کد خبر: ۳۰۶۶۷
 

دو سالی از گزارش پژوهشکده آبزی‌پروری که نشان از وجود تیلاپیای گونه زیلی در آب‌های جنوبی است می‌گذرد، اما سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اقدامی انجام نداده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این خبر گفت: تولید جهانی تیلاپیای رودخانه نیل ۴,۵ میلیون تن است و بیش از ۷۰ کشور دنیا، بدون مشکل تولید این آبزی را انجام می‌دهند.

«محمد پورکاظمی» افزود: ۱۰۰ گونه تیلاپیا در جهان وجود دارد که گونه‌های مهاجم نیز در آن به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما اصول زیست‌محیطی رعایت می‌شود،‌ اما همچنان با مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای پرورش در استان‌های غیرساحلی روبه‌رو هستیم غافل از آنکه آب‌های مشترک که از سوی عراق و سوریه به ایران می‌آید، حاوی تیلاپیای گونه زیلی است که به‌شدت مهاجم است.

پورکاظمی ادامه داد: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن فیله تیلاپیا به کشور وارد می‌شود که ارزشی معادل ۴۰ میلیون دلار دارد، در صورتی که پرورش گونه نیل در کشور می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

وی تصریح کرد: آلودگی آب‌های خوزستان به گونه زیلی که خسارت‌های زیادی به اکوسیستم طبیعی وارد کرده است، مساعدت‌های همه‌جانبه سازمان حفاظت محیط زیست را می‌طلبد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: از این پس با ورود گونه زیلی به آب‌های خوزستان شاهد مخاطرات بیولوژیک و کاهش تولید صیادان خواهیم بود.

پورکاظمی از گزارش پژوهشکده آبزی‌پروری کشور درباره این پدیده از دو سال گذشته خبر داد و تأکید کرد: طی این دو سال سازمان حفاظت محیط زیست با وجود آنکه از وجود گونه زیلی در آب‌های خوزستان مطلع بوده، هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی اظهار داشت: تیلاپیا در استان یزد حدود هشت سالی است که در شرایط قرنطینه و تک‌جنسی تولید می‌شود که امیدواریم در مناطق قابل توصیه تحقیقات گسترش یابد.

پورکاظمی در پایان گفت: با رعایت شرایط استاندارد، تولید امنی در داخل کشور امکان‌پذیر است تا از خروج ارز نیز جلوگیری شود.

گفتنی است، در حالی که یکی از رسانه‌ها از ورود تازه این گونه به آب‌های خوزستان خبر داده بود، پژوهشکده آبزی‌پروری در دو سال گذشته خبر از این مهمان ناخوانده داده بود.
 
 
نظر شما
ادامه