کد خبر: ۳۰۶۸۱
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «کاوه زرگران» عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درخصوص تاثیر برجام بر روابط تجاری بین ایران و روسیه می گوید: ‌در حوزه صادرات برخی محصولات میان ایران و روسیه کمبود قوانین و مقررات وجود داشت که در اتاق مشترک پیگیری و در مواردی به عقد تفاهم نامه میان سازمان های دامپزشکی ایران و روسیه منجر شد.

وی با بیان اینکه بر اساس این تفاهم نامه 4 شرکت لبنی تاکنون مجوز صادرات به روسیه دریافت کردند، می افزاید: با توجه به تعرقه گمرکی کالاهای ما قدرت رقابت با دیگر کشورها را در بازار روسیه نداشتند که در این باره تفاهم نامه کریدور سبز میان ایران و روسیه منعقد شد و براساس این تفاهم نامه گمرک روسیه اظهار قیمت صادرکننده را می پذیرد که موجب می شود قیمت تمام شده کالای ایرانی کاهش و قدرت رقابت آن افزایش یابد.

زرگران می گوید: یکی از مشکلات بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه صدور روادید است؛ قوانین روسیه اشاره دارد که روادید تجاری باید دعوتنامه شرکت های روسی را داشته باشد که با پیگیری اتاق مشترک بازرگانی دو کشور و عقد تفاهم نامه میان دو اتاق مقرر شد با معرفی بازرگانان ایرانی از سوی اتاق مشترک و دعوتنامه اتاق بازرگانی روسیه، فعالان اقتصادی ایرانی بتوانند روادید یک ساله دریافت کنند.

وی افزود: غیر از قوانین و مقررات، مولفه های دیگری مانند قیمت تمام شده بر میزان مبادلات با کشوری مانند روسیه موثر است و در بخش لبنیات که روسیه بازار 4 میلیارد دلاری دارد و سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلاری پنیر سخت وارد می کند، با وجود اینکه روسیه با تامین کنندگان قبلی مانند اتحادیه اروپا با تنش وارد و علاقمند بود از ایران وارد کند، مشکلاتی مانند بالا بودن قیمت شیرخام در مقایسه با قیمت های جهانی موجب شده صادرکنندگان ما از نظر قیمتی نتوانند در بازار روسیه رقابت کنند.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می گوید: تخصیص یارانه صادراتی می تواند در کاهش قیمت تمام شده و به دست آوردن سهم موثر از بازار روسیه موثر باشد.

زرگران می افزاید: از آنجا که مراودات ما با روسیه از گذشته وجود داشته، برجام تاثیر آنچنانی در روابط دو کشور نداشت، ضمن اینکه مواجه شدن روسیه با تحریم های کشورهای غربی مبادلات مالی با این کشور را سخت تر کرده است موجب شد مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش چندانی نیابد.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده، صادرکنندگان ایرانی به روسیه می توانند ارز خود را از شعب بانک ملی به روبل یا ریال و به نرخ آزاد دریافت کند که زمینه افزایش صادرات به روسیه را فراهم می کند، اما این اقدامات برای افزایش تراز تجاری دو کشور کافی نیست.

زرگران می گوید: سال 2014، ما از روسیه 1.3 میلیارد دلار واردات و حدود 340 میلیون دلار هم صادرات به این کشور داشتیم که با احیای مشوق ها و جوایز و یارانه های صادراتی می توانیم سهم بیشتری از بازار روسیه کسب کنیم.
 
 
نظر شما
ادامه