابی فیلدی و پایش سرمی برای بررسی تاثیر واکسن های مورد استفاده ، پایش از طریق آزمایش شیر در مراکز جمع آوری شیر، واکسیناسیون و آموزش، از نظارت های دامپزشکی استان سمنان عنوان کرد.

سعیدی افزود: مسئولان دامپزشکی با سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را دارند که نتایج آن مانند آموزش به زنان روستایی، برگزاری دوره های آموزشی در مراکز بهداشت، و توزیع دفترک آموزشی ویژه تب مالت به مراکز بهداشت استان در سال 94 از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از این بیماری با واکسیناسیون دام ها و ریشه کن کردن بیماری در دام ها صورت می گیرد، افزود: بهترین راه پیشگیری برای انسان، اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیرپاستوریزه، پنیر محلی و به خصوص بستنی های غیرپاستوریزه و متفرقه است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان افزود: رعایت اصول امنیت زیستی و مهار زیستی شامل دفن و سوزاندن جنین های سقط شده و ترشحات مربوطه و ضدعفونی کردن جایگاه دام، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در کنترل و پیشگیری از بیماری موثر است.

یک میلیون و 604 هزار و 296 رأس دام سبک و 97 هزار و 918 رأس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

 
 
نظر شما
ادامه