کد خبر: ۳۰۵۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
خبرگزاری فارس: مزارع پرورش میگو از نظر مدیریت و دانش روز ضعیف هستند
 

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: در زمینهٔ پرورش میگو با مشکلاتی مواجه هستیم و بسیاری از مزارع پرورش میگو از لحاظ مدیریتی و همچنین دانش پرورش میگو با ضعف روبرو هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر امرالله قاجاری» ظهر امروز در حاشیه سفر به بوشهر در جمع خبرنگاران در خصوص وقوع بیماری لکه سفید میگو در منطقه بویرات اظهار داشت: در زمینهٔ پرورش میگو با مشکلاتی مواجه هستیم و بسیاری از مزارع پرورش میگو از لحاظ مدیریت و همچنین دانش پرورش میگو با ضعف روبرو هستند و ساده‌ترین اصول پرورش میگو در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: بعد از وقوع بیماری لکه سفید در سال گذشته، اقدامات گسترده‌ای توسط سازمان دامپزشکی در نظر گرفته شد که با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال بیماری مولدین و بچه میگوها هستند، با همکاری بخش خصوص تعدادی مولد SPF (عاری از بیماری) از خارج از کشور تهیه و در کنار آن‌ها از پیش مولدهایی که در داخل کشور و در شهرهایی به دور از مناطق بروز بیماری بودند با انجام آزمایش‌های لازم و اطمینان از پاک بودن آن‌ها استفاده شد.

قاجاری در خصوص اقدامات انجام شده قبل از آغاز فصل پرورش اظهار داشت: طبق پروتکل تهیه‌ شده در سازمان دامپزشکی جمع‌آوری لاشه‌های آلوده، ضدعفونی استخرها انجام و مراقبت و استفاده از روش‌های علمی و همچنین آموزش‌های لازم در جهت ایجاد امنیت زیستی را در دستور کار قرار دادیم.

وی در مورد مشکلات ایجادشده در استان بوشهر، با بیان اینکه تمامی بچه میگوها در مراکز تکثیر قبل از انتقال به استخرهای پرورش تحت آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند، گفت: در یکی از مراکز تکثیر میگوی استان بوشهر دو مورد آلودگی مشاهده شد و بلافاصله تانک‌های آلوده معدوم‌سازی شدند و آزمایش مجدد بر روی دیگر بچه میگوها انجام گرفت و پس از حصول اطمینان گواهی سلامت آن‌ها صادر شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی بیان کرد: طی چند روز اخیر و در آلودگی یکی از استخرهای پرورش میگو در منطقه بویرات، اداره کل دامپزشکی استان بوشهر سریعاً وارد عمل شد و با انجام آزمایش‌های لازم و تأیید آلودگی معدوم‌سازی انجام و از انتشار بیماری در مناطق دیگر تاکنون جلوگیری به‌عمل آمده است.

قاجاری با اشاره به ضعف مدیریت در برخی از مزارع پرورش میگو و عوامل مستعد کننده بروز بیماری گفت: در منطقه بویرات و در سایت‌های پرورش میگو ضعف‌های زیادی مشاهده می‌شود که از جمله می‌توان به تغذیه بیش از حد و انباشته شدن خاک سیاه در استخرها، تعویض آب نامناسب و ایجاد استرس در استخر و حضور سخت‌پوستان که حامل ویروس هستند اشاره کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی تأکید کرد: هم‌اکنون با وجود هشدارهای مکرر دامپزشکی استان، شرایط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای مناسبی در مزارع پرورش میگوی منطقه بویرات حاکم نیست و امیدواریم با انجام آموزش‌های لازم و همکاری پرورش‌دهندگان شاهد ارتقاء سطح کیفی مدیریت مزارع پرورش بوده و مطابق با روش‌های جدید و استاندارد دیگر نقاط دنیا در این صنعت پیشرفت بیشتری را شاهد باشیم.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
از نظر سازمان همه چیز خوبه
نظر شما
ادامه