کد خبر: ۳۰۶۲۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
حمید کهرام
 

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: انجام آزمایشات جدید پایداری روی تولیدات موسسه نشان می‌دهد که عمر واقعی تعدادی از واکسن‌های ما بیش از آن چیزی است که تاکنون اعلام شده و با این شرایط پیش‌بینی می‌شود تاکنون ۵۰ درصد از واکسن‌های‌‌ فلج اطفال و ۲۰ درصد از واکسن‌های طیور تولیدی این مؤسسه هدر رفته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر حمید کهرام» در مورد افزایش عمر قفسه‌ای (تاریخ انقضای) برخی واکسن‌ها و فرآورده‌های تولیدی این مؤسسه گفت: آزمایشاتی که برای تعیین عمر قفسه‌ای محصولات تولیدی این مؤسسه انجام شده به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالی که طی سال‌های گذشته با تغییر مواد و حلال‌ها ممکن است تاریخ انقضای این محصولات تغییر کرده باشد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: بنابراین از حدود 10 ماه گذشته با تمرکز بر این موضوع، تلاش کردیم تا بازنگری جدی در این زمینه اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: هدف از انجام این آزمایشات این بود که با توجه به تغییرات انجام شده و استفاده از مواد نگهدارنده طی سالیان گذشته مدت مصرف جدید واکسن‌ها و فرآورده‌های تولیدی این مؤسسه را بدست آوریم که چه محصولاتی تاریخ انقضای آنها طولانی‌تر و چه محصولاتی کمتر شده است که در بیشتر آزمایشات نتیجه حاصله بیشتر شدن تاریخ انقضای واکسن یا فرآورده بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه طبق پروتکل های جهانی و روش های جدید، آزمایشات مختلفی روی تعدادی از واکسن‌ و فرآورده‌های موسسه انجام شد، گفت: این آزمایشات نشان می‌دهد که عمر واقعی قفسه‌ای (تاریخ انقضای) این واکسن ها بیش از آن چیزی است که اعلام شده است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه بازنگری در مدت زمان نگهداری واکسن های موسسه رازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است، گفت: اجرای این رویکرد سبب جلوگیری از هدر رفت سرمایه، ماده اولیه و نیروی کاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که به دلیل انجام نشدن این آزمایشات در سال‌های گذشته چه میزان از تولیدات ملی این مؤسسه هدر رفته و آیا برآورد خسارتی انجام شده است، گفت: خیر، برآورد خسارت انجام نشده زیرا با تحویل واکسن به وزارت بهداشت و همچنین سازمان دامپزشکی دیگر این مؤسسه دسترسی به آمار مصرفی واکسن‌ها برای برآورد خسارت ندارد.

کهرام بیان داشت: اما پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های گذشته شاید حدود نیمی از واکسن‌های فلج اطفال تولیدی مؤسسسه رازی دور ریخته شده باشد.

وی با بیان اینکه برآورد مؤسسه هدر رفت 20 درصد از واکسن‌های طیور تولیدی بوده است، افزود: هر دو یا سه سال یکبار مؤسسه رازی بخشی از واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته طیور این مؤسسه را امحا می‌کرد که پیش‌بینی می‌شود با افزایش تاریخ انقضای این واکسن‌ها دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت کار اقتصادی انجام نمی‌دهد در این زمینه هم برآورد خسارتی انجام نشده است.

کهرام در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش تاریخ انقضای واکسن‌ها آیا کیفیت این محصولات حفظ می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند از مصرف آن اطمینان خاطر داشته باشد، تصریح کرد: بله، در حال حاضر مؤسسه فقط اقدام به اعلام نتایج آزمایشات کرده و برچسب هیچ واکسنی را برای عرضه به بازار با تاریخ مصرف جدید، تغییر نداده است.

وی افزود: تغییر برچسب (تاریخ انقضاء) بعد از توافقات وزارت بهداشت در مورد واکسن‌های انسانی و سازمان دامپزشکی در مورد واکسن‌های دام یا طیور انجام می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: وزارت بهداشت با ارزیابی و بررسی مدارک و مستندات مؤسسه و در صورت لزوم انجام آزمایشات جدید بر روی واکسن‌ها مجوز تغییر برچسب واکسن‌ها را صادر می‌کند.

وی پاسخ مشخصی به این سؤال نداد که آیا با توجه به تغییر حلال‌ها ممکن بوده ماندگاری واکسنی کمتر شده باشد و چرا آزمایشات پایداری طی این سال‌ها برای تشخیص این مسئله انجام نشده است.

