کد خبر: ۳۰۶۰۲
 

مردم کشور بولیوی برای برطرف شدن مشکلات تنفسی‌شان شیر خر می‌خورند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، مردم کشور بولیوی برای جلوگیری از نفوذ سرما به استخوان، کاهش مشکلات تنفسی و کاستن از گرمایی که به صورت بخار هوا از دهان خارج می‌شود، شیر خر می‌نوشند.

نوشیدن یک لیوان شیر خرِ تازه، کاری است که هر روز صبح زنان «آیمارا» در خیابان‌های شهر «ال آلتو» دومین شهر بزرگ این کشور بعد از «لاپاز» پایتخت بولیوی انجام می‌دهند.

باور مردم بولیوی بر این اساس استوار است که نوشیدن شیر تازه خر از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند. زنان و مردان بسیاری در این کشور از راه فروش شیر خر گذران زندگی می‌کنند.

«لوز ممانی» یکی از مشتریان این نوشیدنی عجیب به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است که پنج سال قبل سرفه‌های شدیدی داشتم و بعد از استفاده مداوم از شیر خر دیگر طی 5 سال گذشته سرفه نکرده‌ام.

در بین فروشندگان «پترونا یوجرا»(Petrona Yujra) که باسابقه‌ترین شیرفروش محسوب می‌شود، می‌گوید که 35 سال به فروش شیر الاغ اشتغال دارد و نوشیدن شیر مشکلات ریوی وی را بهبود بخشیده است.

وی می‌گوید که شیر تازه خر بیماری‌هایی با منشاء تنفسی همچون آسم، برونشیت و ذات‌الریه را بهبود می‌بخشد.

«الیزابت کانیپا»، مدیر برنامه «نوشیدن شیر مادر» در وزارت بهداشت بولیوی در این رابطه گفت: تاکنون هیچ مطالعه یا تحقیقات علمی که نشان دهد شیر خر دارای خواص درمانی است وجود نداشته اما ما می‌دانیم که آن حاوی پروتئین فراوانی است که از این لحاظ شباهت بسیاری با «آغوز» دارد.

«آغوز» شکلی از شیر پستانداران است که در ابتدای دوران بارداری و در حین آن توسط بدن تولید می‌شود و حاوی آنتی بادی فراوان است که از نوزاد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

منبع: آسوشیتدپرس
 
 
برچسب ها: بولیوی، شیر خر،
نظر شما
ادامه