کد خبر: ۳۰۵۵۶
 
 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا گفت: انتقال گاوهای شرکت «کشت و دام تکنام گلستان» بدون مجوز دامپزشکی انجام شده و هیچ دامی به کشتارگاه منتقل نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۸۹ شرکت "کشت و دام تکنام گلستان" هزار راس گاو شیرده را از کانادا وارد کشور می کند. این اتفاق پس از ۲۰ سال اولین باری بود که در ایران توسط بخش خصوصی صورت می گرفت. این نژاد که به عنوان نژاد هلشتاین مطرح است با ارائه وام صندوق ذخیره ارزی وارد کشور می شود. این گاوها به عنوان منابع ژنتیکی کشور وارد می شود چراکه کشور کانادا از نظر توان تولید شیر در بالاترین رده های جهان قرار گرفته است.

در سال ۸۹، وزارت کشاورزی یک برنامه ده ساله ای را مبنی بر تولید شیر به میزان ۱۰ میلیون تن را در جهت تولید لبنیات و گوشت در کشور ترسیم کرده بود و ورود این گاوها به کشور می توانست به تحقق این برنامه کمک کند.

این گاوداری انطور که مسوول آن می گوید: سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ گوساله نر را به بازار ایران عرضه می کرده که مرکز اصلاح نژاد ایران از آنها برای تکثیر این نژاد استفاده می کرده است. اما در سال ۹۳، با ایجاد اختلاف مالی بین مسوولان این گاوداری و ایجاد پرونده در دادگاه مجوز توقیف اموال شرکت صادر می شود که در نهایت گاوها در لیست اموال محکوم به بازداشت می شوند. براساس کارشناسی صورت گرفته این گاوها جمعا ۱۸ میلیارد تومان می ارزیدند که متاسفانه بی توجهی مسوولان منجر به انتقال این گاو‌ها در شرایط آبستن بودن، به مکان دیگر شد که در پی آن تعدادی از گاوها تلف و برخی هم سلاخی شدند.

«دکتر شاپور فکوری» سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا درخصوص حوادث اتفاق افتاده در یکی از دامداری های سطح استان عنوان کرد: به دلیل اختلافات مالی ایجاد شده در این دامداری و در ادامه آن شکایت فرد شاکی به دادگاه، آن فرد توانسته است از دادگاه حکمی برای انتقال گاوها بگیرد و در حال حاضر نیز در این دامداری هیچ گونه دامی وجود ندارد و تمام گاوها موجود در این دامداری با حکم دادگاه و حضور نماینده دادگاه در 2 روز تخلیه شده است.

وی تاکید کرد: انتقال گاوها باید با مجوز و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی انجام می شده است. ما از این انتقال خبر داشتیم و ماشین های انتقال گاو را هم دیده بودیم، ولی در زمان انتقال هیچ یک از کارشناسان ما آنجا حضور نداشته اند و این انتقال بدون مجوز دامپزشکی انجام شده است.

وی توضیح داد: در روز اول حدود 260 دام به یک دامداری در بهشهر و مابقی دام ها در روز دوم به دامداری هایی در سرخنکلا، ایلوار و شصت کلا منتقل شده اند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا با اشاره به اینکه هیچ دامی به کشتارگاه منتقل نشده است و ذبحی نیز صورت نگرفته است، افزود: فیلم منتشر شده در این زمینه نیز معتبر نیست و در آن مشخص نیست که این گاوها مربوط به کدام دامداری هستند.

وی با بیان اینکه در این گاوداری 1158 گاو وجود داشته است، خاطر نشان کرد: کشتارگاه اینچه برون که یک کشتارگاه صنعتی است و ظرفیت ذبح بیشتر از 40 گاو در آن وجود ندارد همچنین ما بقی کشتارگاه های موجود در این منطقه نیز به صورت سنتی می باشند که ظرفیت ذبح در آن ها نیز بیشتر از 3 گاو در طول روز نیست. لذا با توجه به ظرفیت کشتارگاه های موجود در سطح استان امکان ذبح این تعداد گاو در طول یک روز در این منطقه وجود ندارد.

فکوری تصریح کرد: انتقال این گاو ها بنا به دستور دادگاه صورت گرفته و علی رقم مطرح شدن مسائل بهداشتی در زمینه انتقال گاوها و حضور اداره کل دامپزشکی در دادگاه، باز هم تاکید بر انتقال گاوها وجود داشت و در ادامه نیز نتوانستیم از این انتقال جلو گیری کنیم.
 
 
نظر شما
ادامه