کد خبر: ۳۰۲۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
خبرگزاری فارس: 92 اکیپ دامپزشکی در خوزستان به حال آماده‌باش درآمد
 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به شیوع دوباره 'تب برفکی' در استان هشدار داد و خواستار همکاری دامداران برای واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» اظهار کرد: مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی برای یک میلیون و یکصد راس دام سبک (یک سوم دام های سبک) و 200 هزار راس دام سنگین (یک دوم دام های سنگین) هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در سال گذشته در استان افزود: در صورت انجام نشدن به موقع واکسیناسیون احتمال شیوع دوباره این بیماری بسیار افزایش می یابد.

کنارکوهی واکسیناسیون دام های سنگین دراستان را یکی از چالش های پیش رو عنوان کرد و گفت: دامداران باید برای مقابله با این بیماری، هزینه واکسیناسیون را بپردازند این در حالی است که تاکنون دامداران حاضر به پرداخت بهای واکسن نشده اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در سال های گذشته به صورت رایگان انجام می شد اظهار کرد: امسال واکسیناسیون دام های سبک همچنان به صورت رایگان انجام می شود، اما به دلیل کمبود اعتبار، امکان واکسیناسیون دام های سنگین به صورت رایگان وجود ندارد، البته درخواست تامین اعتبار مطرح شده اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم و بیم آن می رود که زمان واکسیناسیون از دست برود.

کنارکوهی هزینه واکسیناسیون هر راس دام سنگین را 30 هزار تا 50 هزار ریال است اضافه کرد: تلف شدن دام های زیر سه ماه مبتلا به تب برفکی قطعی است و خسارت به دام های دیگر نیز با کاهش شیر و سقط جنین همراه است بنابراین هزینه واکسناسیون در مقابل قیمت هر راس دام 100 میلیون تا 150 میلیون ریالی بسیار ناچیز است.

به گفته وی در سال گذشته با شیوع تب برفکی استانداری حدود هشت میلیارد ریال اعتبار برای واکسیناسیون پرداخت کرد که به کنترل این بیماری کمک بسیاری شد.

وی با ابراز نگرانی از بازگشت دوباره تب برفکی تاکید کرد: در صورت شیوع مجدد، این بار دام های سنگین بیشتری درگیر می شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین اخبار مشاهده این بیماری در چند نقطه در استان را تکذیب کرد و گفت: از اردیبهشت تاکنون هیچ موردی از تب برفکی اتفاق نیفتاده و استان از این نظر پاک است.

به گفته وی پارسال 28 کانون بیماری تب برفکی در استان شناسایی شده بود.

بر اساس این گزارش، با وجود هشدار دامپزشکی خوزستان از مهر پارسال نسبت به تامین واکسن و خطر شیوع تب برفکی و تهدید 400 هزار راس دام سنگین خوزستان، واکسن مورد نیاز در زمان مناسب تامین نشد. این مساله باعث شد با ورود عشایر به استان دام ها درگیر بیماری تب برفکی شوند.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده و بسیار واگیردار است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به مایه کوبی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست.
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کنعانی
|
United States of America
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
1
یکی از عادات بد ما کم فکر کردن و تلاش زیاد کردن است. مثلا پروژه ای را ظرف کوتاه ترین زمان و کم ترین هزینه ممکن طراحی و در طولانی ترین زمان و بالاترین هزینه آن را اجرایی می کنیم.در این صورت حق بدهید که موفقیت هایمان نیز بشدت کم باشد.
بحث واکسن پولی تب برفکی یکی از همین موارد است. نمیدانم کدام عقل معیوبی چنین طرحی داده است؟ اولا اگر پول نداریم چرا واکسن وارد کردیم و ثانیا چرا آنرا پولی به دامداران عرضه کردیم.
حالا بفرض اینکه اگر کسی پول واکسن را نداد یا نداشت تکلیف چیست؟ مگر کسی میتواند اختیار داشته باشد که دام خود را واکسن تب برفکی نزند و اگر دامداری این کار را نکرد تکلیف دام های همجوار چه میشود؟ میدانیم که واکسیناسیون همگانی برای کاهش ویروس در منطقه است . حال با این وضعیت یک دامدار قادر خواهد بود که کل زحمات دامپزشکی را در منطقه خنثی کند و برای همین است که دامپزشکی بعضی واکسن ها را در قالب طرح ملی رایگان مصرف میکند. با این تفسیر حالا ما یک دفعه بعلت مشکلات مالی طرح واکسن پولی تب برفکی را میدهیم و فکر میکنیم در گذشته هر کس واکسن مجانی داده اشتباه و منابع مالی را هدر داده و خوب چنین معظلی ایجاد میکنیم و بعد مملکت را دچار مشکل میکنیم و هنوز هم نفهمیدیم که مشکل را خودمان بسر خودمان آوردیم. در حقیقت با شیوع تب برفکی ما ناخواسته واکسیناسیون همگانی را انجام ندادیم و این بدترین حالت ممکن است که در یک کشور میتواند بوجود آید.
پس نگاه استراتژیک در همه حال برنده است نه نگاه های زود گذر و بدون مطالعه. ببینید ما چندین دهه است که واکسیناسیون تب برفکی را انجام داده ایم و هنوز اسم تب برفکی که می آید دستپاچه میشویم و اشتباه می کنیم و بعد دنبال مقصر میگردیم و فکر میکنیم تقصیر دامدار بوده که از واکسن بهادار استقبال نکرده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
1
در تمام دنیا کنترل بیماری‌های مسری حاد مانند تب برفکی تحت برنامه‌های ملی انجام‌میشود و هزینه‌ای برای دامدار ندارد و پرداخت غرامت هم بر عهده دولت است . توقع بیجایی است که‌دامدار هزینه بپردازد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
1
لطفا دامداران را از بلاتکلیفی نجات دهید معلوم نیست کدام خدمات پولی و کدام رایگان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
1
استراتژی واکسن بهادار با اهداف مبارزه با بیماری تب برفکی تناقض آشکاری دارد، نکته قابل توجه اینست که مدیران ما چرا این موضوع رو نمی فهمند؟!
واکسیناتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
0
سلام
شما لازم نیست به فکر پول گرفتن از دامدارباشین. خواهشی که از شما دکترها وبالا دستی هاتون دارم اینه که یکم فکر کنید تا سرمایه مملکت روباد ندهید.
الان واکسن تب برفکی. برای دام سنگین از هند خرید کردید و این واکسن تزریقش به صورت عضلانیه و نمیدونم این کسی که طرح خرید این واکسنرو داده نبایدبدونه تزریق عضلانی به دام سالم تقریبا غیر ممکنه... . بخدا الان داریم تو خراسان شمالی این واکسنرو میزنیم. تقریبا هر دام بیست دقیقه وقت میبره واخرشم به علت نبود وسایل مهار دام یااخرش لگدمیخوریم و یا دامدار منصرف میشه از واکسیناسیون دامش. بابا بخدا نمیشه بااین واکسن کار کرد و بعدش ما میمونیم و سه ساعت از باز کردن درب این واکسن میگزره و فقط تونستیم ده تا گاو رو واکسینه کنیم و بقیشم مونده.
حالا این همه هزینه ای که برا خرید این واکسن شده به کجا ختم میشه... اره.؟
معلومه کسی که طرح خریداین واکسن روداده هیچ اطلاعی نسبت به کار تزریق و یا واکسیناسیون نداشته.... بله عزیز شما نمیخاد پول از دامدار بگیرید بلکه با یکم فکر سرمایه ملی رو پرت نکنین.
ممنون از حکیم مهر...
نظر شما
ادامه