 
 

ابطال مجوز شرکت توزیع مؤسسه رازی/ ادعای رئیس مؤسسه سرم‌سازی رازی با واقعیت جور نیست

بخش خصوصی درباره ادعای رئیس مؤسسه رازی درباره افزایش طول عمر واکسن‌های تولیدی، نظر دیگری دارد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته "آزمایشاتی که برای تعیین عمر قفسه‌ای محصولات تولیدی این مؤسسه انجام شده به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالی که طی سال‌های گذشته با تغییر مواد و حلال‌ها، ممکن است تاریخ انقضای این محصولات تغییر کرده باشد."

به گفته حمید کهرام، اکنون طبق آزمایشات جدید صورت‌گرفته، اکثر محصولات تولیدی این مؤسسه طول عمر بیشتری داشته و تاریخ انقضای آنها باید طولانی‌تر باشد.

این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان داروهای دامی در این باره به ایانا گفت: تمام واکسن‌های دامپزشکی و پزشکی تولید شده در دنیا ضریبی دارند که طبق آن، طول عمر هر ماده بیولوژیکی را بر اساس شرایط نگهداری غیرعادی و در بدترین حالت، تعیین می‌کنند.

«محمدرضا نوذری» با اشاره به اینکه قطعاً هیچ برچسبی از واکسن‌ها تاریخ انقضای بیشتر از ۱۸ ماه ندارد، افزود: بنابراین محصولات مختلف دنیا معمولاً ضریب اطمینانی بیشتر از تاریخ گفته شده دارند و این در تمام کشورها مرسوم است، زیرا همانطور که گفته شد، کارخانه‌ها با در نظر گرفتن بدترین شرایط نگهداری، تاریخ برچسب را تعیین می‌کنند و مدت‌زمان کمتری را مدنظر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، ادعای مؤسسه رازی، مبنی بر تغییر آزمایشات با آنچه که به واقع در حال اتفاق افتادن است، تفاوت دارد. یعنی واکسن همان واکسنی است که سال‌ها قبل، مدت زمان نگهداری آن در شرایط مطلوب و نامطلوب تعیین شده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان داروهای دامی، اینکه هم‌اکنون حدود پنج تا شش ماه از ابطال مجوز شرکت توزیع زیرمجموعه این مؤسسه گذشته، شبهه برانگیز است. ضمن اینکه آنها با اهمال در تامین واکسن تب‌برفکی، در سال گذشته، کشور را دچار بحران کردند. زیرا آنها متعهد شده بودند که این ماده بیولوژیکی را تأمین کنند.

