کد خبر: ۳۰۲۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
خبرگزاری فارس: عدم استقبال دامداران قوچان از واکسن تب برفکی بهادار/ خطر شیوع تب برفکی در پاییز و زمستان
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از عدم استقبال دامداران قوچان از واکسن تب برفکی بهادار و افزایش نگرانی‌ها برای احتمال شیوع مجدد بیماری تب برفکی در فصل پاییز و زمستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا قدرتی» پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ویروس مولد بیماری تب برفکی را از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت دانست و عنوان کرد: این ویروس در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی می‌ماند.

وی با یادآوری اینکه این ویروس همچنین می‌تواند هفته‌ها در خوراک دام و فراورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد، گفت: در صورت عدم واکسیناسیون احتمال بروز مجدد بیماری زیاد است.

استقبال بسیار پائین گاو‌داران قوچان از واکسن بهادار

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با ابراز نگرانی از اینکه عدم واکسیناسیون احتمال عودت بیماری در فصل پاییز و زمستان را احتمال می‌بخشد، تصریح کرد: علیرغم حساسیت بیماری فوق در جمعیت دامی و با توجه به بها‌دار شدن واکسن برای گاو و گوساله، استقبال از آن به منظور پیشگیری از بروز و شیوع مجدد بیماری تب برفکی در میان گاو‌داران این شهرستان بسیار پائین است.

قدرتی تأکید کرد: ویروس‌های موجود در محیط و نهفته در دام‌های حامل، تحت تأثیر شرایط مختلف از جمله استرس‌های شدید و نقل و انتقالات دام مجدد شروع به رشد و تزاید کرده و سبب وقوع و انتشار بیماری در یک جمعیت دامی می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها ایمنی 100درصدی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: لازم است دامدار نسبت به حفظ موارد مدیریتی از جمله کنترل تردد دام، وسایل حمل و نقل و همچنین خرید و فروش دام با مجوز دامپزشکی مراتب کار را رعایت کرده و با ورود دام جدید قرنطینه صورت بگیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با تأکید بر جدیت در ماه مبارک رمضان برای تشدید کنترل و نظارت بهداشتی گفت: در طول اجرای این طرح واحدهای عرضه کننده فراورده‌های خام دامی از جمله مراکز عرضه ماهی و مرغ، قصابی‌ها، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به صورت ویژه بررسی و نظارت می‌شوند.

قدرتی با اشاره به حضور چهار گروه کارشناسی و انجام 152 مورد بازدید بیان کرد: در مجموع بازدیدها 85 کیلوگرم مواد پروتئینی ضبط شد که به دلیل غیر قابل مصرف بودن معدوم شدند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
این را به کسانی بگید که در بحرانی ترین شرایط تب برفکی این تصمیم را گرفتند
نظر شما
ادامه