کد خبر: ۳۰۳۲۹
مهدي جهانتيغ
 

باغ وحش چاه نیمه زابل، زیرمجموعه دانشگاه زابل که به گفته مسئولان دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل، نخستین باغ وحش تحقیقاتی کشور به شمار می‌رود در دهمین سال تأسیس خود، به دارت بی‌هوشی حیوانات مجهز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم،‌ حیوانات باغ وحش چاه نیمه زابل که چندی پیش به دنبال انتشار تصویری دلخراش از شیری با عفونت شدید چشم و فقدان تیر بیهوشی در این مجموعه خبرساز شده بود، به گفته فعالان محیط زیست، از شرایط نامناسب بهداشت و تغذیه و جایگاه رنج می‌برند. شرایطی که نه تنها سلامتی حیوانات را به خطر انداخته بلکه بوی تعفن و عدم رعایت بهداشت در آن حکایت از تهدیدی جدی برای سلامتی بازدیدکنندگانی دارد که بخش عمده آنان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. بازدیدکنندگانی که خرسند از بازدید رایگانشان، مجموعه را ترک می‌کنند.

«دکتر مهدی جهان تیغ» رئیس گروه حیات وحش پژوهشکده دام‌های خاص دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: باغ وحش چاه نیمه زابل، یک باغ وحش تحقیقاتی است که در سال 1374 طی توافقی با سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شد.

وی در ادامه به وجود بیش از صد گونه جانوری در باغ وحش چاه نیمه زابل اشاره کرد و گفت: حیواناتی چون شیر، گربه وحشی، گربه شنی، میمون، خدنگ، شتر و دو گونه بومی ارزشمند و در خطر انقراض که یگی تمساح پوزه کوتاه است و دیگری، خرس سیاه یقه سفید در باغ وحش به نمایش گذاشته شده‌اند.

جهان تیغ با تاکید بر این‌که در حال حاضر ارتباط تنگاتنگی میان باغ وحش چاه نیمه زابل و سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته است، گفت: گونه‌های موجود در باغ وحش، اکثراً از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به ما تحویل داده می‌شود، به عنوان مثال حیواناتی که از قاچاقچیان توقیف شده‌اند و یا توسط شکارچیان آسیب دیده‌اند به باغ وحش منتقل شده و نگهداری می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میان فضاهای اختصاص داده شده به حیوانات باغ وحش چاه نیمه زابل و استانداردهای مندرج در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست برای نگهداری از حیات وحش تفاوتی فاحش به چشم می‌خورد، به طوری که به جای اختصاص حداقل 150 متر مربع، هر شیر در فضایی کمتر از 30 متر مربع روزگار می‌گذراند، گفت: باغ وحش چاه نیمه زابل بر اساس دستورالعمل قدمی سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده است و اجرای طرح گسترش آن مستلزم تأمین منابع مالی است.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل یادآور شد: باغ وحش چاه نیمه زابل برعکس اکثر باغ وحش‌های کشور، یک باغ وحش خصوصی نیست بلکه زیرمجموعه‌ای از دانشگاه زابل است و تأمین هزینه‌های آن به طور کامل برعهده دانشگاه است.

وی همچنین باغ وحش چاه نیمه زابل را باغ وحشی رایگان عنوان کرد و گفت: با توجه به نبودِ امکانات تفریحی در منطقه، بازدید عموم از باغ وحش چاه نیمه زابل رایگان است و بلیطی از بازدیدکنندگان دریافت نمی‌کنیم به همین دلیل باغ وحش مورد استقبال قرار گرفته و هر روز میزبان اردوهای دانش‌آموزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه حیوانات باغ وحش چاه نیمه زابل با آب و هوای گرم منطقه سازگارند، تصریح کرد: در باغ وحش از حیوانی که نیازمند آب و هوای سرد باشد نگهداری نمی‌کنیم و تمامی قفس‌ها به سایبان مجهز است. حتی در زمستان برای گرمای حیوانات از بخاری استفاده می‌کنیم چرا که اگر حداقل شرایط مورد نیاز حیوانات باغ وحش را تأمین نکنیم قطعاً با تلفات روبه‌رو خواهیم شد.

جهان تیغ، در رابطه با ماده شیری که به دلیل عدم برخورداری باغ وحش از داروی بیهوشی، تا زمان رسانه‌ای شدن تصویر دلخراشش، مدتها عفونت چشم را تحمل کرده بود، گفت: متأسفانه در کشور برای تهیه تفنگ بیهوشی محدودیت‌هایی وجود دارد اما با این حال توانستیم از طریق دکتر ایمان معماریان که از تهران برای تخلیه چشم این شیر عازم زابل شدند دارت بیهوشی خریداری کنیم که به زودی به دستمان خواهد رسید.

 
باغ وحش چاه نیمه زابل
 
نظر شما
ادامه