کد خبر: ۳۰۳۸۳
 
  • رئیس بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: این موسسه با تولید 40 محصول متنوع، بزرگترین مرکز تولید حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده های بیولوژیک حاصل از این حیوانات در کشور است.

    به گزارش حکی مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر روزبه فلاحی» با اشاره به فعالیت بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی در موسسه رازی گفت: این بخش در سال 1329 با هدف تولید انواع حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده های بیولوژیک حاصل از این حیوانات تاسیس شد و یکی از بخش های قدیمی موسسه رازی است.
  • وی افزود: در این بخش 40 نوع محصول شامل پنج نوع حیوان آزمایشگاهی، فرآورده های بیولوژیک، پلت غذایی و محصولات جانبی مانند پوشال استریل برای حیوانات آزمایشگاهی تولید می شود که علاوه بر تامین نیازهای داخل موسسه، در اختیار مراکز متعدد تحقیقاتی و دانشگاهی کشور قرار می گیرد.

    دکتر فلاحی گفت: هشت نوع موش، پنج نوع رت، چهار نوع هامستر، هشت نوع خوکچه هندی و یک نوع خرگوش از تولیدات این موسسه بوده که از نظر نژاد، سویه و تحت سویه متفاوت از یکدیگرند و هر کدام برای کار تحقیقاتی و آزمایش ویژه ای مناسب است.
  • تولید سالانه 50 هزار سر انواع حیوانات آزمایشگاهی 
  •  
  • وی افزود: در این بخش سالانه بیش از 50 هزار سر انواع حیوانات آزمایشگاهی تحت شرایط کنترل شده، برای مصرف داخل و خارج از موسسه تولید می شود.

    رئیس بخش تحقیق، تولید، پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی با بیان اینکه این بخش از مراکز مهم و اصلی کشور در تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی به شمار می رود، تاکید کرد: مراکز بسیاری همچون مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، مراکز تولید فرآورده های غذایی، تولید کنندگان مواد شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی، کارخانجات داروسازی و آزمایشگاه های تشخیص طبی هم نیاز خود به حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده های بیولوژیک این حیوانات را مستقیم و بی واسطه از این مرکز تهیه می کنند.

    استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش های کنترل کیفی واکسن
  •  وی عمده مصرف این حیوانات را در انجام آزمایش های کنترل کیفی واکسن ها و سایر فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی عنوان کرد و افزود: تمام واکسن ها و فرآورده های بیولوژیکی که در موسسه رازی ساخته می شوند، در روند تولید خود، بر روی حیوانات آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار می گیرند تا میزان اثرگذاری این محصولات سنجش و محصول با کیفیتی عرضه شود.

    رعایت اصول اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی
  • به گفته دکتر فلاحی با توجه به نیاز دائم موسسه رازی و دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور به حیوانات آزمایشگاهی پاک، اقدامات کنترل سلامت این حیوانات به صورت روزآمد کردن روش های کنترلی اجرا می شود .
  • دکتر فلاحی خاطرنشان کرد: بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی این موسسه برای تولید حیوانات مورد استفاده در تحقیقات و آزمایش ها از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند.

    وی رعایت اصول اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی را از الزامات این مرکز بزرگ برشمرد و تشکیل کمیته ای به همین منظور را از اقدامات موسسه رازی در این زمینه نام برد.

    رئیس بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی همچنین گفت: همولیزین، کمپلمان خوکچه هندی، کمپلمان خرگوش، سرم خرگوش، پلاسمای خرگوش و خون دفیبرینه گوسفندی استریل از نمونه فرآورده های بیولوژیکی است که در این موسسه از حیوانات آزمایشگاهی تولید می شود و گواهی ثبت اختراع تمام این محصولات صادر شده است.

    وی افزود: برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی- تخصصی در زمینه علوم حیوانات آزمایشگاهی، تدریس واحدهای دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و مشاوره در پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر خدمات این بخش است.

    دکتر فلاحی در پایان با اشاره به اهمیت بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی در موسسه رازی، این بخش را جزئی جدایی ناپذیر در فرایند تولید واکسن و سایر فرآورده های بیولوژیک دانست و تاکید کرد: تمام شرایط استاندارد برای تولید محصولات با کیفیت در این موسسه رعایت می شود.

  

نظر شما
ادامه