کد خبر: ۳۰۵۴۲
 

اداره کل دامپزشکی کردستان در خصوص توزیع داروهای زنبورعسل غیرمجاز و تقلبی هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، با توجه به پراکندگی و وسعت صنعت زنبورداری از یک طرف و از طرفی دیگر قیمت ارزان داروهای غیرمجاز و تقلبی زنبورعسل، افرادی تحت عنوان واسطه‌های فروش در سطح استان اقدام به تجارت این داروها می‌کنند. 

قیمت تمام شده برای تولید این داروها بدلیل عدم وجود ماده موثره و غیراستاندارد بودن و تولید خارج از ضوابط این داروها بسیار پایین‌تر از داروهای مجاز و اصلی می‌باشد. 

این داروها فاقد ماده موثره هستند، آدرس دقیق و تاییدیه تولید از کشور خاصی را ندارند، دارای مواد حامل شیمیایی و زیان آور برای زنبوران عسل هستند .

همچنین این داروها تحت شرایط غیر استاندارد حمل و جابجا می‌شوند، عوامل بیماری زا را از بین نمی‌برند؛ بیماری را کنترل نمی‌کنند و باعث هدر رفتن هزینه درمان و مقاومت عوامل بیماریزا می‌شوند .

استفاده از این داروها در زنبورستان باعث تضعیف سیستم ایمنی زنبور عسل، ایجاد مسمومیت در زنبورعسل و لاروها، ایجاد باقیمانده در عسل، فرار زنبوران عسل و کاهش جمعیت زنبورعسل می‌شود .

اداره کل دامپزشکی استان کردستان از زنبورداران استان درخواست می‌کند که از خرید داروهای غیرمجاز و تقلبی خودداری و نسبت به معرفی افراد توزیع کننده به دامپزشکی اقدام نمایند و داروهای زنبورعسل مورد نیاز مجاز را ازداروخانه های دامپزشکی سطح استان تامین کنند .

بر اساس سرشماری سال 1394، استان کردستان دارای 156700 کندوی مدرن و 7800 کندوی بومی است؛ 3607 نفر به حرفه زنبوداری اشتغال دارند و تولید سالیانه عسل استان 1030000 کیلوگرم می‌باشد  .
 
 
نظر شما
ادامه