کد خبر: ۳۰۶۴۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
 
 

«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت:

کتامین که این روزها از آن به عنوان مخدر نام برده می‌شود، دارویی است که مصارف پزشکی دارد اما در عین حال مورد سوء مصرف نیز قرار می‌گیرد.

در اخبار چند روز اخیر نام مخدری جدید آمده بود که میان دبیرستانی‌ها و پچه پولدارها خواهان بیشتری دارد. نام این ماده کتامین است و عوارض کوتاه مدت آن بیماری‌های دهان و دندان و فشار خون عنوان شده است.

اما نکته قابل توجه این است که برخلاف اخبار منتشر شده و تصور عمومی بوجود آمده، کتامین ماده مخدر نیست بلکه دارویی است از دسته آنتاگونیست که مصرف پزشکی در اتاق عمل، درمان افسردگی و درمان حیوانات دارد که متأسفانه این روزها عده ای جوانان از آثار و عوارض کتامین روی بدن از آن سوء استفاده می‌کنند.

کتامین مخدر چیست؟

کتامین یک ماده مخدر و از داروهای آنتاگونیست گیرنده ای
NMDA است و ابتدا به عنوان یک ماده بیهوشی در حیوانات و بعد در انسان استفاده شد و امروزه به عنوان داروی برای درمان افسردگی بکار می رود.

کتامین داروی تضعیف کنندهٔ سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است. این دارو در سال 1963 به عنوان جایگزینی برای فن سیکلیدین و برای مصرف در دامپزشکی تولید شد. در مقایسه با برخی دیگر از داروهای هوش بری، کتامین کم خطرتر است چون تنفس و گردش خون را متوقف نمی کند و عق زدن غیر ارادی (
gag reflex) را از کار نمی اندازد.

کتامین در انسان آثار توهم زا ایجاد می کند و به این علت در پزشکی استفاده ٔ کمی دارد، اما همچنان در دامپزشکی برای هوشبری رایج است.

كتامين به‌عنوان دارو چه استفاده‌اي در درمان‌هاي پزشكي دارد؟

كتامين يكي از انواع داروهاي بيهوشي است. در حقيقت دارويي است كه بيمار را در حالت بيدار‌باش نگه مي‌دارد. اين دارو به شكل آمپول‌هاي 50 ميلي‌گرمي موجود است و عضلاني براي بيهوشي‌هاي كم‌عمق مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

افرادي كه براي جراحي بيهوش شده‌اند با اثرات اين دارو به خوبي آشنا هستند؛ حالتي است بين هوشياري و بيهوشي كه فرد ميان زمين و هواست.

صداي اطرافيان را مي‌شنود و آنها را مي‌بيند اما خيلي توان حركت و گفتار ندارد. به نوعي بيمار رام و كرخت است. فرامين را گوش مي‌دهد اما آنقدر به هوش نيست كه بتواند راه برود.

اگر پزشك به او بگويد دستت را تكان بده يا چشمانت را باز كن، مي‌تواند اين كارها را انجام دهد. البته كتامين بخشي از داروهاي بيهوشي است كه استفاده مي‌شود و معمولا داروهاي بيهوشي تركيبي از چند دارواست. اطلاعات تكميلي را متخصصان بيهوشي بهتر مي‌دانند اما اين دارو عوارض قلبي و تنفسي براي فرد به همراه دارد.

کتامین داروی ضد افسردگی

روانپزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که «کتامین» با تاثیر بر نوعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم به «گلوتامات»، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد کتامین ظرف 24 ساعت علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. این دارو که در تهیه داروهای بیهوشی کاربرد دارد، برخلاف دیگر داروهای افسردگی ظرف 24 ساعت اثر کرده و علائم افسردگی را در بیش از 60 درصد بیماران کاهش می‌دهد.

«سانجای ماتیو»، سرپرست این مطالعه می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد که کتامین اثرات ضد افسردگی سریع و قوی دارد. با این حال باید تاکید کرد که این دارو عوارض جانبی جسمی و روانی نیز دارد.

به گفته متخصصان، با وجود این تاثیر درمانی مثبت در تجویز کتامین باید به عوارض جانبی جدی آن مثل افزایش فشارخون توجه کرد.

روزنامه دیلی‌میل نوشت: پزشکان معتقدند که کتامین با تاثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی گلوتامات باعث کاهش افسردگی می‌شود. گلوتامات انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که انتقال اطلاعات از یک سلول عصبی به سلول دیگر را تسریع می‌کنند.

کاهش درد ناشی از شکستگی با تزریق فوری کتامین

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند، تزریق سریعتر کتامین با دوز پایین به کاهش درد ناشی ‌از شکستگی در کودکان کمک می‌کند.

