کد خبر: ۳۰۶۶۲
 

تصادف با حیوانات اهلی چون گاو، گوسفند سگ قلاده‌دار و شتر دارای مفاد قانونی خاصی است که طبق آن با متخلف برخورد می‌شود. تصادف با شتر در جاده‌های ترکمن‌صحرا به خصوص محور گنبد - اینچه‌برون بارها جان مسافران و هموطنان را به مخاطره انداخته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ترکمن نیوز، حرکت شتر‌ها به صورت گله‌ای در صحرا بسیار زیبا و نشان از تداوم زندگی در صحرای گرم و خشک ترکمن است، اما این نشانه‌ گاهاً سبب مرگ و میر این‌ حیوانات آرام و زیبا و تصادف و مرگ انسان‌ها در محورها و جاده‌های روستایی ترکمن صحرا می‌شود.

با توجه به اینکه شتر پاهای بلندی دارد و این حیوان بسیار قوی هیکل و سنگین است در اکثر تصادفات (90 درصد) سرنشینان خودروها متاسفانه آسیب جدی می‌بینند و جانشان را از دست می‌دهند و خودروها را کاملاً از بین می‌برد.

در مناطق مختلف صحرا نشین کشور ایران این معضل با نصب جلیقه‌های شب‌رنگ به این حیوانات حل شده است.
اخیرا پیشنهادات دیگری هم شده است مانند پلاک کوبی شتر‌ها و ایجاد کانال‌های با عرض نیم متر و یا کمتر در حاشیه‌ی مسیرهای پر تردد، ایجاد حصار و یا دیوارهای کوتاه احداث شود.

اما بهترین راه برای جلوگیری از تصادفات با شتر نصب شبرنگ و آویختن شب‌نما به گردن شترها است.

صاحبان شتر باید توجه داشته باشند در اکثر موارد تصادف با شترها مالکان مقصر شناخته می‌شوند و این افراد باید نسبت به تهیه گردن‌آویز شبرنگ برای شترها اقدام کنند.

شتر حیوانی سودمند است و با مدیریت نگهداری خوب این حیوان می‌توان مسئله تهدید آن برای انسان را حل کرد و به منظور جلوگیری از حوادث جاده‌ای و برخورد با شتر باید تمامی شتر‌هایی که در محدوده جاده‌های رفت و آمد هستند کمربند، جلیقه و یا گردن‌آوریزهای شب‌رنگ (شب‌نما) باشند.

طبق اخبار رسیده از بندرعباس برای اجرای این طرح نیکوکارانه شترداران 30 میلیون ریال هزینه کرده‌اند.

مسئولین شهرستان گنبد به تبعیت از مناطق دیگر کشور می‌توانند قانونی مصوب کنند تا شترهای سرگردان در جاده‌ها رها شده‌اند و چوپانی ندارند به نفع دولت مصادره شود.

کما اینکه در سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) این قانون اجرا می‌شود.

استفاده از گردن‌آویز‌های شبرنگ بهترین گزینه است

اخیرا در کشورهای همسایه بخصوص در عمان برای جلوگیری از تصادف خودروهای شهروندان با شترها در طول شب در اقدامی این حیوانات را با برچسب‌های شبرنگ و گردن‌آویز‌های شبرنگ مجهز کرده‌اند.

تا جایی که اکثر رسانه‌های این کشورهای عربی و صحرا نشین بسیار از این اتفاق تعریف و تمجید کرده و کاربران و شهروندان از این اقدام بسیار راضی و خشنود شده‌اند تا جایی که نصب شبرنگ بر شتر را اختراعی زیبا و قابل توجه معرفی کرده‌اند.

جدیدا در شبکه‌های اجتماعی ترکمن‌صحرا تصویر و خبری از اجرایی شدن این طرح زیبا و نیکوکارانه برای تشویق مالکان شتر دار دیده شده است که جای بسیار تقدیر دارد.

گفته می‌شود مجری و مشوق این طرح در گنبد کاووس «جبار حق نظری» است که امیدواریم پیشنهاد خوب این شهروند در جای جای ترکمن صحرا بخصوص در مناطقی که شترها در کنار جاده‌ها سرگردان رها شده‌اند اجرایی شود تا دیگر مسافران محورهای روستایی بخصوص جاده گنبد به سمت روستاها و شهرهای مرزی بخش داشلی برون و جاده گمرک اینچه‌برون دچار سانحه نشوند.

شهرستان گنبد کاووس با بیش از 260 هزار نفر جمعیت و 160 روستا بزرگترین و مهم‌ترین شهرستان بعد از گرگان در استان گلستان می‌باشد.

 
 
نظر شما
ادامه