کد خبر: ۳۰۵۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
ماهی قزل آلا
 

این داروی گیاهی ساخته شده از سه نوع گیاه داخلی، اثر آنتی‌بیوتیکی بسیار قوی بر روی بیماری استرپتوکوکوزیس در ماهیان قزل آلا دارد که برای اولین بار است که در ایران تولید می‌شود و معادل خارجی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سینا، «دکتر محمدعلی گودرزی» درباره ساخت داروی گیاهی در درمان ماهی قزل آلا در کشور گفت: با تحقیقاتی که بر روی ۱۵ گیاه دارویی انجام دادیم در ‌‌نهایت ترکیبی از سه نوع از این گیاهان اثر آنتی بیوتیکی بسیار قوی بر روی یکی از بیماری‌های اصلی آبزیان به ویژه ماهی قزل آلا را نشان داد که ترکیب این سه گیاه دارویی با میزان مشخص، می‌تواند اثر درمانی مشابه با داروهای شیمیایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این دارو گیاهی است، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن ماهی می‌شود که ویژگی درمان کنندگی را نیز دارد و در این حالت ماهی نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌شود همچنین تلفات ماهی کاهش می‌یابد به این معنا که وقتی سیستم ایمنی بدن ماهی تقویت شود بیماری‌ها نمی‌توانند به راحتی به ماهی غلبه کنند و باعث از بین رفتن آن شوند.

این دکتر دامپزشک درباره یک نوع بیماری در ماهی قزل آلا بیان کرد: بیماری شایعی با نام "استرپتوکوکوزیس" در این نوع ماهی مشاهده می‌شود که با گرم شدن آب رودخانه معمولا در این فصل خود را نشان می‌دهد و این بیماری رتبه نخست کشور را از لحاظ بیماری‌های باکتریایی در ماهیان دارد اما این دارو با پایه گیاهی، برای درمان اختصاصی این بیماری کار شده است که عوارضی ندارد و سیستم ایمنی بدن ماهی را نیز تقویت می‌کند پس در این حالت ماهی به سختی بیمار می‌شود در نتیجه بازماندگی نهایی ماهی‌های پروروشی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این دارو برای کسانی که پرورش ماهی انجام می‌دهند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، البته برای ماهی‌های رودخانه‌ای نیز جوابگو است اما تست آن بر روی ماهی رودخانه از لحاظ اقتصادی منطق و توجیهی ندارد.

فاضلاب‌های شهری و آلودگی آب دلیل عمده مرگ و میر دسته جمعی ماهیان

گودرزی، درباره علت مرگ و میرهای دسته جمعی ماهیان نیز گفت: معمولاً در بیماری‌های باکتریایی به یکباره گله ماهی از بین نمی‌رود اما مرگ و میر دسته جمعی ممکن است به دلیل ورود فاضلاب‌های شهری، آلودگی آب یا کمبود اکسیژن اتفاق بیفتد.

این دامپزشک با اشاره به اینکه این داروی ساخته شده برای اولین بار است که در ایران تولید می‌شود و معادل خارجی ندارد، گفت: برای این داروی گیاهی هنوز نام تجاری انتخاب نشده است، البته با وجود پیگیری‌های انجام شده برای تولید انبوه این دارو حمایت‌های لازم از ما انجام نشده است و نیاز به سرمایه گذاری در تولید انبوه آن وجود دارد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
وزارت ............. از دارو هایی با منشا گیاهی حمایت های لازم رو به عمل می آورند.
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
با سلام
وقتی واکسن (پیشگیری )این بیماری وجود داره چه نیازی به درمان با دارو هست
نظر شما
ادامه