کد خبر: ۳۰۳۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

جولان سگ های بدون صاحب در کنگاور سلامت مردم این شهر را در معرض تهدید جدی قرار داده که در این راستا شهرداری موظف شده طی یک هفته همه سگ های بدون صاحب این شهر را جمع آوری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، امروزه یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگهای ولگرد می باشد.

اگرچه سگ از دوستان قدیم بشر محسوب شده و بیش از هزاران سال از اهلی شدن این حیوان و نقش مفید آن در زندگی بشر می گذرد، ولی با شناخت برخی از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسانها، امروز در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگ های بدون صاحب در خیابان ها امر پذیرفته شده ای نیست و لازم است اقدام های اساسی در خصوص کنترل اصولی این حیوانات به عمل آید.

یکی از شهروندان کنگاوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ماه های اخیر جولان سگ های ولگرد را بیشتر در حواشی و نقاط خلوت شهر شاهد بودیم ولی هم اینک با توجه به افزایش تعداد آن ها، این حیوانات سرگردان در نقاط اصلی نظیر بلوار انقلاب، خیابان های امام، شهدا، خلیج فارس و شهید مطهری نیز دیده می شوند.

سعید امیری افزود: حضور این سگ های ولگرد می تواند تبعات اجتماعی و بهداشتی زیادی داشته باشد که شهرداری کنگاور باید نسبت به جمع آوری آن ها اقدام کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از سگ ها علاوه بر ساعات شب در ساعات روز نیز به صورت آزادانه در سطح میادین، معابر و خیابان های شهر رفت و آمد می کنند که این امر چهره ناخوشایندی به شهر گردشگرپذیر کنگاور بخشیده است.

یکی از ساکنان خیابان معلم کنگاور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سگ های ولگرد موجب سلب آسایش عمومی مردم شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌ کننده بوستانها کنگاور و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند و سگ ها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، به سرعت افزایش می یابد که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

غلامحسین طهماسبی اضافه کرد: این روزها متاسفانه سگ های ولگرد در خیابان معلم رو به روی اداره آموزش و پرورش کنگاور و سرای ورزشی شهدا جولان می دهند و باعث وحشت کودکان شده اند.

عبدالرضا قارلقی، ساکن شهرک سپاه کنگاور نیز در این خصوص به ایرنا گفت: این روزها مردم این منطقه با پدیده ای به نام سگ های ولگرد مواجه هستند که کم کم در حال تبدیل شدن به یک خطر بهداشتی است.

وی به نزدیکی کمربند ضلع جنوبی شهر به مناطق جنوبی از جمله شهرک های فرهنگیان و سپاه اشاره و عنوان کرد: نزدیکی این محله ها به حاشیه شهر باعث شده سگ های ولگرد در کوچه و خیابان ها جولان دهند و باعث ایجاد رعب و وحشت کودکان و سلب آسایش شهروندان برخی از خیابان های این منطقه شوند.

قارلقی ادامه داد: خانم های این منطقه به دلیل ترس از خطر حمله سگ های ولگرد به ویژه در شب، در کوچه و پس کوچه های این منطقه کمتر تردد می کنند.

فرماندار کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر بر ضرورت جمع‌آوری آن‌ها تاکید کرد و گفت: سگ‌های ولگرد ناقل بیماری‌های خطرناکی هستند که براساس قانون و وظایف محوله، هر کدام از دستگاه‌ها باید پای کار آیند.

«شریف خسروی» با بیان اینکه وجود سگ های ولگرد تهدیدی جدی علیه سلامت فردی و بهداشت عمومی محسوب می شوند، خاطرنشان کرد : به شهرداری کنگاور ماموریت داده ایم که طی یک هفته سگ های ولگرد سطح شهر را زنده گیری و به مکانی که در نظر گرفته است، انتقال دهد، در غیر این صورت از طریق مجاری قانونی با برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید بهداشت عمومی شهر تامین شود، اظهار داشت: شهرداری با توجه به مطالبه اصلی مردم، مسافران و گردشگران باید با تمهیدات لازم در جهت جمع آوری سگ های ولگرد در مدت تعیین شده در این شهر اهتمام جدی ورزد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عنوان کرد: تردد سگ های ولگرد در مکان های عمومی می تواند سلامت مردم به ویژه کودکان را با خطر روبرو کند.

