کد خبر: ۳۰۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

سال گذشته از حدود یک میلیون و 300 هزار نوبت تست سل انجام شده، تعداد 1350 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است که تعداد دام های حذفی در سال 94 کمترین میزان از سال 86 بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کریم امیری» معاون بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: علاوه بر رعایت مقررات بهداشتی و اصول قرنطینه ای، اساس کنترل سل گاوی شناسائی و حذف دام آلوده می باشد.

وی افزود: در این راستا سالانه حدود 800 هزار گاو موجود در گاوداری های صنعتی و برخی از گاوداری های روستایی به روش تست جلدی توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش قرار می گیرند و دامهای راکتور شناسائی شده پس از جداسازی از گله به کشتارگاه اعزام می شوند.

دکتر امیری تصریح کرد: در سال گذشته از حدود یک میلیون و 300 هزار نوبت تست انجام شده، تعداد 1350 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است که تعداد دام های حذفی در سال گذشته کمترین میزان در بازه زمانی سال 1386 تا 1394 بوده است و در سه ماهه سال جاری نیز از حدود 280 هزار تست انجام شده 224 مورد دام راکتور شناسائی و کشتار شده اند.

وی در ادامه گفت: بر اساس آئین نامه هیئت وزیران، سازمان دامپزشکی کشور مبالغی را به عنوان جبران بخشی از زیان وارده به دامدار، به صاحبان دام های حذف شده پرداخت می کند.

دکتر امیری بیان داشت: سل گاوی یکی از بیماری های واگیر و خطرناک می باشد که علاوه بر گاو می تواند سایر حیوانات خونگرم و از جمله انسان را مبتلا کند. اهمیت جهانی این بیماری بدلیل ایجاد خسارات هنگفت در صنعت دامپروری از طریق کاهش معنی دار تولیدات دامی و ابتلا انسان به بیماری خطرناک سل گاوی، می باشد.

معاون بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: این بیماری که ﺗﻮﺳﻂ باسیل ﻣﺎﻳﻜﻮﺑﺎﻛﺘﺮﻳﻮم ﺑﻮﻳﺲ اﻳﺠﺎد ﻣﻲﺷﻮد که از جمله ﺧﻄﺮﻧﺎﻛﺘﺮﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎی ﻋﻔﻮﻧﻲ منتقله از دام به اﻧﺴﺎن می باشد و در افرادی ﻛﻪ در معرض تماس مستقیم با دام یا لاشه دام آلوده باشند، ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺰﻣﻦ و ﻳﺎ ﺣﺎد ﺗﻈﺎﻫﺮ کند. ولی امکان انتقال سل گاوی از طریق خوردن شیر پاستوریزه و یا گوشت کامل پخته شده، به انسان وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در ایران سل گاوی اولین بار در سال 1310 هجری شمسی توسط یک دامپزشک فرانسوی با مشاهده ضایعات سلی در کشتارگاه تهران تشخیص داده شد. و در سال 1324 هجری شمسی باسیل سل گاوی توسط مؤسسه رازی جدا سازی و شناسائی شد.

دکتر امیری در مورد انتقال این بیماری گفت: باسیل سـل از طـریق استنشاقی و گوارشی با تنفس در فضاهای بسته و تاریک که در آنجا گاو مسلول وجود دارد و یا خوردن آب و علوفه آلوده به ترشحات بینی، رحــم، واژن، ادرار و مدفــوع و همــچنین خوردن شــیر آلوده، از دام بیمار به دام سالم و یا انسان منتقل می شود.

گفتنی است: ﺑﻴﻤﺎری در ﮔﺎو ﺑﻪ معمولاً ﻣﺰﻣﻦﺑﻮده و دوره کمون آن ممکن است ماهها ﺑﻪ طول انجامد و بیشتر در اندامهای داخلی بدن دام از جمله دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری ـ تناسلی و سیستم رتیکولواندوتلیال ظاهر می شود. مایکوباکتریوم بویس معمولترین عامل سل در گاو و بز می باشد اﻳﻦ دو دام ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری ﻛﺎﻣﻼً ﺣﺴﺎس ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ولی ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ و اسب بندرت به عامل سل گاوی حساسیت نشان داده و عموماً نسبت به آن ﻣﻘﺎوم می باشند. همانطور که امکان ابتلا انسان به سل گاوی وجود دارد، امکان ابتلا گاوها نیز به سل انسانی نیز وجود دارد. باسیل مایکوباکتریوم توبرکولوزیس که مسئول ایجاد سل در انسان می باشد در صورت تماس نزدیک فرد مسلول با دام می تواند به دام منتقل گردد و انتقال آن به گاو هرچند که باعث مثبت شدن تست جلدی در گاو می گردد ولی بندرت در گاو منجر به سل ضایعه دار می شود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
0
بهتره بگیم کاهش تست نه کاهش سل .کسی دیگه الان تست سل انجام نمیده .
نظر شما
ادامه