کد خبر: ۳۰۲۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

حیوانی مانند سگ در وفاداری زبانزد است و برخلاف انسان، کمترین مزاحمت را برای طبیعت ایجاد می‌کند اما مدت زمانی است که توسط شهرداری‌ها به مرگ محکوم می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، اکوسیستم و محیط زیست، همیشه تحت سیطره انسان و دخالت‌های او بوده است و اینکه انسان به دلیل ناطق‌بودن و قدرت تفکر از سایر حیوانات متمایز گشته و تنها دلیلی برای تسلط بر محیط پیرامون خود است.

سگ‌ها، گربه‌ها، پرندگان و سایر موجودات در کنار انسان حق ادامه زندگی دارند و هیچکس نمی‌تواند این حق را از دیگری سلب کند. حیوانی مانند سگ در وفاداری زبانزد است و برخلاف انسان، کمترین مزاحمت را برای طبیعت ایجاد می‌کند، اما اکنون شهرداری بر معدوم‌سازی بی‌رحمانه آن‌ها اصرار دارد و نسبت به این موضوع اهتمام جدی دارند.

طبق بند 15 ماده 55 قانون شهرداری و بند 31 ماده 10 اساسنامه، سازمان دهیاری، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مزاحم، مریض و ولگرد از وظایف شهرداری و دهیاری‌هاست، اما آیا دفع به معنی کشتار است؟ و یا اینکه چگونه یک کارگر ساده شهرداری، مزاحم و مریض‌بودن یک حیوان را تشخیص می‌دهد که حکم کشتن آن را صادر می‌کند!؟

حمایت از حیوانات در هر جای دنیا امری انسانی است و هیچ دین و مسلکی عمل اتلاف حیوانات را، آنهم در مقیاس به این بزرگی قبول نمی‌کند، این در حالی است که شهرداری در سال 93، یک هزار و 267 قلاده و تا شهریور سال‌ گذشته نیز 610 قلاده دیگر را معدوم کرده است.

معدوم‌سازی سگ‌ها عملی غیراخلاقی است

«دکتر پرویز زمانی» جراح و دامپزشک در این باره می‌گوید: معدوم‌سازی سگ‌ها عملی غیراخلاقی است و نمی‌توان آنرا عادی جلوه داد و صرفاً به دلیل اینکه ممکن است بیماری هاری داشته باشد، آنها را معدوم کرد.

وی افزود: هزینه فله‌ای معدوم‌سازی سگ‌ها 140هزار تومان است و یا با روش‌های دیگر در دراز مدت و بدون جراحی می‌توان آنها را عقیم کرد.

وی در پاسخ به راهکار اخلاقی برای جلوگیری از ابتلای انسان به بیمارهای مشترک بین انسان و حیوان، گفت: در صورتی که تشخیص داده شود سگی آسیب‌زا بوده و وجودش خطرناک است، باید با روش‌های مناسب و استاندارد و به دور از خشونت آتانازی شود.

ارائه راهکار برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه زباله‌ها، فنس و حصارکشی جایگاه زباله‌های شهری بهترین کاری است که شهرداری می‌تواند آن را در اولویت قرار دهد تا شاهد این حجم از نادیده گرفته‌شدن حقوق حیوانات نباشیم.

عقیم‌سازی فله‌ای و همچنین سازماندهی سگ‌های ولگرد و بها دادن به سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های حمایت از حیوانات بدیهی‌ترین کاری است که باید برای این موجودات بی‌آزار انجام داد.

کاری که در چهار دهه از سوی شهرداری‌ها صورت گرفته است، نه تنها درست نیست بلکه موجب شده است خشونت و حیوان‌آزاری به امری کاملا درست و هنجار در جامعه تبدیل شود.

در سال‌های اخیر با افزایش خشونت علیه حیوانات، از قطع‌کردن دم و گوش و کشتن آنها گرفته تا شکار غیرمجاز و هزاران روش نوین دیگر در آزار حیوانات، باید این زنگ خطر را به صدا در بیاوریم که با کشتار این موجودات خود را نهایتا قربانی می‌کنیم.

دستورالعمل جدید مبارزه با سگ‌های ولگرد در هیچیک از شهرداری‌های کشور به طور کامل انجام نشده است

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج در این رابطه گفت: دستورالعمل جدید مبارزه با سگ‌های ولگرد ابلاغ شده است که شهرداری‌ها را ملزم به زنده‌گیری و عقیم‌سازی این حیوانات می‌کند، اما در حال حاضر در هیچ کدام از شهرداری‌های سطح کشور به طور کامل انجام نشده است و تنها برخی شهرداری‌ها، به صورت موردی اقدام به این امر کرده‌اند.