نوذری ادامه داد: البته عوض کردن برچسب برخی واکسن‌ها توسط سازمان دامپزشکی انجام گرفته و تاریخ انقضای آن برای مدتی محدود در سال‌های گذشته تمدید شده است، اما این تمدید با کسب تاییدیه مرکز تشخیص و کمپانی واردکننده و با هماهنگی سازمان‌های بهداشتی جهانی صورت خواهد گرفت.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
3
با سلام ............................. همان مانده که دبیر انجمن واردکنندگان هم در مورد فلج اطفال اظهار نظر بفرمایند، در مورد واکسن های انسانی که مورد تایید و نظارت سازمان بهداشت جهانی است و از سال 80 حتی یک نمونه ابتلا به فلج اطفال در کشور نداشته ایم در حالیکه تمام کشورهای اطراف ما مخازن عظیم این ویروس اند،فرمایشات گهربار ایشان که فاقد هر گونه مستندات می باشد جای بسی شگفتی و تعجب دارد. می خواهید موسسه استراتژیک رازی را که در 100 سال گذشته مسئول برقراری سلامت در جامعه انسانی و دامی ایران بوده را ببندیم تا دوستان تمام محصولات تولیدی رازی را یک جا وارد کنند ...........................................
همکار وزارت بهداشت
|
Germany
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
1
0
ناشناس محترم لطفا مظلوم نمایی نفرمایید .
اگر واقعا برای برقراری سلامت ارزش قائل هستید لطف بفرمایید و تعرفه واردات واکسنهای دامی خود را همانند واکسنهای انسانی وزارت بهداشت به 4% کاهش دهید نه اینکه پشت تعرفه بالا پناه گرفته و با کمک دوستان خود در سازمان دامپزشکی واکسن .......................... خود را ........ خلق الله نمایید!!!!!!
كارشناس مبارزه سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
طبق اظهارات مسئولين ...................... ميزان واكسنهاي تاريخ مصرف گذشته بسيار بالا بوده است و بازرسان محموله ها را در حين تغيير لبل كشف كرده اند .............................. فعاليت شركت پخش واكسن موسسه بدون مجوز هم صحت دارد بنده شخصا" از همكاران قديمي شاغل در دارويي سازمان پرسيدم ................................ سكوتش قابل پيش بيني است ولي سايرين چه توجيهي دارند؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
تابناک البرز: اعتراف عجیب رئیس موسسه سرم‌سازی رازی/ ده‌ها سال سرمایه‌های کشور را دور می‌ریختیم .
متعجبم که حتی تابناک هم فهمید که، .....................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
3
حکیم مهر عزیز، دلیل حذف پاراگراف آخرتان چه بود، چرا پس از اظهار نظر همکار محترم وزارت بهداشت !!! که از واردات واکسن های دامی !!! با دلسوزی ملی سخن گفتند آن را پاک کردید؟ در سال اقتصاد مقومتی برای از بین بردن تولیدات داخلی دوستان وارد کننده از هیچ تلاشی دریغ ندارند حتی به قیمت زیر سوال بردن نماد واکسن سازی ایران، ما ششمین کشوری در جهان هستیم که موفق به تولید واکسن فلج اطفال که پروسه تولیدش بین 2 تا 4 سال طول می کشد در بیش از 4 دهه پیش بودیم و امروز یکی از باکیفیت ترین واکسن های فلج اطفال جهان را تولید می کنیم. اگر می خواهید قسمتی از متن اینجانب را حذف کنید متن بنده را نگذارید.
دکتر حسنی
|
United States of America
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
3
0
جناب آقای دکتر به نظر می رسد بیانات جنابعالی در خصوص عمر مفید واکسن ها فقط جهت توجیه آنچه در ................. در شهر اشتهارد ......................... صورت گرفته است و هم زمانی بیانات حضرت عالی با ................... با هماهنگی جناب عالی تامل برانگیز است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
1
آهمکاران عزیز باسلام باتجربه چندین ساله خود درامر شاخه های مختلف دامپزشکی بعزض میرسانم واکسنهای موسسه رازی هیچ اشکالی درامر پیشگیری ندارند بخصوص واکینهای دامی بلکه نحوهه نگهداری واکسن کهاز زمتنیکه در دست بخش خصوصی آنهم دکتران دامپزشک کم تجربه وکم کار که فقط به درامد بدون فعالیت ممکن است فکر کنند زیرا واکسن در پشت اتومبیل کار کنان مرکز مایه کوبی قرار دارد ووکسیناتورها مستقیما"با دامدار در تماس میباشند وبه سلیقه خود تشخیص میدهند چه واکنی را برای دام تجویز کنند علاوه براییکه مسول مرکز نظارت مستقیم بکار اوندارد مسول شبکه هم نظارت ناگهنی در این امر نارد فقط هر چند مدت یکبار به دفتر مرکز میه کوبی ممکن است مراجعه کند نه به امر اجرایی واکسیناسیوناین بخصوص برای گ.سفند واکسنهای پشت سرهم وتزریق آورمکتین هرماه یکبار وذبح گوسفند بیمار وفروش گوشت آن وبمصف مردم ناآگاه که باوردارند اگر گوشت غیر بسه بندی تهیه کنند یا شیر فله ای سالم تر میرسدفقط ما میگویم بهداشت مواد خام دامی دردست دامپزشکی است که کاملا"درست ولی بشرط آنکه آنچه وظیفه کاری ماست کامل انجام دهیم وافرادی که درکار ستی میکنند از این کار کنار بگزاریم واغماض نکنیم والسلام برای تایید گفته های بنده قسمت بازرسی میتوانند بلزرسی ناگهانی انجام دهند تا مشکل کار برایشان روشن شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
