کد خبر: ۳۰۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

یک دامپزشک با اشاره به روز مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی و زیست محیطی کشور،بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سید شهرام میرزمانی» گفت: بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، عفونت ها یا بیماری هایی هستند که به طور مستقم یا غیر مستقیم از راه مواد غذایی آلوده یا تماس با حیوانات آلوده منتقل می شوند مانند بیماری کیست هیداتیک، هاری و تب مالت که به دلیل پیچیدگی عوامل متعدد ایجاد کننده آن ها، به عنوان یک تهدید برای جامعه انسانی مطرح هستند و کنترل آن ها به همکاری و مشارکت تمامی بخش ها و حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

وی ادامه داد: بیماری هایی که به طور طبیعی بین انسان  و حیوان منتقل می شوند شامل تب مالت، سیاه زخم، طاعون، آنفولانزای پرندگان، بیماری‌های انگلی و غیره هستند همچنین بررسی های جدید نشان داده است که حدود 61درصد از 1415 عامل بیماری زا از حیوانات به انسان منتقل و از میان 175 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 132 مورد آن از حیوانات به انسان انتقال می‌یابد.

میرزمانی با بیان اینکه تب مالت، تب خون ریزی، هاری ، حیوان گزیدگی و سیاه زخم شایع ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است، گفت: این گونه بیماری ها از طریق حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و اسب، حیوانات اهلی شده مانند میمون، حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و دست آموز (پرندگان، آبزیان زینتی،جوندگان مانند همستر و خرگوش) و حیوانات باغ وحش از راه تماس مستقیم شغلی و پرورش و نگهداری و یا غیر مستقیم مانند مصرف مواد غذایی و آب آلوده و تماس با محیط زیست به انسان قابل انتقال هستند.

این  دامپزشک مهترین راه های انتقال و انتشار این بیماری ها را تماس بین انسان و حیوانات مولد غذایی و حیوانات خانگی، واردات و صادرات حیوانات زنده، غذاهای با منشاء حیوانی و کالاها و فرآوری های تهیه شده از مواد حیوانی مانند لوازم آرایشی عنوان کرد.

میرزمانی با اشاره به اینکه برخی بیماری ها از راه آب و غذا از حیوان به انسان منتقل می شوند، گفت: بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان منتقله از راه غذا به وسیله مصرف غذا و آب شرب آلوده به میکرو ارگانیسم های بیماری زا از جمله باکتری ها، ویروس ها و انگل ها وارد می شوند همچنین خطر آلودگی از مزرعه تا سفره وجود دارد. بنابراین پیشگیری و کنترل این بیماری ها در سرتاسر زنجیره غذایی ضروری است.

وی گفت: برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات اقداماتی مانند رعایت بهداشت فردی، تمیز کردن و ضد عفونی کردن محل نگهداری حیوانات، کنترل حشرات حامل بیماری و مراقبت منظم دامپزشکی ضروری است .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامرضا علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
09301100704__ ___09197702132
نظر شما
ادامه