کد خبر: ۳۰۶۶۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد:
یک نماینده مجلس شورای اسلامی از «دکتر علیرضا منادی سفیدان» به عنوان گزینه اصلی ریاست دیوان محاسبات کشور یاد کرد ...
 
 

حکیم مهر - یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تابناک از «دکتر علیرضا منادی سفیدان» به عنوان گزینه اصلی ریاست دیوان محاسبات کشور نام برد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از «تابناک»، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین نهاد‌های نظارتی کشور که از زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی به شمار می‌آید، دیوان محاسبات کشور است. دیوان سازمانی دولتی و مستقل است که به عنوان یک نهاد وابسته به مجلس، وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد و به عبارت دیگر، بازوی نظارتی مجلس به حساب می‌آید.

در واقع دیوان به عنوان یک دادگاه ملی عمل می‌کند و مأمور معاینه و تفکیک کلیه محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه کشور است. همچنین این دیوان وظیفه نظارت بر بودجه کل کشور را نیز دارد. دیوان محاسبات کشور، برابر قانون، حساب ها و اسناد و مدارک مربوطه را جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر ساله را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور از سوی نمایندگان مجلس و با رأی مستقیم نمایندگان در صحن علنی انتخاب می‌شود. نحوه انتخاب، این گونه است که پس از تشکیل مجالس، افراد کاندیداتوری خود را اعلام می‌کنند و سپس افراد حائز شرایط از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، کمیسیون برنامه و بودجه، پس از برگزاری انتخابات داخلی در کمیسیون، افرادی که بیشترین آرا را به دست آورده اند، به صحن علنی مجلس معرفی می‌شوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس با اکثریت آرا، رئیس دیوان را انتخاب می‌کنند. رئیس دیوان محاسبات کشور برای تعیین اعضای هیأت مستشاری به ازای هر هیأت مورد نیاز، پنج تن از افراد واجد شرایط را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معرفی می‌ کند. آن کمیسیون نیز به ازای هر هیأت، سه تن را به عنوان اعضای اصلی و یک نفر را به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به دیوان اعلام می‌ کند. رؤسای شعب از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور تعیین و منصوب می‌ شوند.

محکمه تجدید نظر دارای یک شعبه است که ریاست آن را حاکم شرع، منتخب رئیس قوه قضائیه عهده دار است. دو نفر کار‌شناس محکمه از سوی رئیس دیوان و از میان مستشارانی انتخاب می‌ شوند که در صدور رأی مورد تجدیدنظر شرکت نداشته‌اند.

اکنون با آغاز به کار مجلس جدید، موضوع انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور، به یکی از مهم‌ترین موضوعات نمایندگان تبدیل شده و هنوز کاندیداهای تصدی این پست از سوی مجلس رسما اعلام نشده است؛ اما شنیده ‌ها حکایت از آن دارد که برخی نمایندگان سابق مجلس، بیشترین شانس را برای تصدی این پست دارند.

یکی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی ـ که نخواست نامش فاش شود ـ در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره اظهار داشت: بعید است در هفته جاری، کمیسیون برنامه و بودجه بتواند موضوع دیوان محاسبات کشور را تعیین تکلیف کند، زیرا کمیسیون تنها یک نصف روز ـ آن هم در بعدازظهر سه شنبه ـ جلسه دارد؛ بنابراین، به احتمال زیاد این موضوع در هفته آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اکنون نام چهار تن برای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات کشور مطرح است که این افراد عبارتند از علیرضا منادی سفیدان، نماینده سابق تبریز در مجلس نهم، علی محمد احمدی، نماینده مردم دهلران در مجلس قبلی، یداللهی از نمایندگان سابق مجلس و همچنین یک حقوقدان به نام صادقی.

وی گفت: شناخت چندانی از صادقی نداریم، ولی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که وی از حقوقدانان و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز باشد که قرار است از سوی لاریجانی به کمیسیون معرفی شود.

