کد خبر: ۳۰۲۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی هرمزگان، آذربایجان غربی، سمنان و قزوین

 

نظارت بهداشتی بر 200میلیون پست لارو پرورشی در هرمزگان
 
در چهار ماهه نخست سال جاری نظارت بهداشتی بر 200میلیون پست لارو پرورشی در سطح 58 مزرعه توسط اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی انجام گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه نظارت بهداشتی بر 200میلیون پست لارو پرورشی در سطح 58 مزرعه توسط اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی انجام گرفته است که در این راستا با انجام 1276 آزمایش PCR سلامت مولدین پست لاروها و میگوی پرورشی از نظر بیماریهای اخطار کردنی به خصوص بیماری لکه سفید مورد بررسی قرار گرفته است.


دکتر غریب افزود: در همین مدت 166 مورد بازدید و نمونه برداری از 8 مرکز تکثیر و 4 سایت پرورش میگوی فعال در سطح استان انجام شده است که بخشی از پست لارو تولیدشده با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و پس ازانجام آزمایش لازم به استان های بوشهر، خوزستان، سیستان بلوچستان و گلستان صادر گردیده است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: بر اساس گزارش اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، صید در برخی مزارع پرورش میگو در بندرلنگه و میناب (سایت مقام و تیاب) آغاز شده است که تا کنون 141تن میگوی صید شده در سردخانه های سطح استان عمل آوری و بسته بندی گردیده است.

 

---------------------------------------

 

بازرسی نزدیک به 25 هزار نوبت از مراکز فرآورده های خام دامی در آذربایجان غربی


طی 4 ماهه اول سال 89 بیش از 9 تن از انواع گوشت و فرآورده های خام دامی در آذربایجان غربی به علت غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف بودن ضبط و معدوم گردیده است.
 در این مدت اکیپهای کنترل بهداشتی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اقدام به بازدید و بازرسی تعداد 24 هزار و 889 نوبت مراکز مختلف تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی شامل مراکز بسته بندی انواع گوشت قرمز و سفید، فروشگاههای زنجیره ای و سوپر مارکتهای عرضه کننده گوشت مرغی و تخم مرغ خوراکی ، قصابی ها ، سردخانه های زیر صفر نگهداری فرآورده های خام دامی منجمد و ... نموده اند که از موارد بازدید شده 198 مورد غیر بهداشتی تشخیص داده شده و از این تعداد 62 مورد به مراجع قضایی معرفی شده اند.
در همین مدت تعداد 29 هزار و 487 رأس گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند و بز تحت نظارت بازرسان بهداشت گوشت اداره کل دامپزشکی آذربایجانغربی ذبح و مورد معاینه و بازرسی بهداشتی قرار گرفتند.                              

طی این مدت از مقدار 3 هزار و 302 تن گوشت استحصال شده  مقدار 14 تن و 287 کیلو گرم غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و پس از ضبط و خارج سازی از چرخة مصرف از سوی بازرسان بهداشت گوشت معدوم گردیدند.                                   

علت معدوم سازی گوشتها آلودگی آنها به عوامل انواع بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک قابل انتقال به انسان بوده است.

 

----------------------------------------

 

برخورد قانونی با حمل دام سبک و سنگین فاقد گواهی حمل بهداشتی-قرنطینه ای در سمنان
 
مسئول قرنطینه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: محموله های دام فاقد گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه ای دامپزشکی با همکاری اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان سمنان و مراجع قضائی توقیف می‌شوند.
دکتر محسن بهرامی مسئول قرنطینه دامپزشکی شهرستان سمنان با اعلام این خبر افزود: بر این اساس  با 1638 راس دام سبک و 37 راس دام سنگین فاقد گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای دامپزشکی با همکاری اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان سمنان و مراجع محترم قضائی بر اساس دستورالعمل ها و بخشنامه های سازمان دامپزشکی کشور توقیف و در کشتارگاه دام شرق گوشت سمنان کشتار شدند و عاملان و رانندگان متخلف نیز به مراجع قضائی معرفی گردیدند.

در ادامه دکتر بهرامی از دامداران خواست برای حمل ونقل دام از خودروهای دارای کد دامپزشکی استفاده نمایند و قبل از بارگیری ضمن توجه به شستشو و ضدعفونی خودرو، گواهی بهداشتی - قرنطینه ای را از شبکه دامپزشکی اخذ نمایند.

 

----------------------------------------

 

توزیع رایگان ماده ضدعفونی مزارع پرورش ماهی توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

دامپزشکی استان قزوین از محل اعتبارات خشکسالی مبلغ 70میلیون ریال را به خرید وتوزیع ماده ضدعفونی کننده در مزارع پرورش آبزیان استان اختصاص داد.

در راستای پیشگیری و جلوگیری از تلفات و کاهش مصرف دارو در استخرهای پرورش آبزیان، اداره کل دامپزشکی استان قزوین اقدام به تهیه و توزیع ماده ضدعفونی ( اختصاصی ) در مزارع پرورش ماهی نموده است که پرورش دهندگان می توانند از تاریخ 18/5/89 با مراجعه به شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه ،با ارائه دفترچه بهداشتی نسبت به دریافت سهمیه و کسب اطلاعات در رابطه با نحوه مصرف ضدعفونی کننده مزبور اقدام نمایند.

لازم به ذکر است ضدعفونی آب ورودی به استخرهای پرورش آبزیان یکی از راههای مهم پیشگیری از بیماریهای منتقله از آب می باشد که لازم است آبزی پروران استان نسبت به عدم آلودگی آن توجه ویژه ای نمایند .

 

نظر شما
ادامه