کد خبر: ۳۰۶۵۲
 
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، «مصطفی بابایی» رئیس اداره روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پیرو انتشار مطلبی با عنوان "ابطال مجوز شرکت توزیع موسسه رازی" توضیحی را برای تنویر افکار عمومی مطلبی ارسال کرده است:

" مطالب عنوان شده در بند بند این مصاحبه گرچه پایه و اساس علمی ندارد و نمی توان تعبیری جز سوء نیت داشت، اما موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای تنویر افکار عمومی به آن پاسخ می دهد.

در پاسخ به بند نخست این مصاحبه تامل برانگیز درباره ضریب طول عمر مواد بیولوژیکی در بدترین شرایط نگهداری و همچنین مباحثی پیرامون طول عمر و آزمایشات واکسن ها؛ پیش از هر پاسخی باید گفت این مطالب بیشتر به طنزی علمی شبیه است تا واقعیت! زیرا انجام مطالعات و آزمایشات پایداری محصولات، براساس دستور العمل های GMP  که توسط سازمان جهانی بهداشت به تمام کشورهای عضو ابلاغ شده است. براین اساس باتوجه به تکالیف فصل ۱۷ این دستورالعمل، مستند به بندهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ ، این شرکت ها در صورت تغییر در مواد اولیه، فرآیندهای تولید، بسته بندی و مانند آن، موظف و مکلف هستند مطالعات پایداری محصولات تمام شده خود را تکرار کنند.

موسسه رازی نیز بر مبنای این تکلیف پس از انجام مطالعات پایداری روی تعدادی از واکسن های خود، به نتایج بسیار خوبی مبنی بر افزایش عمر قفسه ای (تاریخ انقضا) و شرایط نگهداری محصولات تمام شده، دست یافته که این نتایج برای تایید به سازمان ناظر ملی ایران که وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محترم دامپزشکی می باشند ارسال شده است.

- درباره تاریخ انقضای واکسن ها که در بخشی از متن اشاره شده (قطعا بیش از ۲۴ ماه نیست)؛ زمان ذکر شده از لحاظ مستندات علمی اشتباه است، زیرا بسیاری از محصولات بیولوژیک و واکسن در جهان، تاریخ مصرف بیش از دو سال دارند. در مواردی نیز برخی از این مواد حتی پس از پایان زمان مصرف و تاریخ انقضا، مجدد پس از تایید توسط مراجع ذیصلاح (مانند FDA آمریکا) تا بیش از چهار دوره یکساله دیگر تمدید می شوند.

- اما در پاسخ به بحران ایجاد شده در نتیجه کمبود واکسن تب برفکی در کشور به علت اهمال موسسه رازی در عمل به تعهد خویش! باید تصریح کرد واکسن تب برفکی در سال ۱۳۹۴ برای ارتقاء کیفیت از ۳PD ۵۰ به ۶PD ۵۰ تبدیل شد. در این سال با توجه به شرایط موجود، ظرفیت تولید این واکسن در موسسه رازی ۱۰ میلیون دز به سازمان دامپزشکی اعلام و تمام تعهد موسسه تا پایان سال ۹۴ به طور کامل به این سازمان تحویل شد. حال پیش بینی میزان مورد نیاز کشور و همچنین طریقه تامین و تهیه آن، نه بر عهده موسسه رازی که وظیفه سازمان های ذیصلاح است.

- همچنین ادعای ابطال مجوز شرکت تعاونی تولیدی توزیعی رازی، کذب محض است. پروانه این شرکت در اسفندماه سال گذشته (پنج ماه پیش) تمدید شده است و اکنون نیز مسئولیت پخش محصولات این موسسه در پنج استان کشور را بر عهده دارد.

- شاید مضحک ترین بخش این مصاحبه، طرح شبهه در کیفیت واکسن فلج اطفال موسسه رازی باشد. زیرا این واکسن، سرآمد واکسن های تولیدی موسسه رازی است و به جرات می توان گفت یکی از ایمن ترین واکسن های فلج اطفال در جهان است. برهان قاطع این واقعیت، ریشه کنی کامل این بیماری در کشور و عدم وجود حتی یک مورد ابتلا به ویروس بیماری فلج اطفال در ۱۵ سال گذشته است. در حالیکه ایران در همسایگی با کانون ها و مخازن بزرگ ویروس این بیماری در کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و عراق قرار دارد. البته کذب بودن این بخش از مصاحبه محمدرضا نوذری، با توجه به حذف این قسمت از پاراگراف تنها ساعاتی پس از انتشار ( البته پس از تشویش اذهان عمومی)، پُرواضح است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بیان چنین مطالب کذب، غیرعلمی و غیرکارشناسی و بازنشر آن، در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، در تقابل آشکار با منویات مقام معظم رهبری در حمایت و شکوفایی تولیدات ارزشمند و استراتژیک ملی و داخلی است و هدفی جز افزایش درآمدزایی افسانه ای و بی زحمت برای وارد کنندگان سودجو ندارد."
 
 
نظر شما
ادامه