کد خبر: ۳۰۵۴۰
 
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: عرضه دوغ شتر در این استان به صورت سنتی، بهداشتی نیست و بدون مجوز می باشد که مورد تائید این دانشگاه نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر عبدالمجید فدایی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در تهیه سنتی شیر شتر، به شیر ترش شده آب اضافه می کنند و تا دوغ تهیه شود که این دوغ مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی نیست.

به گفته وی، هم اینک دوغ شتر به صورت پاستوریزه در برخی واحدهای صنعتی کشور با مجوز در حال تولید است که مردم می توانند از آنها استفاده کنند.

فدایی ادامه داد: عرضه دوغ شتر به صورت سنتی که بدون مجوزهای بهداشتی است، عامل بروز بیماری تب مالت است.

وی ادامه داد: تهیه فرآورده های دامی از مراکز و کشتارگاه های مجاز مهم ترین عامل در پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام است.

وی گفت: هنوز کشتارگاه ها و مراکز غیر مجاز ذبح دام مثل شهر کاج و بارده در استان وجود دارد که مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی نیست و مردم نباید از این مراکز گوشت خود را تهیه کنند.

فدایی گفت: فعالیت های پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام هم اینک در استان با کندی انجام می شود که باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان با تاکید بر لزوم رعایت مردم برای پیشگیری از بیماری های انسان و دام، تصریح کرد: برای کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام باید همکاری و تعامل بین بخشی دستگاه های اجرایی ایجاد شود.

فدایی گفت: در راستای پیشگیری از بروز بیماری های مشترک انسان و دام، دانشگاه علوم پزشکی استان با سازمان جهادکشاورزی و دامپزشکی برنامه عملیاتی مشترک تدوین کرده است.

به گفته وی،آموزش و اطلاع رسانی با هدف ارتقاء آگاهی های عمومی برای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام و تقویت نظام مراقبتی باید انجام شود.

به گزارش ایرنا، 13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام نامگذاری شده است.
 
 
نظر شما
ادامه