کد خبر: ۳۰۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

خبر ورود بیماری کشنده، واگیردار و خطرناک «مشمشه» به کردستان به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام، در حالی امروز در شورای پدافند غیرعامل استان «چهارمحال و بختیاری» رسانه‌ای شده که مدیرکل دامپزشکی کردستان می‌گوید در سال 95 هیچ مورد مثبتی از این بیماری در کردستان نداشته‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک، مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری امروز در نشست شورای پدافند غیر عامل این استان ضمن اشاره به اینکه 77 رأس اسب مشکوک به بیماری مشمشه در چهارمحال و بختیاری آزمایش شده اظهار کرده: از این تعداد آزمایش، 5 رأس مبتلا به مشمشه بود، که دام‌های آلوده بلافاصله معدوم شد.

وی تأکید کرده بیماری مشمشه از طریق کشور عراق به استان کردستان، سپس ارومیه و پس از آن به چهارمحال و بختیاری وارد شده، اما مشکل خاصی را در استان ایجاد نکرده و به صورت ایپدمی رایج نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که «دکتر کامران زیباکردار» مدیرکل دامپزشکی کردستان، در گفت‌وگو با تابناک کردستان گفت: در طول دو الی سه سال گذشته در کردستان وضعیت این بیماری در حالت نرمال بوده و اظهارات مدیرکل دامپزشکی چهار محال و بختیاری مربوط به ماه‌های اخیر نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا این اظهارات را تکذیب می‌کنید؟» افزود: مواردی از ابتلا به این بیماری در گذشته مشاهده شده و چون چند سال پیش تعداد موارد این بیماری در کشور بویژه در کردستان و آذربایجان غربی افزایش یافته بود این فرضیه شکل گرفت که بیماری از طریق عراق به کشور وارد شده است.

زیباکردار افزود: کسی نمی‌تواند به آسانی ادعا کند که این بیماری از طریق کشور دیگری وارد ایران شده و این بیماری علائم شدیدی هم ندارد و شناسایی آن نیاز به انجام تست دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 95 هیچ مورد مثبتی از بیماری مشمشه در استان کردستان نداشته‌ایم و تعداد موارد در سال گذشته هم غیرعادی نبوده و در حال حاضر هم وضعیت نرمال است.

مشمشه یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی واگیردار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است، بیشتر تک‌سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلا به مشمشه می‌تواند منجر به مرگ آنها شود.

بیماری در شتر، گربه سانان (شیر، ببر، پلنگ، گربه اهلی)، خرس، گرگ، سگ، نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) نیز دیده شده است.

انسان به عنوان میزبان اتفاقی مشمشه بوده و انتقال آن به انسان حتی در صورت تماس نزدیک و مکرر با حیوانات آلوده به ندرت اتفاق می‌افتد، انسان به مشمشه حساس است و اغلب موارد درمان نشده بیماری در انسان منجر به مرگ افراد می‌شود. با اینکه امروزه مشمشه در انسان‌ها به ندرت رخ می دهد، ولی امکان ابتلا افرادی که در تماس نزدیک با حیوانات آلوده هستند و یا در محیط آزمایشگاه وجود دارد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
آخه اقای دکتر نجات عزیز مثل اینکه جو تب برفکی هنوز تو فکرتون باقی مونده مشمشه که جز بیماریهای نو ظهور کشور نیست
نظر شما
ادامه