«دکتر حسین صالحی» اظهار کرد: مساله مهمی که وجود دارد تاثیر روانی حضور این حیوانات در اماکن مسکونی به خصوص برای کودکان است که بسیار خطرناک می باشد و معمولا کودکان بیشتر مورد حمله این حیوانات قرار می گیرند.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی کنگاور، سگ های ولگرد باعث انتقال بیماری مشترک زیادی به انسان هستند که از مهمترین آنها می توان به بیماری هایی همچون هاری، کیست هیداتید، لیشمانیوز جلدی یا سالک و انگل های خارجی مثل کک و شپش اشاره کرد.

وی یادآور شد: با توجه به دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد جمع آوری، نگهداری و عقیم سازی سگ های ولگرد وظیفه شهرداری ها می باشد.

واکسیناسیون 800 قلاده سگ صاحبدار در کنگاور

صالحی با بیان اینکه در صورتی که زنده گیری سگ های ولگرد براساس دستورالعمل در کنگاور انجام شود، واکسیناسیون آنها بصورت رایگان انجام می شود، اضافه کرد: سال گذشته 800 قلاده سگ صاحبدار در روستاها و واحدهای دامداری واکسینه شدند.

شهردار کنگاور نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند سال اخیر اقدامات مختلفی در راستای کنترل جمعیت سگ های ولگرد در کشور به انجام رسید که هیچ یک از این روشها اعم از خشن یا مرگ آرام نتوانست نتایج مطلوبی را در راستای کنترل تعداد سگ های ولگرد حاصل کند.

«اردشیر مولایی» افزود: با توجه به قانون ممنوعیت امحاء سگهای ولگرد با استفاده از اسلحه گرم، جمع آوری سگ های ولگرد به روش زنده گیری در کنگاور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی از سگ های ولگرد شهر کنگاور جمع آوری شده، ادامه داد: با انجام زنده گیری برای حفظ و نگهداری، عملیات معاینه، تشخیص و تفکیک سگ های اصیل و سگ های آلوده زیر نظر دامپزشک انجام می شود و سگ های ولگرد آلوده و غیرمفید از سگ های اصیل مفید تفکیک و سگ های مفید توسط دامپزشک واکسیناسیون می شوند.

مولایی اظهار کرد: کار اجرای محل جمع آوری سگ های ولگرد (دو راهی نهاوند) در روزهای اخیر به پایان رسید و سگهای ولگرد در این محوطه که به طور کامل دیوارکشی و فنس کشی شده نگهداری و تغذیه می شوند.

وی علت تاخیر جمع آوری سگ های ولگرد در کنگاور را تخریب محل فوق توسط افراد نامعلوم و بازسازی مجدد آن اعلام کرد.

شهردار کنگاور در پایان یاداور شد: در عین حال عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد هزینه های زیادی برای شهرداری به دنبال دارد.

شهرستان کنگاور با 83 هزار نفر جمعیت در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
کدوم بیماری های خطرناکی؟؟ چرا با سگها دشمنی میکنین؟؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
هزینه دارد میلیون ها پول به عنوان حقوق ناحق داده می شود آنقدر دشوار می باشد برای این مخلوقات خدا کمی هم خرج کنید که ورقه امتحان الهی شماروز جواب سیاه نباشد.
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
شهرداری که کارش را بلد می باشد مثل جاهای دیگر همه را بکشید وپولی ازجیبتان خرج نمی شود. خدا وآیات حرمت حیوانات در قرآن باشد در وقت دیگر رسیدگی کنید.
نظر شما
ادامه