کد خبر: ۳۰۵۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

در سال ۱۳۸۹ یک شرکت، هزار راس گاو شیرده را از کانادا وارد کشور می کند. این اتفاق پس از ۲۰ سال اولین باری بود که در ایران توسط بخش خصوصی صورت می گرفت. این نژاد که به عنوان نژاد هلشتاین مطرح است با ارائه وام صندوق ذخیره ارزی وارد کشور شد. این گاوها به عنوان منابع ژنتیکی کشور وارد می شود چراکه کشور کانادا از نظر توان تولید شیر در بالاترین رده های جهان قرار گرفته است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در سال ۸۹ وزارت جهادکشاورزی یک برنامه ده ساله ای را مبنی بر تولید شیر به میزان ۱۰ میلیون تن را در جهت تولید لبنیات و گوشت در کشور ترسیم کرده بود و ورود این گاوها به کشور می توانست به تحقق این برنامه کمک کند.

این شرکت آنطور که مسوول آن می گوید: سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ گوساله نر را به بازار ایران عرضه می کرده که مرکز اصلاح نژاد ایران از آنها برای تکثیر این نژاد استفاده می کرده است. اما در سال ۹۳، با ایجاد اختلاف مالی بین مسوولان این گاوداری و ایجاد پرونده در دادگاه، مجوز توقیف اموال شرکت صادر می شود که در نهایت گاوها در لیست اموال محکوم به بازداشت قرار می گیرند. براساس کارشناسی صورت گرفته این گاوها جمعا ۱۸ میلیارد تومان می ارزیدند که متاسفانه بی توجهی مسوولان منجر به انتقال این گاوها در شرایط آبستن بودن، به مکان دیگر شد که در پی آن تعدادی از گاوها تلف و برخی هم سلاخی شدند

در همین ارتباط دکتر شاپور فکوری، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درخصوص حوادث اتفاق افتاده در یکی از دامداری های سطح استان عنوان کرد: به دلیل اختلافات مالی ایجاد شده در این دامداری و در ادامه آن شکایت فرد شاکی به دادگاه، آن فرد توانسته است از دادگاه حکمی برای انتقال گاوها بگیرد و در حال حاضر نیز در این دامداری هیچ گونه دامی وجود ندارد و تمام گاوها موجود در این دامداری با حکم دادگاه و حضور نماینده دادگاه در 2 روز تخلیه شده است.

وی تاکید کرد: انتقال گاوها باید با مجوز و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی انجام می شده است. ما از این انتقال خبر داشتیم و ماشین های انتقال گاو را هم دیده بودیم، ولی در زمان انتقال هیچ یک از کارشناسان ما آنجا حضور نداشته اند و  این انتقال بدون مجوز دامپزشکی انجام شده است. در روز اول حدود 260 دام به یک دامداری در بهشهر و مابقی دام ها در روز دوم به دامداری هایی در سرخنکلا، ایلوار و شصت کلا منتقل شده اند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا با اشاره به اینکه هیچ دامی به کشتارگاه منتقل نشده است و ذبحی نیز صورت نگرفته است، افزود: فیلم منتشر شده در این زمینه نیز معتبر نیست و در آن مشخص نیست که این گاوها مربوط به کدام دامداری هستند.

وی با بیان اینکه در این گاوداری 1158 گاو وجود داشته است، خاطر نشان کرد: کشتارگاه اینچه برون یک کشتارگاه صنعتی است و ظرفیت ذبح بیشتر از 40 گاو در آن وجود ندارد. همچنین مابقی کشتارگاه های موجود در این منطقه نیز به صورت سنتی هستند که ظرفیت ذبح در آن ها نیز بیشتر از 3 گاو در طول روز نیست، لذا با توجه به ظرفیت کشتارگاه های موجود در سطح استان امکان ذبح این تعداد گاو در طول یک روز در این منطقه وجود ندارد.

