کد خبر: ۳۰۵۳۰
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» روز یکشنبه در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان در زاهدان با اشاره به خطرات بیماری تب برفکی برای دام، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور با وجود محدودیت های مالی توانست در بخش واکسیناسیون دام ها موفقیت چشمگیری به دست آورد.

وی با اشاره به نقش سیستان و بلوچستان در تامین گوشت قرمز کشور گفت: 120 هزار راس دام سنگین، سال گذشته در این استان ذبح و 25 هزار تن گوشت قرمز تولید شده که این مقدار تولید رقم قابل قبولی است.

وی ادامه داد: همچنین تولید 16 هزار و 500 تن گوشت لخم در کشتارگاه های سیستان و بلوچستان در سال گذشته نشان دهنده توانمندی این استان در تامین گوشت قرمز است.

وی تصریح کرد: با وجود محدودیت هایی در زمینه واردات دام گوشتی از خارج کشور، سعی شد سیستان و بلوچستان به صورت ویژه دیده شود.

وی اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای واردات دام زنده از پاکستان در چند ماه نخست سال جاری برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته نشده بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نقش سیستان و بلوچستان در بخش شیلات گفت: آبزی پروری و صید و صیادی در این استان نقش بسیار زیادی در اقتصاد مردم دارد به همین سبب توجه به این بخش از اولویت های سازمان است.

وی افزود: خوشبختانه امسال لارو ماهی به اندازه سال گذشته به منابع آبزی پروری سیستان و بلوچستان تزریق شده که در این بخش شاهد تحول عظیمی خواهیم بود.

سیستان و بلوچستان در بخش خصوصی بسیار ضعیف است

وی تصریح کرد: استخدام کارشناسان دامپزشکی با توجه به محدودیت نیروی انسانی امری لازم و ضروری است، چون سیستان و بلوچستان در بخش خصوصی بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به حادثه سوقصد به رئیس دامپزشکی زهک، افزود: همکاران ما همیشه در معرض آسیب های دامی و انسان های سودجو قرار دارند که برای این موضوع باید فکر اساسی کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نیروی های امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان باید تمام تلاش خود را برای تامین امنیت این عزیزان بکار گیرند تا دوباره شاهد چنین حوادثی نباشیم.

تنظیم شکوائیه توسط سازمان دامپزشکی کشور

خلج ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور برای این منظور شکوائیه تنظیم کرده و برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار می دهد.

وی گفت: با تلاش های مجموعه سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری های دام، طیور و آبزیان تاکنون فرآورده های خام دامی سالم همچون شیر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و گوشت ماهی تامین و در اختیار مردم قرار گرفته است.

رفع مشکلات سازمان دامپزشکی با تخصیص بخشی از اعتبارات بودجه سلامت وزارت بهداشت

وی اضافه کرد: ما معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از اینکه سلامت جامعه با مخاطرات بهداشتی رو به رو شود باید اقدامات لازم صورت گیرد، بنابراین با تخصیص بخشی از اعتبارات بودجه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانیم بخشی از مشکلات سازمان دامپزشکی کشور را برطرف کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار داشت: دستگاه های امنیتی و انتظامی استان مامور رسیدگی به اتفاق پیش آمده برای رئیس دامپزشکی زهک شده اند و امیدوارم به زودی این افراد دستگیر شوند.

منافع عده ای سودجو به خطر افتاده است

«علی اوسط هاشمی» ادامه داد: این اقدام خلاف قانون نشان داد که منافع عده ای سودجو به خطر افتاده است، به همین دلیل این اقدام زشت و ناپسند را انجام دادند.

وی بیان کرد: قوانین مبارزه با قاچاق دام باید مورد بازنگری قرار گیرد تا محرک بازدارندگی قوی در اختیار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فضا برای کسانی که به صورت قانونی در زمینه ورود دام فعالیت کنند باید هموار شود.

وی ادامه داد: قاچاق دام اگر کنترل نشود برای سلامت انسان و دام های بومی فاجعه بار خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مواضع دیپلماتیک ما با کشور پاکستان باید فعال باشد، زیرا آنان با فشار های سیاسی زیادی روبه رو هستند و به راحتی نمی توانند با ما ارتباط برقرار کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: در بخش های کشاورزی و دامی سند توسعه روابط با پاکستان آماده شود تا بر این اساس با آنها روابط اقتصادی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: دامپزشکی سند بهداشت دامی را تهیه و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی روز گذشته به منظور دلجویی و دیدار با رئیس دامپزشکی زهک به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان آخر هفته گذشته از سوی افراد مسلح مورد سو قصد قرار گرفت و از ناحیه صورت و پا زخمی شد.

  

 
نظر شما
ادامه