«سیروان غفوری» اضافه کرد: در طرح زنده‌گیری سگ‌ها، هزینه‌هایی نظیر عقیم‌سازی، واکسیناسیون (هفتگانه و هاری) قرص ضدانگل و زیرجلدی، تغذیه، صدور شناسنامه، قلاده گردنی، هزینه محل نگهداری، پرسنل، وسایل و تجهیزات پرسنل، حقوق و مزایای آنها مورد نیاز است که این موارد علاوه بر رکود کاری، هزینه‌های شهرداری را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: شهرداری در راستای تامین امنیت روانی شهروندان، طرح اتلاف سگ‌های ولگرد را به صورت برنامه‌ریزی شده، 15 روز در ماه و به صورت یک روز در میان انجام می‌دهد.

اما به گفته یکی از مدیران پایگاه حمایت از سگ‌های سنندج، بسیاری از این سگ‌ها بی‌آزار بوده و هیچ مشکلی برای شهروندان ندارند و شهرداری به واسطه پیمانکارانی که هیچ‌گونه تعهد اخلاقی ندارند آنها را به بدترین روش و بدور از انسانیت معدوم می‌کند.

«فربد اسعدی‌مقدم» خاطرنشان کرد: در بعضی موارد پیمانکاران شهرداری حتی جسد سگ معدوم شده را بر روی زمین رها می‌کنند که این خود بیشتر تولید آلودگی می‌کند و خون ریخته شده حیوان منبع بسیاری از عفونت‌ها است و چهره دلخراشی نیز دارد.

معدوم‌کردن سگی که هشت توله تازه متولد شده داشت

به گفته مسؤول پایگاه حیوانات سنندج، یکی از موارد دردناکی که توسط حامیان حیوانات به ما خبر داده شد، معدوم‌کردن سگی بود که هشت توله تازه متولد شده داشت.

اسعدی‌مقدم در ادامه افزود: هنگام رسیدن ما به محل موردنظر، جسد سگ هنوز بر روی زمین بود و توله‌ها بدون مادر در محل رها شده بودند و ناچار به انتقالشان به پایگاه شدیم و با توجه به کم بودن سن آنها فقط دو توله زنده ماندند و این بسیار دردناک بود.

وی گفت: شهرداری مسؤول فرهنگ‌سازی است و اینگونه رفتارها موجب بازتولید خشونت بخصوص در بین کودکان و نوجوانان در جامعه می‌شود و همانطور که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم ویدئوهای بسیاری را در مورد اذیت و آزار حیوانات در فضای مجازی دیده‌ایم که این خود یک هشدار است.

اسعدی‌مقدم تصریح کرد: در فضای کنونی جامعه، دیدن صحنه‌های اذیت و آزار و کشتار حیوانات بسیار قابل قبول‌تر از کمک به یک سگ یا حیوان تصادفی است که این دیدگاه نیازمند تغییر است.

وی افزود: تعداد کمی از مردم وجود سگ‌ها را در محل زندگی خود تحمل نمی‌کنند و برای معدوم‌کردن این سگ‌ها با شهرداری تماس می‌گیرند.

مسؤول پایگاه حمایت از حیوانات در پایان اظهار داشت: ما بارها با شهرداری صحبت کرده‌ایم که این سگ‌ها را به پایگاه انتقال دهند تا در صورت وجود بیماری تحت درمان و عقیم‌سازی حمایتی و کاملا رایگان قرار گیرند و در نهایت با نصب قلاده، در جایی بیرون از محیط شهری رهاسازی شوند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
1
0
از خدا می خواهم: خدایا سوز آه مخلوقات بی زبانت رابه اجابت برسان واین ظالمان را به بدترین بلاها دچار کن. که بدانند خداناظر بر اعمال آنها می باشد واین ظالمان بد معامله ایی دراین دنیا وآن دنیا با خود کردند و مسئولان را ازخواب بیدارکن ازاین غفلت ،فراموشی ،وندیدن، ومنفعت طلبی . الهی آمین یا ارحم الراحمین .
فریال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
0
انشالا که خداوند جزای اون بالادستی ها که واسه این زبون بسته ها حکم صادر میکنن رو بده...واقعا جای تاسف و ناراحتی داره...
نظر شما
ادامه