کد خبر: ۳۰۲۶۳
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری تب مالت در شهرستان دالاهو بالاترین بروز و شیوع در کشور را دارد و علتش همزیستی انسان با دام و نیز جمعیت زیاد عشایر منطقه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین کریم» عصر دوشنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی دالاهو که به ریاست استاندار کرمانشاه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: این بیماری از طریق مصرف خام لبنیات بخصوص پنیر خام، خامه؛ سرشیر و تنفس در هوای آلوده آغل منتقل می شود.

وی اظهار کرد: باید یک بازنگری جدی در روش دامپروری انجام بدهیم؛ تا زمانی که روش دامپروری به صورت سنتی و عشایری است و همزیستی بین دام و انسان در یک نقطه باشد؛ ریشه کنی تب مالت عملا غیرممکن است.

کریم ادامه داد: همچنین از دیگر راه های کنترل این بیماری، واکسیناسیون گسترده و نیز کشتار دام های آلوده است که هر دو هزینه های بسیار بالایی دارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه این بیماری حتی در صورت درمان مستعد عود شدن است و نوع بیماری بسیار خطرناک است به گونه ای که نیروهای فعال و کاری خانواده را برای چندین ماه از پای در می آورد و زمین گیر می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری تب مالت یک بیماری هزار چهره است که از مغز تا نوک پای انسان را درگیر می کند؛ بسیاری از معضلات و عوارض ارتوپدی در استان و نیز آبسه های قلبی و مغزی و بیماری های خونی در نتیجه این بیماری ایجاد می شود.

کریم افزود: این یک بیماری کمرشکن در منطقه است که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نیروی کار، ضرر سنگینی وارد می کند.

رئیس شبکه دامپزشکی استان کرمانشاه نیز گفت: حدود 95 درصد نحوه نگهداری دام سبک در استان کرمانشاه و استان های همجوار به شیوه ستنی و عشایری است.

«دکتر نادر پرور» افزود: بالاترین آلودگی در کشور به ترتیب به استان های لرستان، همدان، کردستان و سپس کرمانشاه تعلق دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه این آمار در شهرستان دالاهو به مرز بحران رسیده است به گونه ای که متوسط آلودگی در کشور 20 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت است؛ اما در شهرستان دالاهو 340 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت است.

پرور بیان داشت: بزرگترین مشکل ما در زمینه کنترل این بیماری کمبود اعتبار است که امیدواریم امسال در این زمینه به استان و بخصوص شهرستان دالاهو توجه ویژه ای بشود.

وی ادامه داد: در شهرستان دالاهو حدود 180 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین وجود دارد که بیماری تب مالت بیشتر در دام سبک دیده شده است.

رئیس اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: طبق ارزیابی ما از این تعداد، یکصد هزار راس دام سبک در مناطق آلوده هستند که پیش بینی می کنیم حدود پنج هزار راس آلوده به بیماری تب مالت می باشد که باید کشتار بشوند.

پرور افزود: اعتبار لازم برای کشتار پنج هزار راس دام سبک به منظور پرداخت خسارت به دامداران و تامین تجهیزات لازم حدود 18 میلیارد ریال است تا بتوانیم نرخ رشد این بیماری را به حد متوسط کشوری کاهش بدهیم.

«اسدالله رازانی» استاندار کرمانشاه هم در این جلسه اعلام کرد: امسال برای کنترل تب مالت یا از اعتبارات استانی و یا از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، اعتبار ویژه ای اختصاص داده می شود.

شهرستان دالاهو با 40 هزار نفر جمعیت در 100 کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.
 
 
نظر شما
ادامه