فکوری تصریح کرد: انتقال این گاوها بنا به دستور دادگاه صورت گرفته و با وجود مطرح شدن مسائل بهداشتی در زمینه انتقال گاوها و حضور اداره کل دامپزشکی در دادگاه، باز هم تاکید بر انتقال گاوها وجود داشت و در ادامه نیز نتوانستیم از این انتقال جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، احمد قلندری، مدیرعامل بزرگترین واحد پرورش گاو شیری نژاد هلشتاین در گلستان اظهار کرد: این گاوها با وجود دستور مستقیم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و دستور مستقیم دادگستری استان، در لیست اموال شرکت قرار گرفته است و برهمین اساس شبانه طلبکاران شرکت، گاوها را به کشتارگاه انتقال داده اند

براساس اظهارات وی، در حالی این انتقال صورت گرفته که پنج گاو در همان لحظه زایمان کرده بودند و با همان شرایط نامناسب آنها را به سمت کشتارگاه انتقال داده اند. این درحالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان طبق نامه شماره ۱۰۷۷۳/۱ در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۴، به رئیس کل دادگستری استان، این واحد پرورش گاو شیری را به عنوان واحد نمونه در امور اصلاح نژادی و تامین منابع ژنتیکی کشور معرفی کرده و خواستار رفع توقیف و بازداشت گاوها به عنوان اموال این شرکت شده است

در نامه‌ای که رییس جهاد کشاورزی گلستان به رییس دادگستری گلستان ارسال کرده است، آمده است: " حفظ و نگهداری این سرمایه ملی و بیت المال و حمایت از بخش تولیدات کشاورزی و دامی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش همیشه مورد توجه بوده است. از آنجا که توجیهات اقتصادی اینگونه واحدها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده، توقیف و بازداشت و نگهداشتن دام به عنوان موجود زنده دارای ریسک بالا و خطرات و ضایعات جبران ناپذیری است، لذا با توجه به جایگاه دستگاه قضایی در مباحث اقتصادی و اشتغال و جذب سرمایه گذاری و حفظ و تامین آن، مستدعی است نسبت به رفع بازداشت دامهای زنده که از حساسیت و هزینه بالایی برخوردار است، دستور بررسی و همکاری لازم را مبذول فرمایید." 

پاراف این نامه نشان می دهد، رئیس دادگستری استان نیز این نامه را برای همکاری لازم به شعبه دادگاهی که پرونده در آن در حال بررسی بوده ارسال می کند اما در نهایت حکم بازداشت گاوها صادر می شود، آنهم گاوهایی که آخرین روزهای آبستنی خود را سپری می کردند.

قلندری در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری روندی که برای خرید این دام‌ها طی شده گفت: در سال  89 گاوهایی را با نژادی جدید از کشور کانادا و با همکاری بانک ملی شعبه گرگان و هم‌چنین تامین اعتبار از طریق حساب ذخیره ارزی خریداری و وارد ایران کردیم.

وی ادامه داد: در آن زمان گاوداری شرکت تکنام گلستان بزرگترین گاوداری شمال کشور بود و 58 کارگر در این دامداری مشغول فعالیت بودند اما در حال حاضر به دلیل مشکلات ایجاد شده تمام کارگران از کار بیکار شده و حتی یک راس گاو نیز در این گاوداری باقی نمانده است.

مدیر داخلی این شرکت ادامه داد: مشکلات مالی به وجود آمده از آنجا آغاز شد که پولی را از شخصی قرض و در ازای آن چندین چک  به آن شخص داده بودیم که در این بین تعدادی از چک‌های سفید امضای ما نزد آن شخص باقی ماند.