کتامین به ‌عنوان عامل تسکین درد، طی روندی با دوز 1 تا 1.5 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای کودکان تجویز و توصیه می‌شود در‌ عرض 30 تا 60 ثانیه تزریق شود.

اما محققان آمریکایی در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند که تزریق سریعتر کتامین در عرض تنها پنج ثانیه ممکن ‌است منجر به کاهش نیاز به ‌دوزهای بالاتر و تسریع در کاهش درد شود.

در این پژوهش دوزهای مختلف کتامین به 60 کودک و نوجوان سالم با سن دو تا 17‌ سال با شکستگی ساعد تجویز شد؛ به ‌طور‌کلی 95 درصد کودکان به‌طور موثری با دوز 0.7 تا 0.8 میلی‌گرم بر کیلوگرم تسکین یافتند. عوارض ناخواسته، خفیف و بیشتر محدود به استفراغ گزارش شد.

نتایج این تحقیق در مجله
Emergency Medicine منتشر شده است.

فراموشی و ایست قلبی اثرات دارویی

اين موضوع به دوز دارو بستگي دارد که چه آثاری را بر بدن بیمار باقی بگذارد. دوز بالاي كتامين مي‌تواند باعث ايست قلبي و مرگ شود.

اما دوزهاي پايين تا كمتر از يك ساعت و حتي حدود يك ربع، كرختي و فراموشي را به همراه دارد. مهم‌ترين مشكل فراموشي است و ممكن است فرد تا مدت‌ها متوجه نشود چه مسايلي براي او پيش آمده است.

اين دارو حتي به شكل خوراكي هم مصرف مي‌‌‌شود. اگر اخبار حوادث را مطالعه كنيد ‌با مواردي مواجه مي‌شويد كه مي‌تواند نتيجه مصرف ناآگاهانه چنين موادي باشد.

اينكه گفته مي‌شود كه راننده‌اي را با خوراندن آبميوه بيهوش و خودرويش را به سرقت برده‌اند نتيجه خوراندن كتامين است.

کتامین و سرنوشت مشابه با ترامادول و ریتالین

سوء استفاده از داروها اتفاق عجیب و جدیدی نیست و چندین سال است که رواج پیدا کرده است. پیش قراولان این امر نیز برخی از دانش آموختگان یا محصلین پزشکی و شیمی هستند که با خصوصیات و آثار داروها آشنایی کاملی دارند.

بعد از آنکه کاشف به عمل آمد که سوء مصرف ترامادول بیش از مصرف پزشکی آن شده است، ستادمبارزه با موادمخدر هشداری به وزارت بهداشت داد. هشداری که موجب شد تا تولید و واردات این دارو ممنوع شده و ترامادول به لیست داروهای ممنوعه فرستاده شود.

ریتالین نیز سرنوشت مشابهی با ترامادول دارد. داروی شب امتحان که برای افزایش تمرکز و شب بیداری در شب‌های امتحان حتی از سوی مشاوران تحصیلی تجویز می‌شود.

ریتالین نیز آثار مخرب بسیاری دارد و بارها و بارها کارشناسان و درمانگران اعتیاد و همین طور مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به مصرف خودسرانه آن هشدار داده‌اند.

اکنون، کتامین نیز به سرنوشت ریتالین و ترامادول دچار شده و بعد از آن که آنهایی که دسترسی به این دارو در بیمارستانها داشتند و با خواص آن آشنا بودند، پیش قراول استفاده نابجا از کتامین شدند و بعد هم که مصرف آن را ترویج دادند.

این موضوع حتی در گزارش یکی از روزنامه ها به تاریخ سوم آذر 93 اشاره شده است. گرچه آن زمان هنوز کتامین نگرانی ایجاد نکرده بود.

در قسمتی از گزارش این روزنامه که به وضعیت نگران کننده مصرف موادمخدر و الکل در مدارس پرداخته آمده است: «نیما»، دانش‌آموز دوم دبیرستان که در محله بهارستان، در منطقه
۱۲ تهران درس می‌خواند، قیمت انواع مواد مخدر را می‌داند: «ماریجوانا گرمی 15‌هزار تومان. گل همون علفه و هر بسته 30 هزار تومان، رولی هفت‌هزار تومان. چند روز پیش رفیقم یه کیلو گل خرید یه‌میلیون تومان. ساقی هم همه جا هست. توی همین پارک هم من دارم با شما صحبت می‌کنم، هست. من خودم هم می‌تونم ساقی باشم. توی مدرسه هم ساقی زیاد داریم، حتی خیلی از بچه‌های مدرسه میان و بهم می‌گن جنس داریم، پخش می‌کنی؟ ولی می‌گم نه. یکی دیگه از موادی که خیلی می‌بینم بچه‌ها مصرف می‌کنند، کِتامینه. من تا حالا مصرف نکردم؛ کتامین یه داروئه که از داروخونه می‌خرند».
  
