کد خبر: ۳۰۳۰۲
 

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران گفت: تب‌مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که در استان مازندران با توجه به ساختار جغرافیایی و اقتصادی و رونق بحث کشاورزی و دام‌داری شایع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدرضا پارسایی» اظهار کرد: تب‌مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که در استان مازندران با توجه به ساختار جغرافیایی و اقتصادی و رونق بحث کشاورزی و دام‌داری شایع است و به‌طور حتم موضوع مبارزه با بیماری تب‌مالت در دستور کار مسؤولان ذی‌ربط قرار دارد.

وی بیان کرد: در زمینه کنترل بیماری تب‌مالت، موضوع واکسیناسیون دام سبک و سنگین با مسؤولیت دامپزشکی و همچنین شناسایی و درمان بیماران مبتلا به تب‌مالت توسط دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران ادامه داد: در صورتی‌ که دامپزشکی واکسیناسیون یا بحث قرنطینه دامی به‌خوبی انجام نشود انتظار داریم آلودگی در دام‌ها افزایش پیدا کند که بالطبع این آلودگی به انسان منتقل می‌شود.

پارسایی با اعلام اینکه راه انتقال بیماری تب‌مالت به انسان با مصرف لبنیات غیرپاستوریزه از جمله پنیر، خامه و شیر نجوشیده محلی است، اظهار کرد: در حال حاضر فرهنگ جامعه ما به سمتی دارد پیش می‌رود که دوباره لبنیات سنتی جایگاه خود را پیدا می‌کنند و این موضوع موجب شیوع بیشتر تب‌مالت در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این نباید فکر کنیم تنها با خوردن مواد لبنی انسان به بیماری مبتلا می‌شود بلکه یکی از راه‌های دیگر انتقال بیماری از طریق تنفس و تماس با ادرار و ترشحات حیوان آلوده است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران یادآور شد: موضوعی دیگر که موجب شیوع بیماری تب‌مالت می‌شود بحث ذبح دام‌ها به‌صورت غیربهداشتی در منازل است؛ به جای اینکه دام‌ها در کشتارگاه‌ ذبح شوند این کار در منازل انجام شده که موجب انتشار آلودگی می‌شود.

پارسایی با اشاره به اینکه سالانه بین 300 تا 350 بیمار مبتلا به تب‌مالت در مازندران شناسایی می‌شود، اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 17 مورد بیماری شناسایی شد ولی این موضوع به این معنا نیست که ابتلا به بیماری کاهش یافته بلکه انتظار داریم موارد بیشتری از بیماری در استان شناسایی شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید از مصرف لبنیات سنتی پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: سایر نهادها ازجمله دامپزشکی باید به وظایف خود به‌درستی عمل کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران ادامه داد: همچنین بحث قرنطینه دامی به خوبی انجام نمی‌شود که لازم است این موضوع بیشتر مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

پارسایی با اعلام اینکه تب‌مالت، بیماری هزارچهره است، اظهار کرد: علائم بالینی این بیماری شامل تب، تعریق فراوان، کاهش وزن، کمردرد، درد عضلانی، بی‌اشتهایی و بی‌حالی بسیار شدید است که حتی ممکن است موجب مشکلات قلبی و در برخی موارد مرگ شود.

وی درباره درمان بیماران مبتلا به تب‌مالت، بیان کرد: با مراجعه بیمار به پزشک و مشکوک بودن پزشک آزمایش‌های لازم انجام شده و دوره درمان از یک تا دو ماه متغیر است که در برخی موارد مؤثر نیست.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران در پایان گفت: بیماری تب‌مالت در فصول بهار و پائیز شیوع بیشتری دارد.
 
 
نظر شما
ادامه