کد خبر: ۳۰۶۷۴
 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر، با تأکید بر اینکه کشورهای روسیه، عراق و ترکیه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گریبان گیر هستند، گفت: دهیاران در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی طیور بلافاصله دامپزشکی را در جریان امر قرار دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی احمدی‌منش» ظهر امروز در همایش دهیاران و شوراهای روستایی شهرستان اهر، با اشاره به اینکه بر اثر تلاش‌های بهداشت و دامپزشکی اکثر بیماری‌ها از جمله طاعون در ایران ریشه‌کن شده است، اظهار داشت: از حدود 10 سال قبل با تلاش‌های مجدانه شبکه دامپزشکی بیماری شاربن در شهرستان اهر مشاهده نشده درحالی‌که شاید در سایر مناطق کشور این نوع بیماری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌ها و تلاش‌های مسئولان شهرستان و استان در جریان بیماری تب برفکی بیشتری واکسن‌های تولید شده کشور برای شهرستان اهر جذب شد که به لطف پروردگار توانستیم این بیماری واگیردار بین دام‌ها را کنترل و در نهایت مهار کنیم، افزود: از مجموع 1600 نوع بیماری، 850 نوع بیماری عفونی و بین انسان و دام مشترک است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یکی از بیماری‌های واگیردار بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان احتمال تلفات 50 تا 100 درصد طیور را به همراه خواهد داشت و برای اینکه بیماری در منطقه و شهرستان شایع نشود، بایستی اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گیرد ضمن اینکه خوشبختانه تاکنون آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان اهر و استان رؤیت نشده است.

احمدی‌منش با تأکید بر اینکه کشورهای روسیه، عراق و ترکیه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گریبان گیر هستند، ادامه داد: اغلب این نوع بیماری از طریق پرندگان مهاجر و فروشندگان دوره گرد شیوع می‌یابد که بایستی پیش از اینکه منطقه دچار بیماری شود به مقابله بپردازیم؛ در این زمینه دهیاران بازوان توانمند سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در روستاها هستند.

وی با اشاره به اینکه دهیاران در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی طیور بلافاصله دامپزشکی را در جریان امر قرار دهند، تصریح کرد: در حالت عادی تلفات طیور کاملاً عادی بوده ولی اگر کسی مشاهده کرد که در عرض 24 ساعت تعداد بیشتر طیور تلف‌شده، حتماً در کمترین زمان به مراجع و مبادی ذی‌ربط اطلاع‌رسانی کنند تا ما بتوانیم کانون بیماری احتمالی را پاک‌سازی و لاشه‌های طیور تلف‌شده معدوم‌سازی کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اهر، فرهنگ‌سازی را یکی از وظایف خطیر دهیاران برشمرد و اذعان داشت: متأسفانه گاهی شاهد برخی اقداماتی بودیم که افراد به‌جای دفن اصولی، لاشه‌های دام و طیور تلف‌شده، در مکانی آزاد که احتمال گسترش بیماری وجود دارد رهاسازی می‌کردند و در جریان تب برفکی چنین مواردی را مشاهده کردیم.

احمدی‌منش بابیان اینکه باید برای روستائیان به‌طوری فرهنگ‌سازی کنیم تا از خرید و فروش طیور زنده روز پرهیز کنند، افزود: فرهنگ‌سازی در بسیاری از امور من‌جمله همکاری دامداران و مرغداران با شبکه دامپزشکی از هرگونه خسارتی جلوگیری می‌کند، درحالی‌که دامداران روستایی با عدم هزینه‌کرد 3 هزار تومانی متحمل خسارت‌های میلیونی شده‌اند و سنتی بودن دامداری‌ها و نبود دامداری‌های صنعتی در صورت وجود ویروس، میزان تلفات را افزایش می‌دهد.
 
 
نظر شما
ادامه