  
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دكتر سلطاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
0
درباره كتامين مي دونم سو استفاده از آن را توليد كنندگان اين ماده در چين به طور اتفاقي كشف كردند و براي كسب سود بيشتر شروع به تبليغ آن به عنوان مواد كردند. كادر درماني واقعا مبرا هستند.
دكتر سلطاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
3
من دكتر اگر نياز به مورفين داشته باشم نمي تونم از طريق شركت هاي دارويي تهيه كنم چون ممكنه سو استفاده بشه ولي سر هر خيابوني دو تا موتور سوار دارن پخش ميكنن. اين مزحكه كه دكتر ها محروم مي شن و معتاد ها ادامه مصرف مي دهند
جلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1
4
سلام میخاستم میشه بگین کتامین با روش خوردنی میشه مثلان با اب حل کنم و بخورم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
شدن میشع ولی بعدش استفراغ میکنی،بهتره بزاری یک جا گرم ابش بره بعد پودر باقی مانده را اسنیف گنی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
2
0
۱۸سالمه میخوام کتامین مصرف کنم وزنم ۵۸کیلو
باید چقد مصرف کنم
پاسخ ها
مرجان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
سلام جواب گرفتی؟
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
5
کتامین از کجا گیر بیارم خیلی دوس دارم مصرف کنم؟
پاسخ ها
fox
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
من سه ساله دارم اسنیف میکنم و فقط رو حافظه کوتاه مدتم تاثیر گذاشته برای افسردگی واقعا خوبه اما میشی مثل اونایی ک پای بساط تریاک نشستن و فقط حرف های امیدوار آن می زنند
مصرف کننده ی حرفه ایه انواع مواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
2
فقط واسه کمک و اطلاع رسانی میگم:
اسنیف کردن یا خوردن و کشیدن این مواد اولش خیلی حال میده و روح بخش و انرژی دهنده هستش ، ولی بسیار بسیاااااار زیاد آدم رو حریص میکنه و آدم هی دوست داره بازم بزنه و من که سال ها به طور تفریحی این کارو کردم و طی یک روز هی پشت سره هم اسنیفش میکردم ، یک روز مثل همیشه مشغول حال کردن و مصرف مکرر این جنس یودم و همه چیز هم خیلی خوب بود ، یهو حالتی بهم دست داد که احساس کردم تمام دنیا داره رو سرم خراب میشه ، احساس ترس و استرس بسیار شدید ، تپش قلب شدید و ضربان بسیار بالا ، تهووء شدید و همزمان دهانم قفل کرد افتادم رو زمین و کاملا حس کردم که قلبم داره منفجر میشه(در کل میخوام بگم که این ماده میل به مصرفش و حریص بودن آدم نسبت بهش از شیشه و کوکائین و مرفین و هررررررر مواد دیگه ای بیشتره و دور از جونتون آدم اصلا فکرشم نمیتونه بکنه چقدر راحت این جنس میتونه باعث مرگ بشه ) من که رفتم و برگشتم قشنگ خدا رو شکر .
ولی حواستون باشه یا اصلا ازاین نزنید یا مردونه بیشتر از 5 تا لاین که حدودا در حد یک بیستم از یک گرم یا دقیق تر بگم حدود 50 صوت میشه نزنید . واقعا بیشتر ازین مقدار بی نهایت خطرناکه بیشتر از هر مواد دیگه ای . چون نمیدونم چیکار میکنه با آدم که آدم اصن براش مهم نیست میخواد فقط هی اسنیفش کنه :))
و اگه رو این جنس لامصب احساس هیجان و اضطراب بهتون وارد شد و دیدید داره هی بیشتر میشه سریعا یه مشت قند رو با یک قاشق چایی خوری نمک توی آب حل کنید بخورید و پشت بندش یه لقمه غذا حالا هرچی بخورید و بعدش یه قرص کلونازپام یا آلپرازولام یا هر آرامبخش دیگه ای جز زولپیدم بخورید فقط حتما 2 میلی گرمی باشه قرصش یا اگه یک میل هستش 2 تا بخورید و بخوابید (اینطوری به راحتی همه چیز اکی میشه ولی اگه بخواید با حال بدی و اضطراب این مواد دست و پنجه نرم کنید و متوقفش نکنید بهتون قول میدم هی بیشتر میشه و خطر ساز میشه . اگر روی این جنس این حالتی شدین سریعا با این روش متوقفش کنید )
میزون باشید و سلامت
یا علی
نظر شما
ادامه