کد خبر: ۳۰۶۵۱
 

تعداد 29 نمونه مرضی تب برفکی مربوط به مناطق مختلف کشور به آزمایشگاه پربرایت ارسال شد که از این تعداد، 25 نمونه در آزمایشگاه مرکز تشخیص مورد ارزیابی و آزمایش اولیه قرار گرفته که در نهایت نتایج دریافتی از آزمایشگاه رفرانس جهانی تب برفکی موید هم خوانی کامل نتایج اخذ شده از آزمایشگاه مزکز تشخیص و آزمایشگاه رفرانس بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر عبدالهی» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تب برفکی و بررسی و مراقبت آن اظهار داشت: یکی از ارکان کنترل و مبارزه با بیماری های دامی از جمله تب برفکی پایش مداوم بیماری و اجرای مراقبت فعال و غیر فعال بیماری است. در این راستا توان تشخیص سریع سویه های مسبب بیماری در کنار آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، در پنج استان آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، و کرمان وجود داشته و کار پایش نمونه های را انجام می دهند.

وی افزود: در راستای ارزیابی دقیق نمونه های تب برفکی جدا شده از دامهای درگیر در سطح کشور، علاوه بر ارسال نمونه های مرضی به آزمایشگاه مرکز تشخیص و یا آزمایشگاه های منطقه ای و همچنین آزمایشگاه تشحیصی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ارسال نمونه به آزمایشگاه رفرانس جهانی تب برفکی واقع در پربرایت انگلستان از اهمیت ویژه ای در تعیین سویه های درگیردش و قرابت آنها با سوش های منطقه و سایر مناطق درگیر برخوردار است.

دکتر عبداللهی تصریح کرد: در این راستا طی سال جاری تعداد 29 نمونه مرضی تب برفکی مربوط به مناطق مختلف کشور به آزمایشگاه پربرایت ارسال شد. از 29 نمونه ارسالی تعداد 25 نمونه در آزمایشگاه مرکز تشخیص مورد ارزیابی و آزمایش اولیه قرار گرفته که در نهایت نتایج دریافتی از آزمایشگاه رفرانس جهانی تب برفکی موید هم خوانی کامل نتایج اخذ شده از آزمایشگاه مزکز تشخیص و آزمایشگاه رفرانس بوده است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به نتایج اخذ شده از نمونه های ارسالی به آزمایشگاه پربرایت انگلستان و همچنین نتایج اخذ شده از آزمایشگاه مرکز تشخیص و آزمایشگاه های منطقه ای برنامه ریزی لازم برای اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در سال جاری تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد. لازم به ذکر است که اجرای فاز اول واکسیناسیون تب برفکی که بطور همزمان از اواخر اردیبهشت ماه در جمعیت دام سبک و سنگین کشور آغاز شده بود نیز بر اساس نتایج نمونه های اخذ شده از آزمایشگاه های تشخصی تدوین و اجرا شده است.
 
 
نظر شما
ادامه