0
دکتر کهرام گفت: آزمایشاتی که برای تعیین عمر قفسه‌ای محصولات تولیدی این مؤسسه انجام شده به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالی که طی سال‌های گذشته با تغییر مواد و حلال‌ها ممکن است تاریخ انقضای این محصولات تغییر کرده باشد. وی تصریح کرد: هدف از انجام این آزمایشات این بود که با توجه به تغییرات انجام شده و استفاده از مواد نگهدارنده طی سالیان گذشته مدت مصرف جدید واکسن‌ها و فرآورده‌های تولیدی این مؤسسه را بدست آوریم که چه محصولاتی تاریخ انقضای آنها طولانی‌تر و چه محصولاتی کمتر شده است که در بیشتر آزمایشات نتیجه حاصله بیشتر شدن تاریخ انقضای واکسن یا فرآورده بود.
آقا این ...............................ها چیه که تحویل خبرنگاران میدید، ......................... مگر هر تغییری در پروتکل تولید الزاما نبایستی قبلا اثرش در ماندگاری واکسن بررسی و مطالعه شده باشد؟ چهار تا آدم غیر فنی و ................... دور هم نشستید و برای توجیه خودتان و ................. هر چیزی رو بهم ربط میدید و نتیجه هم میگیرید. ......................... بیشتر از این .................... مایه شادی و خنده رقبا و افسوس دلسوزان و زحمت کشان عرصه تولید رو فراهم نکنید. همه اهل فن همه چیز رو میدونند و فقط شماها سرتون رو زیر برف کردید فکر میکنید اگر شما چیزی نمیبینید پس بقیه هم نمیبینند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
2
0
10 ماه پیش میشه تقریبا چه تاریخی؟ آیا این 10 ماهی که ذکر شده، با شروع فعالیت بخش اشتهارد هم زمان نیست؟ احتمالا منظور تهیه مستنداتی نیست که موضوع رو یک طوری بهم ربطش بدهند و طبیعی کنند؟
دلیل دوم این موضوع اینست که دکتر همیشه اخبار رو پیشاپیش میدادند ولی حال از گذشته صحبت میکنند این خیلی عجیبه، اینطور نیست؟ دلیل سوم هم اینست که قطعا در آینده نزدیک اعلام میکنند واکسن هایی که در اشتهارد ............... شده در آزمایشات کنترلی اثر بخش تشخیص داده شده است. منتظر می مانیم
حال آنکه موضوع بحث اشتهارد تنها این نیست، بلکه ایجاد رویه بسیار غلطی است که تمامی پرتکل های تولید و همچنین سلامت سیستم توزیع واکسن را بدست خود مسخره کرده و نابود نموده ایم. ضمنا صحبت های ایشان در این مصاحبه هم خط بطلان بر زحمات چندین ده ساله موسسه است وگرنه اگر قرار بر کار روی ماندگاری واکسن است که بایستی بصورت مستمر و قبل از ارائه واکسن به بازار انجام شود و در اینصورت نیاز به مصاحبه ندارد مصداق این ادعا هم اینست که ببینیم تا کنون چند نفر از مدیران کمپانی های مطرح چنین مصاحبه هایی رو تحویل مشتریان خود داده اند؟
بیان این صحبت ها از زبان رئیس موسسه که فرموده اند: آزمایشاتی که برای تعیین عمر قفسه‌ای محصولات تولیدی این مؤسسه انجام شده به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالی که طی سال‌های گذشته با تغییر مواد و حلال‌ها ممکن است تاریخ انقضای این محصولات تغییر کرده باشد و در جای دیگر فرموده اند: هدف از انجام این آزمایشات این بود که با توجه به تغییرات انجام شده و استفاده از مواد نگهدارنده طی سالیان گذشته مدت مصرف جدید واکسن‌ها و فرآورده‌های تولیدی این مؤسسه را بدست آوریم که چه محصولاتی تاریخ انقضای آنها طولانی‌تر و چه محصولاتی کمتر شده است که در بیشتر آزمایشات نتیجه حاصله بیشتر شدن تاریخ انقضای واکسن یا فرآورده بود. واقعا تعجب برانگیز است. یعنی واقعا موسسه محصولاتی را به بازار میداده که تاریخ انقضای آنها با موارد درج شده بر روی لیبل آنها هم خوانی نداشته است؟ وا مصیبتا وا اسفا وا .................................................. چه بسیار انسان های شریفی که در راه اعتلای موسسه عمر و سلامتی خود را نثار کردند، میر شمسی ها، اخویزادگان ها ، آمقی ها و دهها نفر از افرادی که سلامت خود را در آزمایشگاهها به خطر انداختند تا محصولی قابل اطمینان به مصرف کننده عرضه کنند و حالا ما اینطور فاتحه همه چیز را ..................... به باد میدهیم.
نظر شما
ادامه