وی ادامه داد: این شخص در سال گذشته از 5 فقره چکی که در نزد خودش داشت در 3 فقره از آن ها مبلغ 20 میلیارد تومان می‌نویسد و به بانک می‌برد و این چک‌ها نیز در بانک برگشت می‌خورند؛ بعد از مراجعه به دادگاه و ارجاع پرونده به کارشناسی و خط شناسی در تهران، گروه خط شناسی 5 نفره با بررسی خط چک و امضا و تاریخ تقدم و تاخرش به این نتیجه می‌رسند که این چک‌ها توسط فرد دیگری نوشته شده و از این چک‌های سفید امضا، سوءاستفاده شده است که در نتیجه دادگاه بدوی، حکم به برائت ما می‌دهد؛ اما پس از انجام شکایت دوباره توسط آن شخص، پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده و در این دادگاه پرونده به گونه‌ای دیگر بررسی می‌شود و  در نهایت برای پسر و برادر من 2 سال حکم زندان صادر می‌شود و شخص شاکی هم به میزان 20 میلیارد تومان حکم توقیف اموال می‌گیرد که در راستای این اقدام قسمتی از دامداری و 2 قطعه زمین از دارایی‌های ما توقیف می‌شود.

وی گفت: متاسفانه دام‌های زنده نیز توقیف می‌شوند که از آنجایی که گاوها متعلق و تحت پوشش بانک بوده است، بانک اعتراض ثالثی را به دادگاه ارسال می‌کند، اما دادگاه بدون توجه به این موضوع و اعتراضات ما به این رای و هم‌چنین نامه رئیس اداره کل جهادکشاورزی استان مبنی بر عدم توقیف دام‌ها و هم‌چنین نامه رئیس سابق دادگستری استان مبنی بر رفع توقیف این گاوها، برای فروش این گاوها مزایده برگزار می‌شود.

قلندری ادامه داد: با برگزاری این مزایده، کسی خواستار خرید این گاوها نشد و در نتیجه، فرد شاکی اعلام کرد که گاوها را به عنوان طلبش برمی‌دارد.

وی اظهار کرد: طی روزهای گذشته، 15 نفر از افرادی که هیچ آشنایی با کار دامداری نداشتند وارد دامداری شده و با وضع وحشتناکی 263 گاو آبستن را از دامداری خارج و منتقل می‌کنند. اما وضعیت به گونه‌ای بود که 5 تا از گاوها در همان روز گوساله‌هایشان را به دنیا آوردند.

وی افزود: در همان روز ما متوجه شدیم که این گاوها را به خلیل محله بهشهر منتقل کرده‌اند که در طول این انتقال تعدادی از گاوها در مسیر راه تلف شدند و تعدادی نیز در صبح روز بعد به کشتارگاه منتقل شدند.

قلندری در ادامه خاطرنشان کرد: فردای این روز دامپزشکی نامه‌ای مبنی بر این که نقل و انتقال گاو تنها باید با مجوز دامپزشکی باشد صادر می‌کند که به این نامه نیز توجهی نمی‌کنند و در روز بعد با عنوان این‌که این گاوها فقط در داخل استان انتقال پیدا می‌کنند از ساعت 11 صبح تا 5:30 صبح روز بعد گاوها با وسایل غیراستاندارد منتقل می‌شوند.

وی عنوان کرد: این گاوها را در 3 دامداری در سطح استان پخش کردند و از آن روز به بعد نیز خبرهایی مبنی بر تلف شدن بعضی از این گاوها و انتقال آنها به کشتارگاه به گوش ما می‌رسد.

قلندری تاکید کرد: این گاوها با کمک و هزینه و سرمایه‌گذاری دولت خریداری شده بودند و 90 درصد از این قرارداد به نام بانک ملی شعبه گرگان بوده و شرکت ما صاحب این گاوها نبوده است.

وی در پایان اظهار کرد: بی‌توجهی به قانون، باعث ریخته شدن خون این حیوانات شد و در حال حاضر نیز این گاوها به گاوداری‌های نامناسب برای این گونه گاوها، منتقل شده‌اند .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
0
0
خبرهایی اينچنين در این کشور عادی ست، اما متاسفيم برای کسیکه ارزش واقعی را نمفهمد و علاوه بر آن وجدان انسانی هم ندارد.
نظر شما
ادامه