کد خبر: ۳۰۲۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان و دامپزشک سایت پرورش میگو تیاب به نحوه تولید غذاهای دست ساز در برخی از سایت‌های پرورش میگو استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر غذاهایی در سایت‌های پرورش میگو استان استفاده می‌شود که نظارتی بر تولید آنها نیست که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های میکروبی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مهدی زمانی راد» در خصوص ترکیبات غذای آبزیان به‌ویژه میگو گفت: غذای میگو ترکیبی از چند ماده مختلف است که با همدیگر مخلوط و سپس به صورت پلت در اختیار مزارع پرورش میگو قرار می‌گیرد .

وی با بیان اینکه برخی از پرورش‌دهندگان خود اقدام به تولید غذای میگو می‌کنند، افزود: برخی پرورش‌دهندگان میگو بعضاً خود اقدام به تولید غذای میگو در مزارع پرورشی می‌کنند، ولی این غذا اغلب دارای کیفیت مورد انتظار نبوده و نظارت بهداشتی بروی آنها وجود ندارد و این مشکلات باعث موجب افزایش مصرف غذا و نامناسب شدن بستر استخرهای پرورشی و نهایتا باعث بروز تلفات، شیوع بیماری و کاهش تولید خواهد شد .

دکتر زمانی در ادامه گفت: غذای میگو ترکیبی از چندین ماده مختلف مانند پودر ماهی، آرد گندم، سبوس گندم، کنجاله سویا و روغن ماهی، مکمل و ویتامین‌های خوراک میگو و غیره است . لذا  تأمین  این مواد و  ترکیب آنها  به  منظور  تهیه غذا  معمولاً  برای  پرورش‌دهندگان  میگو مشکل است و بسته به شرایط مالی برخی  از این مواد از مراحل تولید غذا حذف می‌شود .

وی اضافه کرد: همچنین غذای میگو باید به‌صورت کرامبل و پلت تولید شود و اندازه و قوام غذا به‌صورتی باشد که اولاً از حل شدن غذا در آب ممانعت شده و ثانیاً قابلیت استفاده برای میگو را داشته باشد که غذاهای میگو تولیدی در سر مزارع اغلب فاقد این قابلیت‌ها هستند .

کارشناس امور بهداشت و بیماری‌های آبزیان دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه یک غذای مناسب باعث تضمین تولید خوب در پرورش میگو می‌شود بیان کرد: کیفیت مناسب غذای میگو و برنامه غذادهی مناسب و علمی به همراه تجهیزات موردنیاز، باعث رشد سریع میگو و تولید بالا با حداقل مصرف غذا در پرورش میگو می‌شود؛ بنابراین انتخاب صحیح غذای میگو، کنترل غذادهی، مکانیزاسیون مزارع و متعاقب آن کاهش ضریب تبدیل غذادهی  (F.C.R) برای پرورش میگو ضروری به نظر می‌رسد .

وی افزود: کیفیت متفاوت غذای میگو باعث تولید متفاوت میگو و تغییر قیمت تمام شده میگو می‌شود. می‌توان با استفاده از یک غذای خوب تولید را افزایش و هزینه تمام شده را کاهش داد .

دکتر زمانی به نحوه تولید غذاهای دست ساز در برخی از سایت‌های پرورش میگو استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر غذاهایی در سایت‌های پرورش میگو استان استفاده می‌شود که نظارتی بر تولید آنها نیست که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های میکروبی شود .

وی با بیان اینکه سایت پرورش میگو تیاب هرمزگان بیشترین تولید غذای دست ساز (کارگاهی) را دارد، خاطرنشان کرد: بالای ۸۵ درصد غذای میگوی سایت تیاب دست ساز تولید می‌شود که این امر در اغلب مزارع موجب بروز مشکلاتی همچون کاهش کیفیت غذا و تولید میگو در این سایت شده است .

وی با بیان اینکه دامپزشکی استان  یک دستگاه نظارتی است افزود: دامپزشکی برای جلوگیری از تولیدات غذای دست‌ساز به تنهایی نمی‌تواند این مشکل راحل کند و نیازاست تا سایر سازمان‌های مرتبط مانند شیلات، امور دام جهاد کشاورزی و فرمانداری‌های شهرستان‌های مختلف این سازمان را در سامان‌دهی و یا جابجایی کارگاهای تولید خوراک میگو یاری کنند .

دکتر زمانی اضافه کرد: برای افزایش کیفیت تولید سایت‌های پرورش میگو باید کارگروه مشترکی ایجاد شود تا قدرت اجرایی و نظارتی داشته باشد و بتوان کیفیت پرورش میگو را افزایش داد . همچنین تقویت و حمایت تعاونی‌های بخش خصوصی، افزایش کیفیت خوراک میگو کارخانه‌ها و لارو میگو می‌تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را مرتفع سازد .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بدبخت
|
Iraq
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
ایشون مسئول فنی سایت تیاب هستند اصلاح کنید
نظر شما
ادامه