کد خبر: ۳۰۶۶

حکیم مهر -  یکی از مسئولان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: نقص اطلاعات ما باعث مرگ 2 توله یوز به همراه مادرشان در جاده شد.

علیرضا جورابچیان در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با آمار متناقض منتشر شده پیرامون جمعیت یوزپلنگ آسیایی در زیست‌گاه‌های مختلف کشور گفت: به هیچ وجه نمی‌توان در رابطه با جمعیت یوز اظهار نظر دقیقی کرد چرا که با توجه به عوامل مختلفی نظیر خشکسالی جمعیت یوز آسیب می‌بیند و تعدادی از آنها طعمه گرگ‌ها و کفتارها می‌شود.

جواربچیان افزود: نمی‌توانیم با قاطعیت درباره جمعیت یوز صحبت کنیم و در نهایت زیستگاه‌های آنها را حفظ کنیم.

10 سال از شروع پروژه حفاظت از یوز، نصب تابلوهای هشدار دهنده در جاده‌ها
---------------------------------------------------------------------------------------------

وی درباره مرگ دو توله یوزپلنگ به همراه مادرشان بر اثر تصادف با خودروهای در حال تردد در جاده‌ها گفت: 10 سال از آغاز پروژه می‌گذرد و ما از سال گذشته نسبت به نصب تابلوها اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر حدود 28 تابلو در جاده‌ها و مسیر‌های تردد یوزپلند آسیایی نصب شده است.

جورابچیان همچنین درباره صدور مجوز شکار برخی مناطقی که یوزپلنگ در آنجا زندگی می‌‌کند، اظهار داشت: حدود 10 ماه پیش جواز شکار برای منطقه سیاه‌کوه صادر شد و من نسبت به این مسئله اعتراض کرده‌ام. در حال حاضر در این منطقه بهترین عکس از یوزپلنگ‌ها گرفته شده است.

اعتقادی به فنس‌کشی ندارم
--------------------------------------

جورابچیان با اشاره به مشکلات مالی پروژه و عدم فنس‌کشی گفت: پروژه یوزپلنگ از فقیر‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شود و پول چندانی ندارد.

وی با اشاره به کمک 500 هزار دلاری به پروژه یوز افزود: این کمک بسیار ناچیز است و دولت باید 10 برابر این اعتبار برای پروژه هزینه کنند.

مدیر پروژه یوزپلند آسیایی ادامه داد: حق‌ سهم سازمان 3 تا 4 برابر این 500 هزار دلار در طول 4 سال مدت پروژه پیش‌بینی شده است.

وی همچنین در زمینه انتقال یوز به کشور هند نیز گفت: منحصر به فرد بودن یوزپلنگ مسئولیت ما را سنگین کرده است ولی از سویی باید برای گسترش آن تلاش کنیم.

شاید تکثیر شده یوزپلنگ را به هندی‌ها بدهم
-----------------------------------------------------------

وی علی‌رغم تأکید بر اینکه به هیچ وجه قصد انتقال یوزپلنگ آسیایی را به هند ندارد گفت: یک سال پیش نیز مذاکراتی با هندوستان داشته‌ایم و ما نیز متعاقباً گفته‌ایم گروه کارشناسی باید به ایران بیاید و مذاکراتی در این راستا داشته باشند.

وی گفت: اگر هند تمایلی به انجام چنین کاری دارد باید بررسی کنیم نحوه مشارکت ما چگونه باید باشد.

جورابچیان با بیان اینکه یوزپلنگ را به هند نمی‌دهیم، گفت: شاید تکثیرشده یوزپلنگ را به هند بدهیم اما این هم نیاز به بررسی و تحقیقات علمی دارد.

به گفته جورابچیان هندی‌ها حتی در سال 82 نیز پیشنهادی برای گرفتن یوزپلنگ از ایران را مطرح کرده‌اند.

وی گفت: افزایش یک یوزپلنگ برابر با افزایش 100 قوچ و میش در زیستگاه‌ها است.

در ادامه این نشست فرهادی‌نیا نیز بیان کرد: در طول 20 سال گذشته 15 یوز در جاده‌های ایران از بین رفته‌اند که تعدادی از آنها در دهه 70 کشته شده است.

به گفته فرهادی‌نیا تابلو‌های هشدار‌دهنده در سه منطقه نایبندان، کالمند و راور نصب شده است.

نقص اطلاعات مسئولان پروژه باعث مرگ 3 یوزپلنگ شد
-----------------------------------------------------------------

فرهادی‌نیا نیز درباره مرگ دو توله یوزپلنگ و پس از آن یوزپلنگ ماده در جاده، گفت: مرگ یوزپلنگ‌ها نشانه نقص اطلاعات ما بوده است.

جورابچیان همچنین درباره به تعویق افتادن پرداخت حقوق محیط‌بانان گفت: من تضمین می‌کنم که محیط‌بانان پول گرفته‌اند.

وی گفت: محیط‌بانانی که می‌گویند در پروژه پول دریافت نکرده‌اند افرادی هستند که از زیر کار در می‌روند.

این در حالی است که روز گذشته رئیس سازمان محیط زیست در نشست خود با خبرنگاران قول پرداخت حقوق محیط‌بانان را تا آخر این ماه داد.

 

نظر شما
ادامه