کد خبر: ۳۰۲۸۷
 

شهرک دامشهر در نزدیکی شهر قم با تبادل دامی که با ۲۹ استان کشور دارد می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان قمی محسوب شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، شهرک دامشهر قم که سال ۷۵ در ۱۳ کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، در حال حاضر ۷۰۷ واحد پرواربندی گوسفند و ۵۰۷ واحد گاوداری دارد که ۶۰ درصد آن‌ها فعال هستند.

این شهرک با ۳۰ کاروانسرای دام، سالانه میزبان ۶۰۰ هزار دام از ۲۹ استان کشور است. میزان تولید گوشت گوسفند در این مجتمع سالیانه بین سه هزار تا پنج هزار تن است، همچنین میزان تولید گوشت گاو سالیانه بین ۶۰۰ تا هزار تن است.

معاون اطلاعات و عملیات قرارگاه پدافند زیستی کشور چندروز قبل از شهرک دامشهر قم بازدید و در گفتگویی که با رسانه‌های استان داشت این شهرک را تهدیدی برای سلامت شهروندان قمی توصیف کرد.

حضور دام از ۲۹ استان کشور

در این رابطه مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز حضور دام از ۲۹ استان کشور و با شرایط بهداشتی متفاوت را از جمله چالش‌های شهرک دامشهر می‌داند.

«دکتر مهدی رفیعی» با بیان اینکه در میدان دام واقع شده در دامشهر و کاروان سرا، دام‌ها خرید و فروش می‌شوند، افزود: با توجه به اینکه دام از نقاط مختلف در میدان‌های فروش دام از جمله میدان واقع در مجتمع دامشهر توزیع می‌شوند و شرایط بهداشتی دام‌ها متفاوت است احتمال بروز بیماری افزایش می‌یابد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم در گفتگو با مهر ادامه داد: برای پیشگیری از انتقال بیماری، دامداری‌ها باید توجه داشته باشند که دام‌ها حتماً گواهی حمل بهداشتی از دامپزشکی داشته باشند تا بتوانند با شرایط بهداشتی منتقل شوند.

وی با بیان اینکه همکاری دلالان و رانندگان انتقال دام برای دریافت نامه دامپزشکی ضروری است، افزود: طبق قانون نیروی انتظامی باید گواهی حمل دام را بررسی کند تا چنانچه گواهی حمل نداشته باشد از انتقال آن جلوگیری به عمل آید.

رفیعی با بیان اینکه همکاری بین بخشی دستگاه‌های مختلف برای کنترل شرایط بهداشتی دام‌ها ضروری است، ادامه داد: دام‌ها از استان‌های مختلف وارد میدان دام می‌شوند بنابراین چنانچه دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند میزان ورود دام بدون مجوز کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: تراکم دام در میادین عرضه دام زمینه انتقال بیماری‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین چنانچه از دامپزشکی مبدأ گواهی بهداشتی دریافت شود بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

رفیعی گفت: وجود قرنطینه شبانه‌روزی، ‌دامپزشک و مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و مرکز درمانی و داروخانه در کنترل بهداشتی مجتمع دامشهر نقش مؤثری را ایفا کرده است.

قاچاق دام کاهش یافته است

مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها منعقد شده که به موجب آن هیچ بارنامه‌ای برای حمل دام و فرآورده‌های خام دامی بدون مجوز دامپزشکی نباید صادر شود.

وی گفت: قاچاق دام با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در مبادی ورودی انجام گرفته است کاهش یافته و بیشتر دام‌های دامشهر مربوط به ایران هستند و هیچ‌گونه دام قاچاقی در مجتمع دامشهر استان قم مشاهده نشده است.

 

دامشهر از نظر چرخش باد نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد

مدیرعامل دامشهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اما از وضعیت بهداشتی این شهرک دفاع می‌کند. وی در خصوص نظارت‌های موجود بر روی دام‌های این مجتمع می‌گوید کنترل‌ها به منظور جلوگیری از بیماری دام‌ها کاملاً زیر نظر دامپزشکی انجام می‌گیرد، همچنین قرنطینه شبانه روزی نیز انجام می‌شود و مجتمع نیز دیوارکشی شده است.

«ناصر رعیت پور» با بیان اینکه جانمایی مناسبی برای مجتمع دامشهر در زمان ایجاد آن انجام شده است، افزود: در زمان احداث این مجتمع دامداری‌ها ۱۴ کیلومتر از شهر فاصله گرفتند که مکانی مناسب بود اما ممکن است با گسترش شهر این وضعیت تغییر پیدا کند، همچنین این مجتمع از نظر چرخش باد نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی بیان کرد: در مواقع بروز بحران اکیپ‌های دامپزشکی در دامشهر اقدامات قرنطینه‌ای بیشتری را انجام خواهند داد و پاکسازی و واکسیناسیون از روستاهای اطراف تا داخل این مجتمع انجام خواهند شد.

سخنان رعیت‌پور درحالی بیان می‌شود که معاون اطلاعات و عملیات قرارگاه پدافند زیستی کشور در بازدید از این شهرک آن را در مسیر باد غالب شهر قم توصیف کرده است.

به نظر می‌رسد، شناخته شدن شهر قم به عنوان شهری که نرخ روز دام در آن تعیین می‌شود، چندان هم برای مردم و مسئولان بی دردسر نیست. با این حال به نظر می‌رسد چندین دستگاه از جمله نیروی انتظامی، پایانه‌ها، دامپزشکی و در نهایت دامداران باید همت کنند تا این خطر بیخ گوش شهر قم کنترل شود.
 
 
نظر شما
ادامه