کد خبر: ۳۰۶۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

فکر کنید که مجبور باشید یک 24 ساعت خانه‌تان را با یک ببر شریک شوید، لابد می‌گویید غیرممکن است اما مردی را می‌شناسیم که برای پرستاری و تیمار کردن حیوانات، حتی از آرامش زیر سقف خانه‌اش نیز مایه می‌گذارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان، «محسن طیرانی» 39 ساله، در رشته کشاورزی درس خوانده اما عاشق حیوانات است و بخش عمده‌ای از اوقاتش را صرف آن‌ها می‌کند چه برای تیمار چه برای نگهداری و مراقبت. قصه این مصاحب ببرها و شیرها، خواندنی است.

از توله‌های فراری تا مایا و البرز بازیگر

طیرانی می‌گوید که از بچگی عاشق حیوانات بوده، به طوری که همه نقاشی‌هایش به تصاویر این موجودات خلاصه می‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: بعدها بنا به علاقه‌ام شروع به نگهداری از حیوانات کردم، کار به جایی رسید که بعضی از حیوانات بزرگ را که زخمی شده بودند یا شرایط خاصی داشتند، در منزل نگهداری می‌کردم تا بهبود پیدا کنند یا به شرایط مناسبی برسند.

از وی، درباره شرایط خاص می‌پرسیم که در پاسخ می‌گوید: مواقعی است که مادر به دلایلی نمی‌تواند از فرزند خود نگهداری کند.ما هم برای زنده ماندن، حیوان تازه متولد شده را از مادرش جدا می کنیم و با تجربیاتی که داریم به نگهداری و تیمار این گونه‌های مختلف جانوری می پردازیم؛ کاری پرمسئولیت اما شیرین.

او که مسئول فنی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد است، با دردسرهایی هم مواجه شده است، حتماً ماجرای فرار توله خرس‌ها و توله شیرها در مشهد را که مربوط به سال 91 است، به خاطر دارید؛ وی آن زمان اعلام کرده بود که این موجودات را به دلیل شرایط نامطلوب باغ‌وحش به باغ منزل خود منتقل کرده و در آنجا از آن‌ها نگهداری می‌کرده است که بر اثر غفلتی این موجودات پا به فرار می‌گذارند و در خیابان‌های شهر سرگردان می‌شوند.

از وی درباره حیواناتی می‌پرسیم که همین حالا در باغ‌وحش وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شوند. او توضیح می‌دهد: بیشتر حیوانات ما اسمی دارند و سعی کرده ایم با آن ها رابطه خوبی برقرار کنیم، برای نمونه البرز (ببر نر 5 ساله با 180 کیلو وزن) یکی از حیوانات محبوب باغ‌وحش است. او حتی در یک فیلم سینمایی و یک مستند نیز ایفای نقش کرده است. اما در کنار او، مایا (ببر ماده 120 کیلویی) است که بیشتر هنرمندان و افراد سرشناسی که به ما مراجعه می‌کنند، با او عکس یادگاری می‌اندازند. فیلم سینمایی «مایا» به نام او ساخته شده است.

میهمانانم می‌پرسند: خانه امن است؟

وی تاکید می‌کند که وقت زیادی را برای برقراری ارتباط با حیوانات می‌گذارد و حتی دخترش «نیایش» هم مثل او، عاشق این حیوانات است.

از طیرانی ماجرای بچه‌پولدارهای ایرانی و حیوانات عجیب و غریب خانگی‌شان را جویا می‌شویم که در پاسخ می‌گوید: بله! متاسفانه بعضی حتی حیوانات نایابی را نیز در منزل نگهداری می‌کنند و از این جهت باید با مقوله شکار و قاچاق حیوانات و پرندگان ارزشمند به خارج از کشور، برخورد شود.

می خواهیم بدانیم این همنشینی با حیوانات و حتی نگهداری موقت بعضی از آن ها در منزل آیا باعث ناراحتی اعضای خانواده‌اش نمی‌شود که در پاسخ عنوان می‌کند: نه، آن‌ها با این موضوع مشکلی ندارند، اما مسئله اینجاست که تا زمانی که این حیوانات را به اصطلاح از شیر گرفته و به قولی «غذاخور» کنیم، به اسباب و وسایل منزل خسارت جدی وارد می‌کنند. مثلاً بچه شیرها و توله ببرها عاشق پاره کردن مبل‌ها هستند، خلاصه دکوراسیون منزل از دست آن‌ها در امان نیست. برای همین، این موجودات را معمولا تا 4 ماهگی نزد خودم نگه می‌دارم و بعد به باغ وحش منتقل می‌کنم.

وی به شوخی می‌گوید که بیشتر مهمان‌هایش در ورودی منزل از او می‌پرسند که «خانه امن است؟ با خیال راحت بیاییم تو یا نه؟» و چون هنوز اطمینان حاصل نکرده‌اند، اول او را راهی می‌کنند تا از امنیت منزل و نبود حیوانات عجیب و غریب، آسوده خاطر شوند.

سنجابم با یک محله دوست بود

از طیرانی می‌پرسیم اولین حیوانی که داشته، چه بوده است که در پاسخ بیان می‌کند: یک سنجاب بامزه که تقریباً یک محل او را می‌شناختند. آزادش گذاشته بودم برای رفت و آمد و خلاصه به تمامی خانه های محل برای غذا سر می زد و اهالی هم با او خو گرفته بودند. بعد از آن یک توله شیر را به منزل آوردم که در باغ‌وحش به دنیا آمد و مادرش علاقه‌ای به نگهداری او نشان نمی داد.

مسئول فنی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد البته به شهروندان توصیه اکید می‌کند که از نگهداری حیوانات وحشی و غیراهلی در منزل خود جدا خودداری کنند چون با توجه به نداشتن مهارت، می‌تواند برایشان خطرناک باشد.

ضرورت ارتقای کیفی باغ‌وحش‌ها

وی با تقدیر از اقدامات مسئولان کشورمان برای جلوگیری از نمایش حیوانات در سیرک‌ها، متذکر شد: شرایط باغ‌وحش‌ها و مراکز رسمی نگهداری حیوانات باید ارتقا پیدا کند تا با نگاهی تخصصی و علمی موضوع نگهداری و ازدیاد نسل این حیوانات را پیگیری و از انقراض نسل بعضی حیوانات جلوگیری کنیم.

 

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
رشته کشاورزی؟ مسئول فنی باغ وحش؟ قانونی آیا؟ نباید حتما دامپزشک باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
مگه حامییان حیوانات در خانه هایشان گرگ نگه میدارند
حیف که در توهم حامی حیوانات بودن هستیم
نظر شما
ادامه