کد خبر: ۳۰۴۳۶
 

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، «دکتر محمد سعیدی» مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (آنفلوانزای مرغی) در استان سمنان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان ثبت  نشده است، افزود: مواردی مشکوکی در برخی پرندگان دیده شده بود که با گرفتن آزمایشات مشخص شد که این بیماری نیست .

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان همچنین تصریح کرد: خوشبختانه چندین سال است اقدامات خوبی صورت گرفته و هیچ موردی در این استان در سال های اخیر مشاهده نشده است .

سعیدی با اشاره به اینکه استان سمنان که در کریدور مسیر پرواز پرندگان آزاد پرواز است، گفت: مهاجرت پرندگان مهاجر می توانند به راحتی ویروس را منتقل کنند مخصوصا اردک ها که به عنوان اسب تروا از آنها یاد می کنند که از نظر بالینی هیچگونه علائمی ندارند و بیماری را فقط منتقل می کنند .

وی با بیاان اینکه سال 94 یک سری مشکلاتی در خصوص پرندگان در مرز کشور به وجود آمد، اظهار کرد: اقدامات بسیار زیادی از جمله قرنطینه و پایش و مراقبت از پرندگان صورت گرفت .

سعیدی همچنین تصریح کرد: تشدید اقدامات قرنطینه ای در واحد های مرغداری و کشتارگاههای طیور انجام شد و آموزش و اطلاع رسانی در دستور کار قرار گرفت .

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: سال گذشته خوشبختانه استان سمنان از این بیماری مصون ماند و هیچ مشکلی برای آن پیش نیامد .

وی با بیان اینکه اگر موردی مشاهده شود باید اعلام کرد تا فراگیر نشود، گفت : اگر موردی باشد باید در شعاع یک کیلومتر را معلوم سازی و شعاع سه کیلومتر را قرنطینه انجام دهیم چرا که غرامت بسیار سنگینی متوجه اقتصاد ملی و سرمایه طیور استان می شود .

وجود 450 واحد فعال مرغ داری در استان سمنان

سعیدی با اشاره به اینکه قریب به 450 واحد فعال مرغ داری در استان وجود دارد، گفت: 405 واحد گوشتی، 30 واحد تخم مرغ گذار و تعدادی هم واحد مرغ مادر و جوجه کشی در سطج استان وجود دارد .

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه واحد های گوشتی ظرفیت 37 میلیون جوجه ریزی در سال دارند، اظهار کرد: واحد تخم مرغ گذار با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار قطعه می باشد .

فعالیت 6 واحد کشتارگاهی دارای پروانه در سطح استان

وی از فعالیت 6 واحد کشتارگاهی دارای پروانه در سطح استان خبرداد و افزود: 5 واحد آن به صورت فعال کار می کنند و یک واحد در حال تعطیلی و 2 واحد نیز در حال ساخت می باشد .

سعیدی در خاتمه خاطرنشان کرد: در تمام کشتارگاههای طیور و دام ناظرین بهداشتی به عنوان مسئول فنی بهداشتی که یک دامپزشک و دو کاردان دامپزشکی به عنوان دسیار مسئول فنی، حضوری تمام وقت دارند که به تمام فعالیت کشتار نظارت می کنند .
 
 
نظر شما
ادامه