این نماینده مجلس افزود: به نظر می‌رسد، رئیس فعلی دیوان محاسبات کشور به مجلس معرفی نشود، چون عملکرد دیوان محاسبات در سالهای گذشته خوب ارزیابی نمی‌شود، به ویژه که در موضوع فیش‌های حقوقی بسیار بد عمل شده است. دیوان محاسبات در این باره عملکرد بسیار ضعیفی داشته و به عنوان یک مرکز نظارتی و چشم تیزبین مجلس، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

وی گفت: دیوان محاسبات پیش از آنکه این موضوع علنی شود، باید گزارش آن را به مجلس می‌داد، ولی دیدیم پس از آنکه موضوع رسانه‌ای شد، تازه دیوان محاسبات موارد را بررسی کرد. این در حالی است که باید بسیار قبل از این موضوعات مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.
 
شتاب منادی برای شرکت در انتخابات مجلس 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
انوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
4
1
فقط دکتر منادی
کارت درسته دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
3
ایشان مگر تحصیلات مرتبط با کار در دیوان محاسبات را دارند؟؟؟؟
ماجرای دولت قبل و آقای داوود دانش جعفری تکرار نشود که در مجلس شورای اسلامی گفت یک دامپزشک را مسئول کار من کرده بودند.
البته آن دامپزشک را همه صنف میشناسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
3
یک سوال فلسفی ذهنم را داغون کرده .آخه چرا اغلب ما ها بیکاریم و کار درست و حسابی نداریم اما برخی ها همیشه شاغل هستند و آنهم در شغل های عالی؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
2
3
لزوم حقوق-دان بودن و هیئت علمی بودن شخصی صلاحیت لازم برای داشتن پست هایی این چنینی را تایید نمیکند.
چرا که پروفایل عملیاتی این شخص کافی نبوده و صلاحیت لازم برای انجام وظیفه در این پست را ندارند.

متاسفانه افراد معرفی شده پتانسیل لازم را ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
2
1
شما پارتی داشته باشی کارت راه میفته دیگه نیازی به تحصیلات نداری!!البته من یکم دقت میکنم دامپزشکا واقعا موفق هستن مثلا سردار فیروزابادی که ریس کل نیروهای مسلح بود
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
2
3
دامپزشک ؟برای ریاست دیوان محاسبات ؟
یا جمله ی شهید چمران افتادم که فرمودند :
میگویند تقوا از تخصص مهمتر است ، ان را میپذیرم اما می گویم کسی که تخصص ندارد و کاری را قبول می کند بی تقواست
ممد مجدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
3
الکی جو گیر نشید ایشون عمومیشون دامپزشکی گرفتن ولی تخصص مربوط به پزشکی دارن و در دانشگاه شهید بهشتی هیئت علمی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
2
دیوان محاسبات عمدتا به عملکرد مدیران رسیدگی می کند
انتخاب یک دامپزشک تلویحا چه پیامی را منتقل می کند؟!!
aydin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
5
ايشون هنوز در مورد فيش حقوق خودشون توضيح ندادند.
جون حقوقشون 185 تا بود كه فرمودند صرف امر خيريه ميكنن............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
4
خیلی بعیده این اتفاق بیوفته
چون اسم ایشون و فیش حقوقشون از دانشگاه آزاد در قضیه فیش های حقوقی مطرح بود و هست
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
2
جناب امین حسین رحیمی که در دیوان محاسبات مستقر بودند کارهای شایانی کردند که باعث شده که ریز بعضی از کارها دربیاد و به همین خاطر افراد معرفی شده برای رد گم کردن و به هم ریختن محاسبات ایشون معرفی شدند که این مقوله نشان دهنده این است که کسانی که این افراد را معرفی کردند با نظام و رهبر انقلاب منافات دارند.
راسخی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
3
0
باسلام ضمن تبریک باتوجه به شناختی که بنده ازمدیریت وتوانمندی ایشون دارم مطمنا دراین سازمان هم موفق میشند
نظر شما
ادامه