کد خبر: ۳۰۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برخی دامداران با اکیپ های دامپزشکی همکاری نمی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، 5 ماه قبل بود که علائم بیماری تب برفکی در برخی دام‌های نقاط مختلف استان مشاهده شد. استان برای مقابله با این واقعه، اکیپ‌های مختلف واکسینه را فعال کرد تا با همکاری دامداران در کمترین زمان ممکن مساله تب برفکی و دام از صفحه سیاه زندگی روستایی محو شود.

تب برفکی، بیماری ویروسی به ‌شدت واگیر است که سریع منتشر می‌شود. واکسیناسیون دام‌ها به دلیل شیوع گسترده بیماری به‌تنهایی نمی‌تواند برای کنترل و پیشگیری مؤثر باشد. بنابراین باید مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نیز رعایت شود. بی‌شک خرید و فروش دام از خارج استان و همکاری نکردن با دامپزشکی در واکسینه کردن، سد راه نابودی کامل این بیماری خواهد بود. البته در استان زنجان قدم‌های اولیه در بهمن سال گذشته برداشته شد.

ورود ویروس

تب برفکی به شکل اپیدمی در نقاط مختلف کشور نمود پیدا کرد که علت آن ورود ویروس‌های جدید از کشورهای همجوار با ورود دام بود. مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این موضوع می‌گوید: شروع جدی بیماری از بهمن 94 بود و تداوم آن تا اسفند نیز ادامه داشت. با شروع سال جدید در فروردین و اردیبهشت نیز شاهد شیوع این بیماری بین دام‌ها بودیم.

«دکتر محمد رشید کرمی» با اشاره به اقدام‌های کنترلی استان برای مقابله با این بیماری دامی می‌افزاید: در خرداد امسال با اجرای طرح واکسیناسیون به شکل همه‌گیر تب شیوع این بیماری تا حدی فروکش کرد.

این مقام استانی از اجرای طرح واکسیناسیون در 60 کانون و مراکز روستایی مختلف تا شعاع 3 کیلومتری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در برخی مناطق پرخطر نیز طرح واکسیناسیون روی دام‌هایی مانند گوسفند، گاو، بز انجام گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی با اعلام این‌که در طرح واکسیناسیون 14 اکیپ دولتی و تیم‌هایی نیز از مراکز غیردولتی مشارکت داشتند، می‌گوید: هماهنگی‌های لازم برای نحوه واکسیناسیون و ورود به مناطق شناسایی شده از مدت‌ها قبل با گزارش‌های رسیده انجام گرفته است. همکاری عرصه‌نشینان و روستاییان با اکیپ‌ها نیز باید بیشتر شود.

وی بیشترین آمار مشاهده شده دام ابتلا به تب برفکی را شهرستان‌های زنجان، ماهنشان، خدابنده و ابهر اعلام می‌کند و می‌افزاید: دامپزشکی استان با همکاری دستگاه‌های ذیربط هماهنگی‌های لازم را برای شناسایی کانون‌ها و روستاهای هدف طرح واکسیناسیون را با شدت بیشتر انجام می‌دهد.

کرمی درباره مشکلات مهار این بیماری از سوی دامپزشکی استان می‌گوید: کمبود اعتبار، جابه جایی‌های مداوم دام و بی‌تفاوتی دامداران و روستاییان به هشدارهای دامپزشکی درباره رعایت موازین بهداشتی در کنار نگاه سنتی به دامداری راه ما را برای کنترل و مهار سخت و دشوار کرده است.

مدیر کل دامپزشکی با تاکید بر توجه دامداران و روستاییان به قرنطینه کردن دام برای کنترل می‌افزاید: در برخی موارد شاهد ورود دام آلوده از میادین احشام برخی شهرهای همجوار به استان بودیم که بر افزایش دام‌های مبتلا به این بیماری دامن می‌زد.

وی به همکاری نکردن دامداران و روستاییان با اکیپ‌های فعال واکسیناسیون اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با وجود هشدارها و تاکید بر همکاری با اکیپ‌ها برای مقابله با این بیماری، برخی از دامداران تمایلی به واکسینه کردن دام‌های خود ندارند و این ناشی از دیدگاه سنتی به این کار است.

کرمی در تکمیل صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: قیمت هر واکسن گاوی 4 هزار و 300 تومان است که این رقم در مقایسه با قیمت یک گاو 8 تا 10 میلیون تومانی بسیار رقم ناچیزی است و باید دامدار با علم به این موضوع، نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسینه داشته باشد.

به گفته وی، در 5 ماه گذشته واکسیناسیون 45 هزار و هفتصد راس دام سنگین و 910 هزار و 282 راس دام سبک در نقاط مختلف استان خاتمه یافته است.

با این وجود در خرداد امسال با تلاش‌های اکیپ‌ها و بخش خصوصی تا حدودی این بیماری دامی مهار شده و تلاش‌ها برای از بین رفتن کامل آن از کانون‌ها و مناطق هدف تنها با همکاری نزدیک دامداران و روستاییان امکان پذیر است.

همکاری برای مهار بیماری

معاون امور دام و طیور جهاد کشاورز استان در گفت و گو با همشهری می‌گوید: تب برفکی محدود به استان زنجان نیست و کشورهای همجوار و سایر استان‌ها نیز برای مقابله با آن وارد میدان شده‌اند.

«رحمان رستمخانی» تب برفکی را یک بیماری بومی اعلام می‌کند و می‌افزاید: هر چند این بیماری از بهمن در استان مشاهده شده اما در گذر زمان اکیپ‌های فعال برای واکسیناسیون دام‌ها در نقاط کانون وارد کار شدند.
به گفته وی، اکنون تا حدود زیادی این بیماری مهار شده و باید دامداران نیز نهایت همکاری را با دامپزشکی برای مشارکت در طرح واکسینه کردن دام‌ها داشته باشند.

رستمخانی درباره کنترل این بیماری می‌گوید: اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی به ویژه تیپ‌های جدید و غیربومی، محافظت از مناطق عاری از بیماری با کنترل و مراقبت حمل و نقل دام در نوار مرزی منطقه، کشتار دام‌های آلوده‌، ‌بهبود یافته و دام‌های حساس در تماس با دام‌های بیمار در کنار ضدعفونی جایگاه و همه مواد آلوده در کنترل این بیماری تأثیرگذار است. به گفته وی، امحای لاشه دام‌های تلف شده،‌ بستر و فراورده‌های دام‌های حساس در مناطق آلوده و واکسیناسیون به منظور ایجاد پوشش ایمنی در دام‌های حساس می‌تواند در مهار آن تاثیرگذار باشد. این در شرایطی است که تب برفکی درمان ندارد و به ‌مرور و با رعایت بهداشت در بازه زمانی2 هفته از بین می‌رود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
چرا همکاری نمی کنند؟ یک کم فکر کنید
نظر شما
ادامه