کد خبر: ۳۰۵۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

اختلاف های مالی در یکی از بزرگترین واحدهای پرورش گاوهای شیرده در نهایت منجر به تحویل بیش از هزار راس گاو آبستن به کشتارگاه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پارسینه، به گفته «احمد قلندری» مدیرعامل کشت و دام تکنام گلستان (بزرگترین واحد پرورش گاو شیری نژاد هلشتاین) این گاوها علی رغم دستور مستقیم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و دستور مستقیم دادگستری استان، در لیست اموال شرکت قرار گرفته است و بر همین اساس، طلبکاران شرکت شبانه گاوها را به کشتارگاه انتقال داده اند.

براساس اظهارات وی، در حالی این انتقال صورت گرفته که پنج گاو در همان لحظه زایمان کرده بودند و با همان شرایط نامناسب آنها را به سمت کشتارگاه انتقال داده اند.

این درحالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان طبق نامه شماره ۱۰۷۷۳/۱ در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۴، به رئیس کل دادگستری استان این واحد پرورش گاو شیری را به عنوان واحد نمونه در امور اصلاح نژادی و تامین منابع ژنتیکی کشور معرفی کرده و خواستار رفع توقیف و بازداشت گاوها به عنوان اموال این شرکت شده است.

 

در این نامه آمده است: "حفظ و نگهداری این سرمایه ملی و بیت المال و حمایت از بخش تولیدات کشاورزی و دامی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش همیشه مورد توجه بوده است. از آنجا که توجیهات اقتصادی اینگونه واحدها از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده توقیف و بازداشت و نگهداشتن دام به عنوان موجود زنده دارای ریسک بالا و خطرات و ضایعات جبران ناپذیری است. لذا با توجه به جایگاه دستگاه قضایی در مباحث اقتصادی و اشتغال و جذب سرمایه گذاری و حفظ و تامین آن، مستدعی است نسبت به رفع بازداشت دامهای زنده که از حساسیت و هزینه بالایی برخوردار می باشد دستور بررسی و همکاری لازم را مبذول فرمایید."

پاراف این نامه نشان می دهد رئیس دادگستری استان نیز این نامه را برای همکاری لازم به شعبه دادگاهی که پرونده در آن در حال بررسی بوده ارسال می کند اما در نهایت حکم بازداشت گاوها صادر می شود. آنهم گاوهایی که آخرین روزهای آبستنی خود را سپری می کردند.

داستان از کجا آغاز شده است؟

سال ۱۳۸۹ شرکت کشت و دام تکنام گلستان هزار راس گاو شیرده را از کانادا وارد کشور می کند. این اتفاق پس از ۲۰ سال اولین باری بود که در ایران توسط بخش خصوصی صورت می گرفت. این نژاد که به عنوان نژاد هلشتاین مطرح است با ارائه وام صندوق ذخیره ارزی وارد کشور می شود. این گاوها به عنوان منابع ژنتیکی کشور وارد می شود، چراکه کشور کانادا از نظر توان تولید شیر در بالاترین رده های جهان قرار گرفته است و گاوهای این کشور از نظر ژنتیکی در جایگاه بسیار مناسبی قرار گرفته اند. تا جایی که آمارها نشان می دهد، کانادا با تولید ۱۰ تن و ۷۰۰ کیلوگرم شیر در رده اول جدول تولید شیر در جهان قرار گرفته است. آمریکا و هلند بعد از این کشور قرار گرفته اند. در سال 89 به دلیل شیوع بیماری در دام های آمریکا دامپزشکی ایران اجازه ورود هر دامی به کشور را نمی داده که در نهایت تنها گاوهای کانادا برای ورود به ایران تاییدیه دامپزشکی را می گیرند. البته این گاوها غیر از شیردهی بالا فواید دیگری نیز برای کشور به همراه داشته است. چراکه این گاوها از نظر ژنتیکی خصوصیت های خاصی دارند که می توانست در تولید نژادهای بهتر گاو در ایران کمک شایانی کند.

در عین حال در سال ۸۹، وزارت کشاورزی یک برنامه ده ساله ای را مبنی بر تولید شیر به میزان ۱۰ میلیون تن را در جهت تولید لبنیات و گوشت در کشور ترسیم کرده بود و ورود این گاوها به کشور می توانست به تحقق این برنامه کمک کند.

این گاوداری انطور که مسوول آن می گوید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ گوسال نر را به بازار ایران عرضه می کرده که مرکز اصلاح نژاد ایران از آنها برای تکثیر این نژاد استفاده می کرده است. اما در سال ۹۳، با ایجاد اختلاف مالی بین مسوولان این گاوداری و ایجاد پرونده در دادگاه مجوز توقیف اموال شرکت صادر می شود که در نهایت گاوها در لیست اموال محکوم به بازداشت می شوند. براساس کارشناسی صورت گرفته این گاوها جمعا ۱۸ میلیارد تومان می ارزیدند که متاسفانه بی توجهی مسوولان منجر به سلاخی این گاوها آنهم در شرایط آبستن بودن آنان می شود.

کشتن گاوهایی با نژاد هلشتاین علاوه بر اینکه تکثیر این نژاد در کشور را متوقف کرده و منافع ملی را دچار مشکل کرده است از نگاه انسانی نیز با اماو اگرهایی مواجه است. چگونه در کشوری اسلامی که ذبح اسلامی مورد توجه است باید گاوهایی در شرایط آبستنی به کشتارگاه تحویل داده شوند. اگر از وام ۴ هزار دلاری صندوق ذخیره ارزی در سال ۸۹ بگذریم، از نژاد منحصر به فرد این گاوها نیز بگذریم، قطعاً نمی توان از نبود نگاه انسانی در چنین تصمیمی گذشت؟ حال این سوال ایجاد می شود که چرا مسوولان جهاد کشاورزی و مراجع ذیربط به این مساله واکنش جدی نشان نداده اند و تا کنون کسی از این ۱۲۰۰ راس گاو یاد نکرده است؟

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
2
جریان بووووش کشت مارو
mostafa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
با سلام و خداقوت خدمت شما. به عرض می رساند با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم تلاشهای بسیار زیادی هم از سوی دامپزشکی استان صورت گرفت ولی متأسفانه با توجه به تماسهای پی در پی از سوی مدیران دامپزشکی استان که حتی از خروج دامها بایستی جلوگیری شود دادگاه حکم بر خروج داده است. ولی یکی از منابع آگاه دامپزشکی که اتفاقاً در محل حضور داشته است ورود دامها به هیچ کشتارگاهی را تأیید نمی نماید و خبر از تخلیه گاوها در سطح چهار دامداری دیگر می دهد.و باید گفت به احتمال قوی خبر درج شده کذب بوده و قابل تأیید نیست.
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
"... اگر از وام ۴ هزار دلاری صندوق ذخیره ارزی در سال ۸۹ بگذریم، از نژاد منحصر به فرد این گاوها نیز بگذریم، قطعاً نمی توان از نبود نگاه انسانی در چنین تصمیمی گذشت؟..."
وقتی از همه چی قراره بگذریم، چه اشکالی داره از این مورد آخری هم بگذریم عزیزم؟؟!!
نظر شما
ادامه