کد خبر: ۳۰۵۰۹
 
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح جامع بررسی بیماری سالمونلا در استان یزد خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر محمدرضا متوسل الحسینی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اذعان داشت: سالمونلوز یک بیماری باکتریایی است که از طریق آب یا غذای آلوده قابل انتقال به انسان و حیوانات می باشد. این بیماری در ابتدا سبب اسهال و تب و در ادامه باعث انقباض های شکمی، کهیر، حالت تهوع و بی اشتهایی می شود. با هدف تعیین درصد شیوع سالمونلا در جمعیت مزارع مرغ مادر و مرغ تخمگذار استان یزد طرح جامع بررسی بیماری سالمونلا در استان یزد به اجرا در آمد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در این طرح تعداد واحدهای در نظر گرفته شده برای هر استان بر اساس فصول مختلف سال از نیمه دوم خرداد تا پایان بهمن ماه و زمان نمونه برداری بر اساس سن گله ها توسط ادارات طیور هر استان و زیر نظر دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور انجام می گیرد و اطلاعات نمونه بردای در بخش بررسی و مراقبت سامانه مراقبت بیماری های طیور ثبت می شود.

متوسل الحسینی تصریح کرد: نمونه های اخذ شده برای پایش به مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه های مرجع و کاربردی سازمان دامپزشکی ارسال می گردد تا آزمایشات میکروبی لازم در این زمینه صورت پذیرفته و درصد شیوع آلودگی بدست آید.

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت این طرح گفت: از آن جا که بیماری سالمونلا از طریق مصرف گوشت و تخم مرغ آلوده قابل انتقال به انسان است و همچنین این بیماری از طریق مرغ های آلوده به بیماری که در جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به جوجه های تولید در نسل بعد است امید آن می رود تا نتایج حاصل از این طرح مبنای کلیه ی مطالعات و بررسی های بعدی قرار گرفته و منجر به کاهش آمار شیوع سالمونلا در جمعیت دام و انسان و ضررهای حاصل از آن شود.
 
 
نظر شما
ادامه